OBS de Sterappel

Schoolstraat 2 4033 GK Lienden

  • Deze petten zijn duidelijk zichtbaar in iedere klas. Een wezenlijk onderdeel van de methode voor soc
  • Bij ons op school leer je samen, maar ook alleen. Wij gebruiken voor het samen leren diverse coöpera
  • Ieder kind moet tot ontwikkeling komen en blijven, ongeacht zijn/haar niveau.
  • Op ons prachtige plein hoef je je niet te vervelen!
  • Wij zetten extra in op bewegend leren en geven hier gestructureerd invulling aan m.b.v. beweegpaden

Het team

Toelichting van de school

Op de Sterappel hebben wij veel expertise in huis. Zo hebben wij een gediplomeerd expert bewegend leren, cultuurcoach, gedragsspecialist, rekencoördinator en kanjercoördinator . Daarnaast zijn er ook een RITHA-specialist (expert op het gebied van hoogbegaafdheid) en taalcoördinator in opleiding.

De leerkrachten weten elkaar te vinden en worden ingezet als critical friend waar nodig. De IB is opgeleid om visueel te screenen (met een bioptor). Als het leren bij een kind niet lukt, biedt een visuele screening regelmatig duidelijkheid. Indien fixatie separatie wordt vastgesteld verwijzen wij door naar een optometrist. Ook hebben wij een Rots-en Watertrainer in huis. Zij verzorgt zowel individuele als groepstrainingen. Het delen van kennis organiseren wij tijdens teamvergaderingen of tijdens onze intervisiemomenten.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Uiteraard komt het wel eens voor dat een leerkracht ziek is of verlof nodig heeft voor bijzondere gebeurtenissen.

Wij proberen te voorkomen dat een klas naar huis gestuurd moet worden. Als een leerkracht afwezig is kijken wij in eerste instantie of dit intern opgelost kan worden. In de meeste gevallen wil een andere leerkracht van de school wel een dag extra werken. Als dit niet lukt, proberen we een leerkracht in te zetten vanuit de vervangingspool. Als ook hier geen leerkracht beschikbaar is, verdelen we (afhankelijk van de groep) de leerlingen over andere klassen. Is ook dit uiteindelijk geen optie, blijft de groep kinderen helaas thuis. Wij zetten geen onbevoegden voor de klas.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen in groep 1 en 2 leren al doende tijdens hun spel. Wij zorgen voor een rijke leeromgeving met voldoende materiaal om al handelend en spelend te leren. We moedigen ze aan om aan iets nieuws te beginnen en begeleiden ze hierbij. Al spelend zijn de kinderen bezig met het ontwikkelen van hun vaardigheden op o.a. het gebied taal, rekenen, motoriek, creativiteit en het sociaal-emotionele vlak. Kinderen leren te kiezen wat ze willen, leren zich te concentreren en er is tijd voor individuele begeleiding of begeleiding in groepjes. De ontwikkeling houden we bij middels het observatiesysteem Leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys en dit bespreken we tijdens de oudergesprekken.

Voor een uitgebreide beschrijving betreffende het aanbod voor de leerlingen van groep 1 en 2, verwijzen wij u naar de kwaliteitskaart "Werken in groep 1 en 2". Deze kunt u vinden op onze website.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Om vanaf groep 2 de overgang naar groep 3 soepel te laten verlopen, blijft spelend leren een belangrijk onderdeel. Daarnaast staat groep 3 in het teken van het aanvankelijk lees- en schrijfonderwijs en rekenonderwijs. Vanaf groep 4 wordt het leesonderwijs breder ingezet met taal, spelling, begrijpend en technisch lezen. Plezier in lezen blijft hierbij belangrijk! Naast lezen, rekenen en schrijven komen in de hogere groepen de wereldoriënterende vakken uitgebreid aan de orde. Vanaf groep 1 maken de leerlingen kennis met de Engelse taal. We zorgen ervoor dat de creativiteit, spontaniteit en eigen inbreng van de kinderen een belangrijke plaats blijven innemen.

Wij geven in de midden- en bovenbouw niet specifiek aan hoeveel uren wij per week besteden aan de afzonderlijke vakken. Voor de wereld oriënterende vakken maken wij gebruik van de methodiek van Leskracht. De taaldoelen worden geïntegreerd aangeboden. Ook het lezen is voor het grootste deel geïntegreerd. Door het aanbieden van rijke (thematische) teksten wordt er veelvuldig (begrijpend) gelezen. Ook technieklessen zijn aan deze methodiek toegevoegd. Vanaf januari 2024 is het de bedoeling ook cultuur gekoppeld aan te bieden aan de thematiek van Leskracht.

Tijdens onze lessen wordt er met regelmaat gebruik gemaakt van bewegen tijdens het leren (bewegend leren). Dit is een vast onderdeel binnen ons lesprogramma.

Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem. Daarnaast worden verschillende vakken groepsdoorbrekend aangeboden, zodat iedere leerling op zijn/haar eigen niveau onderwijs ontvangt. Zowel rekenen als begrijpend lezen bieden wij op deze manier aan. In de onderbouw werken wij 1 x per week groepsdoorbrekend middels een activiteitenplein. Sinds augustus 2021 heeft de Sterappel een plusklas voor leerlingen van groep 3-5 en voor 6-8. Een dagdeel per week krijgen deze leerlingen een verrijkend en verdiepend aanbod. 

De leerlingen die moeite hebben met de ontwikkeling op cognitief gebied kunnen een dagdeel per week deelnemen in de klusklas. In de klusklas krijgen deze leerlingen de kans om meer praktisch bezig te zijn en zich te verrijken met kennis over bijvoorbeeld elektriciteit en houtbewerking. Daarnaast kunnen deze leerlingen de leerkracht ondersteunen met de technieklessen in de klas.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerkingsverband BePo

  • Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, hebben scholen regionale samenwerkingsverbanden gevormd. In deze samenwerkingsverbanden werken het regulier en het speciaal onderwijs samen. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over onder andere de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Ouders melden hun kind aan bij de school van hun keuze en de school kijkt welke ondersteuning het kind nodig heeft en wat de mogelijkheden van de school zijn. Deze rapportage kan ouders een handvat bieden in de keuze van een school doordat het een beeld geeft van de ondersteuning die de school aan hun kind zou kunnen bieden. Of de school voor hun kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoeften van het kind blijken. Dit hangt namelijk niet alleen af van de aanwezige ondersteuning, die aan verandering onderhevig kan zijn, maar ook van de specifieke capaciteiten en de ondersteuningsbehoeften van het kind.

Extra informatie betreffende verdiepende leerlingzorg

  • Onze school heeft een zorgplan. In dit zorgplan staat onze visie op leerling zorg uitvoerig beschreven. Kijk hiervoor op onze site (obs-desterappel.nl).
  • De Sterappel is een erkend Kanjerschool; vrijwel alle leerkrachten zijn Kanjer-gecertificeerd.
  • Dyslexieprotocol / leesprogramma BOUW. Wij werken systematisch aan de preventie van lees- en spellingsproblemen met het programma BOUW! in de groepen 2,3,4 (en 5). Indien leer- en spellingsproblemen in de midden- en bovenbouw hardnekkig zijn werken wij volgens protocol op zorgniveau 2 en 3. Dat wil zeggen dat kinderen intensiever lees- en spellingsonderwijs krijgen in de groep (zorgniveau 2) of, als er te weinig groei is, in een klein groepje buiten de groep (minimaal een half jaar, 1 uur verdeeld over de week, zorgniveau 3). Als dit te weinig effect heeft verwijzen we naar het dyslexie loket van BePo.
  • In geval van leerachterstanden / cognitieve belemmeringen of leerlingen die juist meer aankunnen (meer- of hoogbegaafd), kunnen kinderen een eigen leerlijn volgen: dit betekent dat wij de doelen, aanpak en (digitaal) lesmateriaal aanpassen aan het niveau van de leerling.
  • In de school zijn er flexibel in te zetten ruimtes: samenwerkruimte (leerpleinen) en stilwerkruimte.
  • Wij beschikken over aangepaste onderwijsleerplekken (leerpleinen) waar kinderen zelfstandig kunnen werken en waar extra individuele begeleiding gegeven kan worden.
  • De Sterappel heeft ervaring met leerlingen met (lichte vormen van) ADHD, autisme (ASS), angstproblematiek (o.a. faalangst), DCD, TOS en trauma. Als er sprake is van enkelvoudige problematiek en een intensieve samenwerking met ouders, kunnen wij deze leerlingen over het algemeen goed onderwijs bieden. Daarnaast is betrokkenheid van artsen / psychologen of andere jeugdhulpverlening (STIB) essentieel. 
  • Onze school is rolstoeltoegankelijk.
  • Wij kunnen nieuwkomers opvangen, indien zij zelfstandig in een groep kunnen werken. Wij gebruiken indien nodig een eigen leerlijn en voor de taalondersteuning het programma Taalbos. In ons team hebben we tevens een ervaringsdeskundige op het gebied van multiculturele achtergronden.
  • De Sterappel werkt samen met de gemeente en instellingen voor jeugdzorg om voor kinderen en gezinnen een integraal plan te maken. Hierin hebben onze schoolarts, schoolverpleegkundige (GGD) en contactpersoon van het Sociaal team (gemeente Buren) een belangrijk aandeel.
  • Wij volgen onze kinderen op cognitief gebied nauwkeurig met behulp van ons LOVS volgsysteem, methodetoetsen en (leerkracht-)observaties. 
  • Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken wij het volgsysteem Kanvas van Kanjertraining.
  • Binnen onze school beschikken wij over een beeldbegeleider die ingezet kan worden voor leerkrachten en voor leerlingen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Wij hebben een Intern begeleider die gecertificeerd Rots en watertrainer is. Dit wordt uitgebreid met een certificaat Psychosociaal en/of rouwervaring.
  • Het team is geschoold in het traumasensitief lesgeven.
  • In schooljaar 2023 - 2024 hebben wij de laatste Kanjer-teamtraining gevolgd, waarna wij erkend en gecertificeerd Kanjerschool zijn geworden. De Kanjertraining in merkbaar en zichtbaar aanwezig in de school. Wij blijven trainingen volgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft eveneens een intensieve samenwerking met peuterspeelzaal Heisa Hop. Veel peuters van Heisa Hop stromen in op onze basisschool. Er vindt altijd een warme overdracht plaats. 

Terug naar boven