't Bijenveld

Reusensestraat 6 6578 AR Leuth

  • Schoolfoto van 't Bijenveld
  • Schoolfoto van 't Bijenveld
  • Schoolfoto van 't Bijenveld
  • Schoolfoto van 't Bijenveld
  • Schoolfoto van 't Bijenveld

Het team

Toelichting van de school

Enkele leerkrachten hebben naast hun klassentaak ook een specialistische taak, bijvoorbeeld op het gebied van zoals rekenen, lezen, ICT en cultuureducatie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op het moment dat een leerkracht ziek is of (studie)verlof heeft, maken wij gebruik van de vervangerspool CPV-Vabo.  Wanneer er geen vervanger beschikbaar is, wordt de betreffende groep of een andere groep opgedeeld of naar huis gestuurd. We proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen en intern oplossingen te bedenken. In de afgelopen schooljaren is dit gelukkig slechts een enkele keer voorgekomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

't Bijenveld is aangesloten bij Stichting Primair Onderwijs Condor (www.spocondor.nl).

De school is gesitueerd in het dorp Leuth en heeft rond de 120 leerlingen. De leerlingen zijn verdeeld over 5 (combinatie)groepen. Op onze school zijn 14 mensen werkzaam. Ons team bestaat uit leerkrachten, een intern begeleider en een directeur. Daarnaast hebben wij voor een aantal uren per week een conciërge en voor enkele uren per week een administratief medewerker.

Onze school is een opleidingsschool voor studenten van de PABO/Pedagogiek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), maar ook een leerplaats voor studenten van de Radbouduniversiteit (RU), het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) en het voorgezet onderwijs (VO).

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze onderbouwgroepen werken we met en vanuit de onderstaande hoofdgebieden:

  • taal- en woordenschatontwikkeling;
  • sociaal-emotionele ontwikkeling;
  • auditieve ontwikkeling;
  • ontwikkeling van lees- en rekenvoorwaarden; 
  • visueel-motorische ontwikkeling;
  • creatieve ontwikkeling.

In groep 1-2 werken wij gedurende een aantal weken rondom één Jeelo-project en met thema’s behorend bij vieringen. De thema's worden uitgewerkt met passende onderwijsactiviteiten die aansluiten bij en vooruitlopen op de ontwikkeling van de kinderen. In de klas zijn aantrekkelijke speel- en leerhoeken ingericht met diverse spel- en ontwikkelingsmaterialen. Er worden uitdagende activiteiten aangeboden en het spelend en ontdekkend leren staat centraal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lezen is inclusief technisch lezen, begrijpend lezen en begrijpend luisteren.

Taal is inclusief spelling, woordenschatonderwijs, mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden.

De uren per vakgebied worden per groep bepaald op basis van de onderwijsbehoeften en kunnen daardoor mogelijk afwijken van bovenstaand schema.  

Actief burgerschap en levensbeschouwing: Door ons Jeelo-onderwijs loopt de ontwikkeling van het actief burgerschap door de gehele schooltijd heen. Wij vinden het in toenemende mate een taak van de school om leerlingen op te voeden tot een leven in de gemeenschap en leerlingen voor te bereiden op een actieve rol in de samenleving.

Wij werken thematisch met Jeelo. Ieder schooljaar hebben wij in alle groepen 6 projecten die passen bij de vijf leergebieden. Dit zijn: Mens en gezondheid, Mens en natuur, Mens en omgeving, Mens en product en tot slot Mens en maatschappij.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Passend onderwijs beoogt dat zoveel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen; niet alle leerlingen hebben immers dezelfde ondersteuning en begeleiding nodig om tot ontwikkeling te komen.

Op basisschool 't Bijenveld proberen wij ondersteuning tijdig, in overleg met ouders en zo dichtbij mogelijk te arrangeren. Door handelingsgericht te werken, sluiten wij zo goed mogelijk aan bij de onderwijsbehoeften van de leerling. We gaan uit van de vraag: “Wat heeft dit kind nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen?”

Zorgniveaus binnen onze basisondersteuning

Er kan ondersteuning worden geboden aan een leerling in de onderstaande drie zorgniveaus. Dit geldt zowel bij de didactische vakken (rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling) als bij de sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Deze ondersteuning valt binnen de basisondersteuning die onze school kan bieden.

Zorgniveau 1: Goed onderwijs in de klas

  • Basisinstructie in de groep;
  • Goed instructiegedrag en klassenmanagement;
  • Gebruik van effectieve methodes;
  • Gebruik van leerlingvolgsysteem.

Zorgniveau 2: Intensivering van het onderwijsaanbod door de leerkracht binnen de groep

  • Basisinstructie in de groep en vervolgens een verlengde instructie in een kleine groep met de leerkracht;
  • Herhaling in kleinere stappen;
  • Specifieker van inhoud;
  • Meer begeleide inoefening, met als doel het vervolgens zelf te kunnen;
  • Er wordt aangesloten bij de aanpak van de groep en de methode, aangevuld met andere materialen.

Zorgniveau 3: Specifieke interventie

  • Bovenop de basis- en verlengde instructie wordt een specifieke interventie voor de leerling ingezet;
  • Intensievere (individuele) begeleiding of in zeer kleine groep;
  • Creëren van extra leertijd.

Extra ondersteuning

Indien de ondersteuning die een leerling nodig heeft bovenstaande drie zorgniveau’s overstijgt, kan een beroep gedaan worden op de aanwezige professionals binnen onze stichting en het samenwerkingsverband. Dit kan zijn in de vorm van consultatie en advisering of in de vorm van een arrangement. Een arrangement kan bestaan uit het inzetten van de kennis van een deskundige, specifiek lesmateriaal, inrichting van een werkplek e.d.. Als er een sociaal- emotionele hulpvraag is, kan de jeugdconsulente vanuit gemeente Berg en Dal worden betrokken. Samen met de leerkracht, ouders en eventueel andere betrokkenen uit het gezin gaan we op zoek naar de meest passende ondersteuning op school en/of in het gezin.

Onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen

Op onze school vinden wij het belangrijk dat het aanbod aansluit bij de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Dit kan dus ook betekenen dat, naast het basisaanbod, een leerling juist verkorte instructie en verdiepend lesmateriaal nodig heeft.

Er is in alle groepen extra verdiepend aanbod binnen de klas. Het aanbod van verdiepend materiaal op het gebied van rekenen, taal en spelling is onderdeel van het thematisch (spel/taal/reken) aanbod in groep 1/2 en is ingebed in de methodes in groep 3 t/m 8. 

Naast het aanbod in de groepen werken we met RekenXL; verdiepend materiaal dat gericht ingezet kan worden bij leerlingen die op het gebied van rekenen ver vooruit zijn ten opzichte van klasgenoten. Er is daarnaast voor leerlingen van groep 5 t/m 8 die vakoverstijgend extra verdieping nodig hebben een wekelijks aanbod van groepsoverstijgende onderzoeksactiviteiten. Deze zijn vaak gekoppeld aan het op dat moment lopende Jeelo-project. Ook werken deze leerlingen bijvoorbeeld aan door een begaafdheidsspecialist ontworpen werkboekjes 'jezelf' en 'opdracht van de week'.

Tot slot is er een voorziening, gefaciliteerd vanuit SPO Condor, waar leerlingen voor aangemeld kunnen worden, mocht de inschatting zijn dat bovengenoemde inzet onvoldoende is om een leerling goed te laten ontwikkelen. Hiervoor geldt een specifieke aanmeldprocedure.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is thuisnabij onderwijs voor ieder kind uit Leuth. We stellen ons de vragen: Wat heeft de leerling nodig en op welke school krijgt deze de beste ontwikkelkansen?

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Warme overdracht

Ouders die hun kind aangemeld hebben, ontvangen via de mail een formulier ‘Warme overdracht’ en vullen dit in. Pedagogisch medewerkers van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf doen dit ook (NB: indien het registratieformulier 'KIJK' is ingevuld bij Partou dan wordt dit formulier op school verder aangevuld, omdat wij met dit leerlingvolgsysteem werken). Er volgt een gesprek waarin het formulier wordt besproken met ouders, pedagogisch medewerker en de leerkracht; dit noemen wij de warme overdracht.

Na een gewenningsperiode van 2 tot 3 maanden op school vult de leerkracht hetzelfde kindoverdrachtsformulier in en worden de ouders uitgenodigd dit met de leerkracht te bespreken. 


Terug naar boven