Eben Haëzerschool

Rembrandt van Rijnstraat 33 4033 GG Lienden

Schoolfoto van Eben Haëzerschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het onderwijs stemmen wij zoveel mogelijk af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Hierdoor kunnen wij kinderen op hun eigen niveau lesgeven en verwijzen we pas naar het speciaal onderwijs als dat echt nodig is. Zowel aan de sterke als zwakkere leerlingen komen wij zoveel mogelijk tegemoet binnen de groep. Dat deze visie invloed kan hebben op de Cito-scores, beseffen wij als school. Wij vinden het in de eerste plaats dan ook belangrijk dat de individuele score van een leerling een goed beeld geeft van wat het kind kan en hoe het kind zich ontwikkelt. In de tweede plaats gebruiken wij de Cito-score om ons onderwijsaanbod voortdurend te verbeteren. Dit kan leiden tot bijv. het vervangen van methoden, het verbeteren van de instructie of het inzetten van extra materialen. Wij zien het kind niet alleen als optelsom van toetsresultaten. Juist ook aspecten als de sociaal emotionele ontwikkeling, veiligheid en opvoeding van onze kinderen tot burgers van de samenleving zijn van wezenlijk belang voor het onderwijs op onze school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten geven ons belangrijke informatie op groeps- en individueel niveau. Op tijd signaleren en bijsturen kan achterstand voorkomen.. Met behulp van een overzicht analyseren we de toets uitslagen en ondernemen we eventueel actie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs

In groep 8 wordt de keuze gemaakt voor het VO: zowel het niveau als de schoolkeuze moet worden bepaald.

De volgende stappen worden daarbij doorlopen:

? Verschillende kennismakingsdagen op VO-scholen worden met de leerlingen van groep 8 bezocht. U krijgt als ouders ook informatie over open dagen van scholen in de buurt.

? In oktober wordt er op school een voorlichtingsavond georganiseerd voor de ouders van groep 8.

? In september wordt tijdens een gespreksavond een voorlopig advies besproken.

? In februari wordt de Doorstroomtoets gemaakt. N.a.v. deze uitslag wordt de schoolkeuze definitief.

? De ouders verzorgen zelf de aanmelding voor het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Eben Haëzerschool wil ieder kind een solide en veilige basis meegeven voor de verdere toekomst.

Ieder kind ontwikkelt zich op een unieke en persoonlijke manier. We doen recht aan de verschillen van kinderen, zowel op cognitief en sociaal-emotioneel gebied.

Onze school is een stabiele en rustige omgeving voor kinderen. In een basis van rust en veiligheid komen kinderen het beste tot ontwikkeling. We hechten daarom sterk aan rust, structuur, orde, respect en gezag.

Onze school biedt veilige leefomgeving voor kinderen. Kinderen moeten met plezier naar school gaan, zich veilig voelen op het plein, in de school en in de groep. Een positief klimaat op school is een voorwaarde om tot leren te komen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • wederzijds respect
  • veiligheid
  • gezien worden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven