Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem. Daarnaast worden verschillende vakken groepsdoorbrekend aangeboden, zodat iedere leerling op zijn/haar eigen niveau onderwijs ontvangt. Zowel rekenen als begrijpend lezen bieden wij op deze manier aan. In de onderbouw werken wij 1 x per week groepsdoorbrekend middels een activiteitenplein. Sinds augustus 2021 heeft de Sterappel een plusklas voor leerlingen van groep 3-5 en voor 6-8. Een dagdeel per week krijgen deze leerlingen een verrijkend en verdiepend aanbod.
Wij geven in de midden- en bovenbouw niet specifiek aan hoeveel uren wij per week besteden aan de afzonderlijke vakken. Voor de wereld oriënterende vakken maken wij gebruik van de methodiek van leskracht. De taaldoelen (SLO) worden geïntegreerd aangeboden. Ook het (begrijpend-) lezen is voor het grootste deel geïntegreerd. Door het aanbieden van rijke (thematische) teksten wordt er, buiten het uur dat het groepsdoorbrekend begrijpend lezen op het rooster staat, tussendoor veelvuldig (begrijpend) gelezen. Ook technieklessen zijn aan deze methodiek toegevoegd. Vanaf januari 2024 is het de bedoeling ook cultuur aan te bieden dat gekoppeld is aan het thematische van leskracht.
Tijdens onze lessen wordt er met regelmaat gebruik gemaakt van bewegen tijdens het leren (bewegend leren).
- De Sterappel is bezig om een Kanjerschool te worden; bijna alle leerkrachten zijn Kanjer-gecertificeerd.
- Dyslexieprotocol / leesprogramma BOUW. Wij werken systematisch aan de preventie van lees- en spellingsproblemen met het programma BOUW! in de groepen 2,3,4 (en 5). Indien leer- en spellingsproblemen in de midden- en bovenbouw hardnekkig zijn werken wij volgens protocol op zorgniveau 2 en 3. Dat wil zeggen dat kinderen intensiever lees- en spellingsonderwijs krijgen in de groep (zorgniveau 2) of, als er te weinig groei is, in een klein groepje buiten de groep (minimaal een half jaar, 1 uur verdeeld over de week, zorgniveau 3). Als dit te weinig effect heeft verwijzen we naar het dyslexie loket van BePo.
- In geval van leerachterstanden / cognitieve belemmeringen of leerlingen die juist meer aankunnen (meer- of hoogbegaafd), kunnen kinderen een eigen leerlijn volgen: dit betekent dat wij de doelen, aanpak en (digitaal) lesmateriaal aanpassen aan het niveau van de leerling. Gynzy (doelenboekje) geeft ons daarbij in de midden- en bovenbouw nieuwe mogelijkheden om kinderen passend werkmateriaal op niveau te geven.
- In de school zijn er flexibel in te zetten ruimtes: samenwerkruimte (leerpleinen) en stilwerkruimte.
- Aangepaste onderwijsleerplekken (leerpleinen) waar kinderen zelfstandig kunnen werken en waar extra individuele begeleiding gegeven kan worden.
- De Sterappel heeft ervaring met kinderen met (lichte vormen van) ADHD, autisme (ASS), angstproblematiek (o.a. faalangst), DCD en TOS. Deze kinderen kunnen wij over het algemeen goed onderwijs bieden, als er sprake is van enkelvoudige problematiek, een intensieve samenwerking met ouders en betrokkenheid van artsen / psychologen of andere jeugdhulpverlening (STIB).
- Onze school is rolstoeltoegankelijk.
- Wij kunnen nieuwkomers opvangen, indien zij zelfstandig in een groep kunnen werken. Wij gebruiken indien nodig een eigen leerlijn en voor de taalondersteuning het programma Taalbos. In ons team hebben we tevens een ervaringsdeskundige op het gebied van multiculturele achtergronden.
- De Sterappel werkt samen met de gemeente en instellingen voor jeugdzorg om voor kinderen en gezinnen een integraal plan te maken. Hierin hebben onze schoolarts, schoolverpleegkundige (GGD) en contactpersoon van het Sociaal team (gemeente Buren) een belangrijk aandeel.
- Wij volgen onze kinderen op cognitief gebied nauwkeurig met behulp van ons LOVS volgsysteem, methodetoetsen en (leerkracht-)observaties.
- Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken wij het volgsysteem Kanvas van Kanjertraining.
- Binnen onze school beschikken wij over een beeldbegeleider die ingezet kan worden voor leerkrachten en voor leerlingen.
- Wij hebben een vertrouwenspersoon binnen de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben een Intern begeleider die gecertificeerd Rots en watertrainer is.
Daarnaast wordt het team in schooljaar 22/23 geschoold in het traumasensitief lesgeven.
In oktober 2023 zullen wij de laatste Kanjer-teamtraining volgen, waarna wij gecertificeerd Kanjerschool zijn.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.