Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal basisonderwijs scholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Lunchtijd = onderwijstijd.
Sinds 2014 wordt het continuerooster oftewel het 5-gelijken-model gehanteerd. Zie hiervoor de tijden hieronder. In samenspraak met de MR is destijds besloten dat lunchtijd als onderwijstijd wordt gerekend. De onderwijsinspectie heeft hiervoor speciale richtlijnen vastgesteld. Scholen die lunchtijd willen opvoeren als onderwijstijd dienen aan deze criteria te voldoen.
Uit https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/onderwijstijd/onderwijstijd-in-hetbasisonderwijs/lunchtijd-en-onderwijstijd
-De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs (art. 9 van de WPO).
-De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de eigen opdrachten voor het onderwijs die de school zich stelt zijn uitgewerkt in een onderwijsprogramma en staan beschreven in het schoolplan van de school (artikel 12, tweede lid van de WPO).
-In de schoolgids is informatie opgenomen over de wijze waarop de verplichte onderwijstijd wordt benut (artikel 13, eerste lid, onder d van de WPO). Het door de ouders of de leerlingen gekozen deel van de MR moet van tevoren hebben ingestemd met het aanmerken van lunchtijd als onderwijstijd (artikel 13, eerste lid, onder h van de WMS) en met de vaststelling van de schoolgids (artikel 13, eerste lid, onder g van de WMS). Bovendien moeten de ouders worden geraadpleegd voorafgaand aan het nemen van een besluit over het vaststellen van de onderwijstijd (WMS, Art. 15 lid 3).
De verplichte onderwijstijd tijdens de lunch van de kinderen bestaat uit lessen uit de kerndoelen 34 t/m 39. Ook wordt er heel vaak een relatie gelegd tussen (Nederlands) taalonderwijs en succesvolle deelname in de samenleving en aan de sociale functie van taal. Er is aandacht voor de toenemende internationalisering (Engels en Duits) en het uitwerking geven aan het Europese beleid. Bovendien wordt ruimte geboden voor ons plaatselijke dialect. Daarmee wordt de mogelijkheid om een regionale identiteit op te bouwen vergroot.
Een directe relatie met burgerschap is in de kerndoelen te vinden in het domein "Oriëntatie op jezelf en de wereld". Tot dit domein horen zaken zoals omgaan met andere mensen, problemen oplossen en zingevingsvraagstukken.
· Kerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
· Kerndoel 34: De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
· Kerndoel 35: De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
· Kerndoel 36 De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese · staatsinrichting en de rol van de burger.
· Kerndoel 37 Leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
· Kerndoel 38 De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respect op te brengen voor verschillen in opvattingen.
· Kerndoel 39 De leerlingen leren met zorg omgaan met het milieu.
De invulling die gegeven is aan de kerndoelen kunt u nader lezen onder het kopje burgerschap van de website https://www.sboludgerus.nl/.
Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.
Het Gele Park in Lichtenvoorde is een breed voorzieningencentrum waar elk kind tussen 0 en 13 jaar met vertrouwen, respect en plezier meedoet en erbij hoort. We bieden een open en geborgen omgeving waar de ontwikkelbehoefte van het kind centraal staat. Een plek waar we ieders talenten stimuleren en elkaars mogelijkheden uitdagen. Waar we door een goede samenwerking tussen verschillende disciplines en specialismen bieden wat echt nodig is, zodat we samen kunnen groeien.
Ga je mee, dan gaan we samen!