De Sprankel

Grotenhof 4 5737 CB Lieshout

  • Rechts beneden is de kinderopvang te zien. Boven zijn de lokalen van de groepen 4 en 5.
  • Op het speelplein zijn zebrapaden en haaientanden aangebracht, zodat het als verkeersplein kan worden gebruikt.
  • Onze school maakt gebruik van de modernste hulpmiddelen. In iedere groep hangen touchscreen borden en wordt gewerkt met Skoolmates.
  • Op de gang voor groep 7 is een ruimte, waar leerlingen zelfstandig kunnen werken.
  • Spel en samenwerking vinden wij belangrijk.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We maken voor tussenresultaten gebruik van Leerling in Beeld van Cito. Dit doen we voornamelijk digitaal. Voordeel is dat de toets dan adaptief is. Sommige leerlingen krijgen een makkelijkere route, anderen een moeilijkere. Van de meeste toetsen kunnen we een analyse genereren. Daarmee kijken we waar er extra aandacht nodig is. 

Op schoolniveau kijken we of er trends zijn. Zijn er dingen die opvallen in alle groepen? Wat kunnen we daar aan doen? 
We toetsen de resultaten aan de referentiekaders van de inspectie en van scholen met een vergelijkbare populatie.
We willen minstens de resultaten halen die vergelijkbare scholen gemiddeld halen.

Op basis hiervan kijken we of er extra expertise nodig is, of eventueel aanvullende scholing

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 maken we na de M-toetsen een pré-advies.
Voor een advies zijn van belang: de cito-resultaten, resultaten op methode toetsen, werkhouding, eventuele diagnoses.

Het totaal plaatje wordt met leerkrachten, IB en directie besproken en met ouders en kinderen gedeeld.

Ook in groep 8 volgen we eenzelfde procedure.
Na de doorstroomtoets kan het advies eventueel nog worden aangepast.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school hebben we de kernwaarden van Hiro, gebaseerd op de judokernwaarden, als uitgangspunt.  

Vertrouwen                    ‘op elkaar kunnen rekenen’
Samenwerken                 ‘elkaar altijd helpen’
Respect                            ‘alles en iedereen in hun waarde laten’
Beheersing                       ‘in balans blijven’
Weerbaarheid                 ‘sterk staan en volhouden’
Discipline                         ‘doen wat nodig is’
Plezier                               'lachen en veel lol maken'

Daarmee werken we gedurende de hele schoolperiode aan een fijn groepsklimaat en leren we kinderen vaardigheden in de omgang met elkaar, in het oplossen van problemen, het weerbaar zijn, je eigen grenzen leren aangeven. Hiermee ondersteunen we de persoonlijke groei van kinderen en werken we in de preventieve sfeer aan een veilig klimaat op school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven