Bs De Zonnehof

Pastoor de Fauwestraat 11 6091 NS Leveroy

Schoolfoto van Bs De Zonnehof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Groep 8 neemt de Route 8 doorstroomtoets af. Deze toets speelt een rol bij het bepalen van welk soort onderwijs het kind kan volgen na de basisschool. Naast deze toets is het schooladvies van groot belang. Niet alleen de leerresultaten, maar zeker ook de werkhouding, motivatie, inzet e.d. worden meegenomen in het advies voor het vervolgonderwijs. De ouders beslissen uiteindelijk over aanmelding. De school voor VO beslist zelf over plaatsing en toelating.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van toetsen en door dagelijkse observaties in de groep, worden de leerresultaten van ieder kind het hele jaar gevolgd. Voor kinderen in groep 1 en 2 gebeurt dit aan de hand van het observatiesysteem Mijn Kleutergroep, waar alle aspecten van de ontwikkeling van het jonge kind in worden vastgelegd. Voor kinderen vanaf groep 3 hanteren we op onze school het Cito Leerling- en onderwijsvolgsysteem (CitoLOVS). Naast de beoordeling en de inschatting van de leerkracht geeft dit systeem aanvullende gegevens over het kind. Het kind wordt aan de hand van zijn resultaten ingedeeld in een van de vijf niveaus en objectief vergeleken met andere kinderen in Nederland. Per kind kunnen we in kaart brengen hoe de ontwikkeling verloopt. Daarnaast houdt de school de vorderingen van de leerlingen bij op groeps- en schoolniveau. De gegevens worden bewaard in de digitale leerlingendossiers. Deze zijn een aantal keren per jaar de leidraad voor groepsbesprekingen op teamniveau en individueel met de leerkracht. Daarnaast zijn er nog leerlingbesprekingen en consultaties.

In groep 3 t/m groep 8 krijgt ieder kind tweemaal per jaar een rapportfolio. Halverwege en einde schooljaar krijgen de kinderen dit rapportfolio mee naar huis. De kinderen van groep 1 en 2 krijgen jaarlijks een rapport, dit wordt aan het einde van het schooljaar meegegeven. Het betreft een rapport met foto's van en een kort woordje over het kind. De resultaten van deze rapporten worden altijd individueel besproken tijdens de oudergesprekken. Vanaf groep 3 zijn de kinderen zelf ook aanwezig bij deze gesprekken.

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling goed te kunnen volgen, werken wij met het leerlingvolgsysteem Viseon voor groep 3 t/m 8. Eénmaal per jaar maakt de school voor elk kind een rapportage met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook zelf deze lijst in, deze resultaten worden met de leerlingen besproken, zodat er meer duidelijkheid komt over de aangegeven aandachtspunten. De uitkomsten van deze observatielijsten worden besproken tijdens de oudergesprekken. Een leerlingvolgsysteem is voor kind en school erg belangrijk. De school houdt zich hiermee ook een spiegel voor. Verloopt het onderwijs goed? Wat moet worden bijgesteld?

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Resultaten van de leerling worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u. Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies.  Indien de uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 hoger uitvalt dan dit schooladvies dan wordt het advies heroverwogen. Hierbij betrekken we u als ouder(s)/verzorger(s).  Is het resultaat op de lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden. Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren dat uw zoon/dochter op onze school zit, is het schooladvies tot stand gekomen. Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B. Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma. Voor leerlingen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover. Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning + eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor leerlingen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt. In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig. Voor alle leerlingen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken. Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool. Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter. Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school. Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8. Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school benaderen we leerlingen met respect en vanuit een positieve grondhouding.  Ook leren we kinderen om respectvol met elkaar om te gaan. Kinderen krijgen op onze scholen de ruimte om zichzelf te kunnen zijn. Met plezier naar school komen is volgens ons een voorwaarde om optimaal te kunnen presteren. De school is een plaats waar kinderen elkaar kunnen ontmoeten en op een positieve manier hun sociaal-emotionele vaardigheden kunnen oefenen en uitbouwen. We laten kinderen veel samenwerken, want we zijn ervan overtuigd dat kinderen samen beter leren dan alleen.

De normen en waarden die wij belangrijk vinden, zijn samen te vatten in vier regels:         

  • Iedereen voelt zich veilig in de groep        
  • We respecteren elkaar
  • We communiceren positief met elkaar
  • We werken samen en helpen elkaar

Deze regels zijn in alle klassen zichtbaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Respect
  • Veilig en positief

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven