Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kinderen hebben wettelijk recht op minimaal 940 lesuren per jaar. Deze uren zijn een gemiddelde over de gehele basisschool periode. Bij ons komt dat voor de groepen 1 t/m 8 neer op 25 uur per week. Wij werken met een continurooster met een 5 gelijke dagen model. De kinderen zullen dan allemaal minimaal 965 uur per jaar naar school gaan.
Kinderen hebben wettelijk recht op minimaal 940 lesuren per jaar. Deze uren zijn een gemiddelde over de gehele basisschool periode. Bij ons komt dat voor de groepen 1 t/m 8 neer op 25 uur per week. Wij werken met een continurooster met een 5 gelijke dagen model. De kinderen zullen dan allemaal minimaal 965 uur per jaar naar school gaan.
Ons doel is om voor iedere leerling passend onderwijs te verzorgen.
De ondersteuningsroute en het ondersteuningsteamDe meeste leerlingen ontwikkelen zich prima dankzij het aanbod dat de school binnen en soms buiten de groep kan bieden. Soms heeft een leerkracht vragen over de begeleiding van een leerling. Deze vragen kan de leerkracht bespreken met de kwaliteitscoordinatoren. Als de kwaliteitscoordinator en de leerkracht er samen niet uitkomen, kunnen zij specialisten (leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben op een bepaald gebied) binnen de school inzetten. Als ze er dan nog niet uitkomen, kan de vraag besproken worden in het ondersteuningsteam (OT) in een zogenaamd sparmoment. Het ondersteuningsteam bestaat uit de kwaliteitscoordinator van de school, de onderwijsondersteuner van het Samenwerkingsverband de Eem, de opvoedondersteuner van Lariks en de stafmedewerker Passend onderwijs van Voila. Dit gebeurt altijd met de instemming van ouders; u bent dus op de hoogte als de school deze stap gaat zetten. Bij nadrukkelijk geen instemming van ouders, kan de school de vraag anoniem aan het OT stellen.
Het kan zijn dat dit sparmoment oplevert dat er meer informatie nodig is. Dan wordt een gesprek met ouders gepland: een multidisciplinair overleg (MDO). Bij dit MDO is niet altijd het gehele ondersteuningsteam aanwezig. Dit ligt aan de ondersteuningsvraag van de leerling.
De ondersteuning aan kinderen binnen het regulier basisonderwijs kent vier niveaus. De ondersteuningsniveaus 1 t/m 3 vallen onder de basisondersteuning van de school. Niveau 4 valt onder de extra ondersteuning. Het bestuur ontvangt vanuit het samenwerkingsverband extra middelen om de ondersteuning op niveau 4 te realiseren. Het bestuur van Voila verdeelt deze middelen. Mocht ondersteuning op niveau 4 ook niet toereikend zijn voor een leerling, dan kan plaatsing op een S(B)O school een reële mogelijkheid zijn. Ouders en school trekken samen op in dit traject.
Op het moment dat een leerkracht een vraag heeft over de begeleiding van een leerling, worden de leerling en de situatie beter in kaart gebracht in een daarvoor ontwikkeld leerlingvolgsysteem, het Topdossier. Tijdens het volgen van de ondersteuningsroute binnen de school, wordt dit Topdossier steeds aangevuld met informatie uit de gesprekken. Als er extra ondersteuning wordt ingezet voor een leerling, worden de doelen van deze extra ondersteuning opgenomen in het Topdossier, zodat alle betrokkenen (ook u als ouders) weten aan welke doelen er wordt gewerkt en op welke manier. Deze doelen worden met elkaar geëvalueerd, waarna er opnieuw met elkaar (meestal ouders, leerkracht en intern begeleider) gekeken wordt wat er op dat moment nodig is voor een leerling of leerkracht. Het kan zijn dat dan wordt vastgesteld dat een leerling of leerkracht zonder extra ondersteuning verder kan binnen de basisondersteuning van de school. Als de extra ondersteuning verlengd of veranderd moet worden, bespreekt de kwaliteitscoördinator dit opnieuw in het OT, waarop een nieuw besluit volgt.
Samenwerkingsverband de Eem
Wij vinden dat alle kinderen recht hebben op goed onderwijs. Soms heeft een kind extra ondersteuning, begeleiding of hulp nodig. Samen wordt gezocht naar het beste onderwijsaanbod voor elke leerling. Lukt dat niet? Dan ondersteunen wij de school en leerling. In Samenwerkingsverband de Eem werken schoolbesturen en basisscholen in de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg (Eemdijk), Leusden (Achterveld), Soest (Soesterberg) en Woudenberg samen. Het gaat om 23 samenwerkende schoolbesturen van ruim 124 reguliere en speciale (basis)scholen.
Voor meer informatie:
- www.swvdeeem.nl
- e-mailadres: [email protected]
- telefoonnummer: 033 - 760 11 91.
JOSEE
JOSEE is het gezamenlijke steunpunt voor jeugd en ouders van SWV de Eem (primair onderwijs) en SWV Eemland (voortgezet onderwijs). We werken in de regio Eemland (gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg, Leusden, Soest en Woudenberg). Het steunpunt is bedoeld om jeugd en ouders te informeren en ondersteunen op het gebied van passend onderwijs. Tegelijkertijd signaleert JOSEE het als er iets verbeterd kan worden op het gebied van passend onderwijs in de regio. Kom je ergens zelf niet uit? Neem contact op! JOSEE beantwoordt al jouw vragen, gaat in gesprek en ondersteunt waar nodig. Ook is er de mogelijkheid om op ons spreekuur (op afspraak) te komen.
Voor meer informatie:
- www.josee.nu
- e-mailadres: [email protected]
- telefoonnummer: 033 - 30 30 488.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school hecht grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkleing van kinderen. Een gevoel van veiligheid en verbinding is voorwaardelijk. De school heeft bewust gekozen voor een aanvullend pakket vanuit Leerling in beeld op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. De methode sluit mooi aan bij de onderwijsvisie vanuit Conscious Discipline. Wij bieden met dit programma een passend aanbod voor ongeveer 90% van de kinderen. Soms hebben kindere extra interventies nodig. Wij zetten dan bijvoorbeeld Rots en Water in of in samenwerking met Lariks een ander programma. Soms heeft een kind nog een extra interventie nodig. DIt gaat zo om 3% van de leerlingen. Hier willen wij in de toekomst ook schoolbreed passende interventies in kunnen doen. In enkele gevallen kunnen wij kinderen niet bieden wat ze nodig hebben en dan is er een verwijzing naar speciaal onderwijs nodig.
Doordat de school per 1 augustus vanuit een fusie opnieuw gestart is, starten wij opnieuw met de implementatie van Conscious Disciplione schoolbreed. Dit keer aangevuld met het leiderschapsprogramma van de The Leader in Me.
Naast deze basis (van veiligheid en verbinding) om te kunnen leren willen wij een uitgebreider en passender aanbod in ons Atlab. In het Atlab werken meerbegaafde kinderen met een extra aanbod. Ons Atlab sluit aan bij het Leusdenbrede Groeilab, waarin kinderen extra ondersteuning krijgen in de ontwikkeling van executieve vaardigheden bij kinderen waar het leren uitdagender moet.
Op Ontmoetingsschool Atlas zijn wij ervan overtuigd dat jonge kinderen leren wanneer zij zelf kunnen ontdekken en onderzoeken, kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Kinderen leren van en met elkaar. We vinden het daarom belangrijk dat ons onderwijs spelenderwijs en betekenisvol aangeboden wordt.
Ook vinden we het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen omdat we hiermee de natuurlijke nieuwsgierigheid prikkelen.
De grote prioriteit van een kleuter is het leren begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt en er, beetje bij beetje, eigenaar van worden. Door kinderen te betrekken bij het creëren van een rijke speelleeromgeving zal het kind meer betrokken zijn en het welbevinden zal toenemen.
Vanuit deze rijke speelleeromgeving is het de taak van de leerkracht om ieder kind zich in zijn of haar eigen leerproces te laten ontwikkelen. Jonge kinderen ontwikkelen zich in hun eigen tempo. Dit vraagt van de leerkracht om kinderen op maat te bedienen. We kijken naar de individuele ontwikkeling van het kind en daar zo goed mogelijk bij proberen aan te sluiten.
Jonge kinderen hebben veel behoefte aan structuur door de dag heen, omdat ze het prettig vinden wanneer hun omgeving voorspelbaar is. Dit doen we bijvoorbeeld door het visueel maken van de activiteiten die we doen gedurende de dag.
Eén van de doelen binnen ons onderwijs aan het jonge kind is het zelfstandig leren plannen van taakjes. Hiervoor maken we gebruik van het keuzebord. We zien dit als een eerste stap in het ontwikkelen van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Goed ontwikkelde executieve functies kunnen hierbij helpend zijn.
Jonge kinderen moeten veel bewegen. Tijdens buitenspelen en bij het gymmen zijn ze bezig met beweging, motoriek en ontspanning, maar kinderen worden hier sociaal sterker door. Door samen buiten te spelen kunnen kinderen ook sociale vaardigheden oefenen.
We willen de kinderen leren dat zij trots mogen zijn op wie ze en wat ze doen en dat iedereen talenten heeft en wij ze helpen om die talenten te ontdekken.
Een kind is pas in staat om te leren als het kind veiligheid en verbinding ervaart, dit zien wij als belangrijkste basis. De hersenen ontwikkelen zich in de periode van 0 tot 7 jaar snel en hierin is deze basis dus essentieel.