Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het is erg belangrijk om de ontwikkelingen van onze leerlingen in de gaten te houden. Dit doen we
door het inzetten van verschillende instrumenten:
- observaties van de leerkracht
- gesprekken met de leerling
- in groep 1-2 worden de Leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys ingezet om de ontwikkeling van een
kind op spel, taal, rekenen, motorisch en sociaal gebied te volgen- in groep 3 t/m 8 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd middels Kanvas (Kanjertraining).
- in groep 3 t/m 8 worden methodegebonden toetsen ingezet, zowel vooraf als achteraf.
- in groep 3 t/m 8 wordt twee keer per jaar de Cito toetsen ingezet om een breder beeld te krijgen
dan de methodegebonden toetsen- ter voorbereiding op de overstap naar de middelbare school, wordt begin groep 8 de NIO afgenomen
Deze gegevens worden 3 keer per jaar besproken in een groeps- en leerlingbespreking samen met de
intern begeleider en directie. Daarnaast is er ook 2 keer per jaar een opbrengstenvergadering met het gehele team
om de opbrengsten van de school te analyseren en te bespreken waar de focus naar toe gaat.In de communicatie met ouders vindt er 3 keer per jaar een oudergesprek plaats waarbij de resultaten
van hun kind worden besproken. Bij dit gesprek zijn vanaf groep 4 de leerlingen aanwezig. Voorafgaand aan dit gesprek gaat er een rapport mee naar huis
waarbij ouders zicht krijgen op de ontwikkeling van hun kind op school. Mochten er vanuit school
echter eerder zorgen zijn, dan wachten wij niet tot de volgende gespreksronde. U wordt door ons dan
uitgenodigd voor een gesprek om te kijken hoe we uw zoon of dochter verder kunnen helpen. Indien er
bij u zelf zorgen zijn, dan hopen wij dat u dit zo spoedig mogelijk aan ons laat weten, zodat we kunnen
kijken wat uw zoon of dochter nodig heeft.
Overstapproces Po/Vo
- Juli groep 7: De leerling krijgt het pre-schooladvies tijdens een gesprek tussen leerling/ouders/IB-er/leerkracht.
- Laatste vakantieweek: De leerkracht van groep 8 maakt een plan op maat voor iedere leerling.
- September t/m februari: de leerling stelt tevens eigen doelen vast en heeft regelmatig een gesprek met de leerkracht betreffende de voortgang.
- Oktober: Begin oktober vindt het schoolverlatersonderzoek plaats. Dit onderzoek omvat toetsing over de intelligentie en over de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Bij ons op school gebruiken wij de NIO.
- Oktober: Half oktober wordt gestart met de afname van de B8-citotoets.
- November: Begin november vindt de groepsbespreking plaats (leerkracht/IB-er). De resultaten van NIO en Cito LOVS worden uitgebreid besproken; plannen worden bijgesteld.
- December: eerste rapport gaat mee.
- Januari: de leerkracht start met het invullen van de OKR's.
- Januari: de leerling krijgt tijdens een gesprek (tussen leerling/ouders/IB/leerkracht) het voorlopig-schooladvies.
- Februari: tussen 5 en 16 februari wordt de doorstroomtoets afgenomen.
- Maart: op 15 maart komt de uitslag van de doorstroomtoets binnen en indien nodig worden er vervolggesprekken gevoerd/adviezen bijgesteld.
- Maart: voor de aanmeldweek (25 t/m 31 maart) zijn de OKR's klaar. De leerlingen worden aangemeld op hun school voor VO.
- Juni: 'warme" overdrachten tussen Po/Vo.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich bij ons thuis voelen. Om je thuis te kunnen voelen moet het klimaat veilig zijn en moeten gedragsregels worden gerespecteerd. Wij zorgen ervoor dat grenzen duidelijk zijn en dat de kinderen leren hun grenzen aan te geven als wij hinder ondervinden door het gedrag van een ander. Op die manier bouwen wij aan wederzijds respect.
Een positief klimaat is de basis voor het aanleren van vaardigheden op sociaal, emotioneel, creatief en cognitief gebied. Een inlevend vermogen is een basishouding van ons team. Wij hebben oog voor ieder kind dat door ouders en verzorgers aan onze zorg wordt toevertrouwd.
Om een gestructureerde invulling te geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen zetten wij de Kanjertraining in.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.