Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Tezamen met Kinderopvangorganisatie Kibeo zijn we op weg naar een Integraal Kind Centrum. We streven naar vergaande samenwerking om de doorgaande lijn voor kinderen van 0 tot 13 goed neer te zetten.
Er is ook een leespunt van de bibliotheek Oosterschelderegio aanwezig. Twee keer per week op dinsdag- en donderdag middag is er een vrijwilliger aanwezig om boeken in te nemen en uit te lenen. Dit is niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de andere bewoners van Lewedorp. Verder is er ook nog een leesconsulent aanwezig vanuit de bibliotheek die in de groepen actief bezig is met leesbevordering en leesbeleving.
In de onderbouw leren de kinderen, vanaf het moment dat zij vier jaar zijn, spelenderwijs. Elk jaar staan diverse thema's op het programma, zoals mensen, lente, verkeer, steeds op het niveau dat past bij de leeftijd van de kinderen.
Vanuit een veilige speel-leeromgeving ontwikkelen de kinderen zich op verschillende gebieden; taal, rekenen, motorisch en sociaal emotioneel. Het is hier van groot belang dat kinderen zich veel kunnen en mogen bewegen. Dit doen ze tijdens de lessen in de speelzaal, in de gymzaal en tijdens het buitenspel.
Vanaf het moment dat kinderen vier jaar zijn geworden, starten ze in groep 1. In de regel gaan kinderen die starten tussen augustus en 1 januari het jaar erop verder in groep 2. De leerlingen die na januari starten, blijven over het algemeen het schooljaar erna ook nog in groep 1.
In groep 2 wordt al steeds meer een beroep gedaan op de zelfstandigheid van de kinderen en worden de in groep 1 geleerde vaardigheden uitgebreid. De interesse voor en de voorbereiding op rekenen, lezen en schrijven komen nadrukkelijker aan de orde, maar ook hier spelenderwijs en aansluitend bij de ontwikkeling van de kinderen.
Onder wereldoriëntatie valt: geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, verkeer en burgerschap. Onder taal valt bijvoorbeeld ook spelling en presenteren. Onder overig valt o.a.: sociale vorming, spelend leren, (technisch) schrijven, burgerschap
Als school willen we kinderen opvangen en de gewenste ontwikkelkansen kunnen bieden (zowel bij de start als gedurende de schoolloopbaan) waar het mogelijk is en duidelijk aangeven wanneer het niet kan.
Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften zullen er met name op fysiek en medisch gebied grenzen zijn aan de opvangbaarheid.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door middel van een gericht nascholingsaanbod voor de teamleden hopen we de komende jaren onze expertise te vergroten. Ook de inzet van intervisie groepen(bovenschools) leidt tot meer inzicht en kennis.
De Leeuwerik is gezamenlijk met kinderopvangorganisatie Kibeo op weg richting een Integraal Kind Centrum (IKC). We hebben een aanbod voor kinderopvang, voor en vroegschoolse educatie (VVE), kinderdagverblijf en peuteropvang.