't Bijenveld

Reusensestraat 6 6578 AR Leuth

  • Schoolfoto van 't Bijenveld
  • Schoolfoto van 't Bijenveld
  • Schoolfoto van 't Bijenveld
  • Schoolfoto van 't Bijenveld
  • Schoolfoto van 't Bijenveld

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 hebben de leerlingen van groep 8 op de eindcito een gemiddelde score behaald van 537.8. Onze leerlingen hebben naar verwachting gescoord. Het landelijk gemiddelde ligt op 534.9. Onze gemiddelde schoolscore is dus boven het landelijk gemiddelde.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij monitoren de tussentijdse resultaten door te werken volgens de 4D-methodiek (Data, Duiden, Doelen en Doen). Dit houdt dat we op basis van 'Data' die we zo goed mogelijk 'Duiden' de 'Doelen' stellen en vastleggen op welke wijze we dit 'Doen'. Op bevindingen tijdens het nakijken van werk of bij observaties door de leerkrachten tijdens de lessen wordt direct geanticipeerd. Ook resultaten van blok- of methodegebonden toetsen worden als data meegenomen. Leerlingen krijgen, indien nodig, herhaling of verrijking aangeboden. Deze kan zowel in de groep of groepsdoorbroken aangeboden worden en er wordt voortdurend op basis van onderwijsbehoeften bekeken hoe niveaugroepen samengesteld worden.

Leerkrachten overleggen inhoudelijk met elkaar of vragen consultatie bij de intern begeleider. Na de afname van de niet-methodegebonden toetsen (CITO LVS) volgt een school- en groepsanalyse. Op basis hiervan kunnen doelen worden bijgesteld en zichtbaar gemaakt in ParnasSys, ons leerlingvolg- en registratiesysteem.

Bij het maken van de diepte-analyse van alle tussentoetsen wordt gebruik gemaakt van de volgende werkwijze:

1. Startanalyse met een dwarsdoorsnede/ trendanayalyses van kernvakken groep 1-2 en 3 t/ m 8;

2. Benoemen van zorgsignalen;

3. Per zorgsignaal:              

  • Stap 1: trendanalyse jaargroepen;             
  • Stap 2: trendanalyse leerlingen;              
  • Stap 3: groepsanalyse;             
  • Stap 4: bevindingen;               
  • Stap 5: mogelijke oorzaken;
  • Stap 6: aanpak.

4. Algemene conclusie.

De analyse leidt tot een uitgebreid plan van aanpak, dat desgewenst bij de directie in te zien is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij werken met een protocol 'advisering VO'. Wij hebben hierin een kritische houding om zoveel mogelijk gelijke kansen aan leerlingen te bieden op weg naar het voortgezet onderwijs. In groep 7 geven wij een pré-advies. Dit advies wordt samengesteld en besproken met de leerkracht van groep 7, intern begeleider en directie.

Ouders worden op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school. Voor de leerlingen uit groep 8 zijn de stappen met de komst van de doorstroomtoets in schooljaar 2023-2024 als volgt:

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets. 
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. 
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
  • Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.  

De leerkrachten van groep 8 houden ook na de uitstroom van de leerlingen contact met het VO. Samen met de intern begeleider bezoeken zij ook de informatiemomenten over de werkwijze t.a.v. PO-VO-doorstroom.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerkrachten zetten in op verbinding met elkaar en laten de groep van elkaar leren. Hierin geven de leerkrachten ruimte, denken ze mee, confronteren ze, begrenzen ze ongewenst gedrag, hebben ze geduld en geven leerlingen het vertrouwen dat zij er mogen zijn. Er is ruimte om met elkaar gebeurtenissen te bespreken.

Onze visie is dat leerlingen door deze aanpak zelfvertrouwen ontwikkelen en beter kunnen groeien en presteren.

Middels observaties en interventies van SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) creëren  wij  een veilige leer-, leef- en werkomgeving. Daarnaast heeft onze pedagogische aanpak een doorgaande lijn en stemmen we af met het team. Het werken met Kwink, onze sociaal emotioneel leren methode, draagt hieraan bij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • veilig
  • samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij kunnen ons zeer goed vinden in de beoordeling van de onderwijsinspectie.

Wij werken structureel aan het behouden van onze kwaliteiten en aan het verbeteren van onze aandachtspunten.

Met name onze leerlingenzorg is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Het huidige kwaliteitsniveau is ons inziens niet meer vergelijkbaar met de beoordeling van afgelopen inspectiebezoek. 

Terug naar boven