Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Bij Ontmoetingsschool Atlas in Leusden worden de tussenresultaten van leerlingen gemeten met behulp van het systeem Cito Leerling in Beeld. Dit systeem biedt gedetailleerde informatie over de voortgang van leerlingen door middel van gestandaardiseerde toetsen, waarmee zowel de ontwikkeling op verschillende vakgebieden als de individuele leermogelijkheden in kaart worden gebracht.
De resultaten worden geanalyseerd om te bepalen waar extra ondersteuning nodig is. Op basis hiervan wordt gerichte hulp aangeboden, bijvoorbeeld in de vorm van individuele begeleiding, extra uitleg of oefening in specifieke vakken. Leerkrachten gebruiken deze inzichten om een plan van aanpak te maken dat aansluit op de leerbehoeften van de leerling.
Reflectie is een essentieel onderdeel van het proces. Tijdens voortgangsgesprekken wordt samen met de leerling en eventueel de ouders besproken hoe de leerdoelen behaald worden en welke aanpassingen nodig zijn om verdere groei te stimuleren. Ook wordt er gekeken naar de motivatie, inzet en leerhouding van de leerling, zodat er niet alleen naar de cognitieve resultaten wordt gekeken, maar naar de gehele ontwikkeling.
Binnen Leusden hebben de schoolbesturen van Amersfoort en omstreken afspraken gemaakt over de manier waarop het schooladvies voor de leerlingen van groep 8 tot stand komt. Voor alle scholen gelden dezelfde procedures.
De eindtoets heet sinds afgelopen schooljaar de doorstroomtoets. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
Er is één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
Doordat er één aanmeldweek is, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
- Het preadvies wordt gegeven eind groep 7
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit motiveren.
Voor onderbouwing van het advies is de basisschool verplicht de toetsresultaten aan te leveren die binnen de procedure zijn vastgesteld. Dit wordt in een onderwijskundig rapport opgenomen. Jaarlijks worden de scholen en de ouders hierover mondeling en schriftelijk geïnformeerd. Alle informatie is ook te vinden op www.vanbasisnaarbrug.nl
Daarnaast is er ook altijd een zogenaamde warme overdracht met de nieuwe school van uw keus. In een gesprek met de brugklascoördinator van de school voor voortgezet onderwijs wordt het kind en zijn of haar onderwijskundig rapport gezamenlijk besproken.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze school richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind. We schenken extra aandacht aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden zoals samenwerken, empathie, en communicatie. Dit doen we door groepsactiviteiten en projecten waarbij kinderen leren om samen te werken en elkaar te ondersteunen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.