OBS de Sterappel

Schoolstraat 2 4033 GK Lienden

  • Het karakteristieke schoolgebouw straalt gezelligheid uit, zowel van binnen als van buiten.
  • Deze petten zijn duidelijk zichtbaar in iedere klas. Een wezenlijk onderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Bij ons op school leer je samen, maar ook alleen. Wij gebruiken voor het samen leren diverse coöperatieve werkvormen.
  • Ieder kind moet tot ontwikkeling komen en blijven, ongeacht zijn/haar niveau.
  • Wij zetten extra in op bewegend leren en geven hier gestructureerd invulling aan m.b.v. beweegpaden in de school en soms lesgeven buiten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op het moment van publicatie zijn niet alle leerlingen correct meegeteld. Deze zijn door Vensters niet goed verwerkt. Dit zal hersteld worden voor eind september. Na publicatie van het juiste aantal, zullen de S- en F-scores hoger nog uitvallen. Wij zijn zeer tevreden met het resultaat, maar wij kijken desondanks of interventies noodzakelijk zijn. Inmiddels is vastgelegd wat wij in onze aanpak willen behouden en wat nog beter en/of anders kan.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen voor de groepen 3-8 het leerlingvolgsysteem van CITO. Twee keer per jaar worden de toetsen afgenomen. De eerste meting (middenmeting) vindt plaats in januari. De toetsresultaten worden uitvoerig geanalyseerd. Deze analyse geschiedt op verschillende niveaus, namelijk op individueel niveau en op groeps- en schoolniveau. Na deze analyse worden nieuwe doelen gesteld. Ook dit gebeurt op de drie genoemde niveaus. In groep 8 nemen wij in plaats van de middentoets de begintoets van CITO af. Dat is in november. Wij zijn van mening dat je op die manier meer tijd hebt om te werken aan onderdelen waar de kinderen dan op uit vallen. Leerlingen stellen ook hun eigen doelen, op zowel sociaal als cognitief gebied. De kinderen in de groepen 1 en 2 hebben geen CITO-toetsen. Hun voortgang houden wij bij middels screening en de leerlijnen jonge kind van Parnassys.

Naast de toetsen van CITO zijn er ook methodegebonden toetsen. Na ieder blok wordt gecontroleerd of het geleerde beheerst wordt. Hier wordt klassikaal en/of individueel vervolg aangegeven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overstapproces Po/Vo
  • Juli groep 7: De leerling krijgt het pre-schooladvies tijdens een gesprek tussen leerling/ouders/IB-er/leerkracht.
  • Laatste vakantieweek: De leerkracht van groep 8 maakt een plan op maat voor iedere leerling.
  • September t/m februari: de leerling stelt tevens eigen doelen vast en heeft regelmatig een gesprek met de leerkracht betreffende de voortgang.
  • Oktober: Begin oktober vindt het schoolverlatersonderzoek plaats. Dit onderzoek omvat toetsing over de intelligentie en over de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Bij ons op school gebruiken wij de NIO.
  • Oktober: Half oktober wordt gestart met de afname van de B8-citotoets.
  • November: Begin november vindt de groepsbespreking plaats (leerkracht/IB-er). De resultaten van NIO en Cito LOVS worden uitgebreid besproken; plannen worden bijgesteld.
  • December: eerste rapport gaat mee.
  • Januari: de leerkracht start met het invullen van de OKR's.
  • Januari: de leerling krijgt tijdens een gesprek (tussen leerling/ouders/IB/leerkracht) het voorlopig-schooladvies.
  • Februari: tussen 5 en 16 februari wordt de doorstroomtoets afgenomen.
  • Maart: op 15 maart komt de uitslag van  de doorstroomtoets binnen en indien nodig worden er vervolggesprekken gevoerd/adviezen bijgesteld.
  • Maart: voor de aanmeldweek (25 t/m 31 maart) zijn de OKR's klaar. De leerlingen worden aangemeld op hun school voor VO.
  • Juni: 'warme" overdrachten tussen Po/Vo.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich bij ons thuis voelen. Om je thuis te kunnen voelen moet het klimaat veilig zijn en moeten gedragsregels worden gerespecteerd. Wij zorgen ervoor dat grenzen duidelijk zijn en dat de kinderen leren hun grenzen aan te geven als wij hinder ondervinden door het gedrag van een ander. Op die manier bouwen wij aan wederzijds respect.

Een positief klimaat is de basis voor het aanleren van vaardigheden op sociaal, emotioneel, creatief en cognitief gebied. Een inlevend vermogen is een basishouding van ons team. Wij hebben oog voor ieder kind dat door ouders en verzorgers aan onze zorg wordt toevertrouwd.

Om een gestructureerde invulling te geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen zetten wij de Kanjertraining in. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect hebben voor de ander
  • Samenwerken en vertrouwen
  • Van fouten kun je leren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven