Wat is de klachtenregeling?
Als het goed is lopen ouders en verzorgers makkelijk bij leerkrachten of de directeur binnen om problemen te bespreken. Het kan voorkomen dat de ouders/verzorgers en de leerkracht/directeur toch niet tot een oplossing komen. Dan kunt u als ouder contact opnemen met de interne vertrouwenspersoon van de school. Als de klacht van een dermate zwaar gehalte is, dat de ouder of de school het wenselijk vindt dat een ander, buiten de school, zich over de klacht buigt, dan kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon.
Ook medewerkers van de stichting kunnen hier gebruik van maken. De overheid heeft voor alle besturen een klachtenregeling verplicht gesteld. Ons bestuur heeft zich aangesloten bij een landelijke klachtencommissie die deze regeling uitvoert. In het kader van de uitwerking van deze klachtenregeling heeft het bestuur van stichting Voila een contract afgesloten met de CED groep. Bij deze instantie werken externe vertrouwenspersonen die ingeschakeld kunnen worden.
Het bestuur wil hiermee voldoen aan haar wettelijke verplichting betreffende de klachtenregeling. Daarenboven wil het bestuur met een goede uitwerking van de klachtenregeling bijdragen aan de verhoging van de kwaliteit van het pedagogisch klimaat op haar scholen. De school moet ten allen tijde een veilige plaats zijn voor leerlingen, ouders en medewerkers. Meer over de klachtenregeling vindt u op de website van Stichting Voila www.voilaleusden.nl
De externe vertrouwenspersonen voor stichting Voila zijn:
Hans van Holland en Angela Groen,
Postbus 8639
3009 AP Rotterdam
Telefoon: 010 - 4071599
E-mailadres: [email protected]
Bezoekadres: Dwerggras 30, 3068 PC Rotterdam
Een interne vertrouwenspersoon is binnen de school aanspreekpunt voor zowel leerlingen als voor ouders en leerkrachten. Elke interne vertrouwenspersoon heeft de opleiding “In vertrouwde handen” gevolgd.
De interne vertrouwenspersoon heeft verschillende taken:
- Hoort het probleem aan en geeft advies
- Verwijst eventueel naar de externe vertrouwenspersoon
- Neemt in overleg contact op met ouders, directie of andere direct betrokkenen.
- Kan advies vragen bij externe instanties, zoals de externe vertrouwenspersoon, Veilig Thuis, School en Veiligheid, GGD/Jeugdarts of het Zorg Advies Team (ZAT).
- Denkt mee om tot oplossingen te komen, behalve in het geval van seksuele intimidatie. Bij seksuele intimidatie wordt direct doorverwezen naar de externe vertrouwenspersoon.
- Neemt initiatieven voor preventie
- Geeft voorlichting aan kinderen, team en ouders en doet beleidsaanbevelingen
- Helpt ook (bijvoorbeeld met doorverwijzing) zonder de inhoud van de klacht te kennen
- Zorgt ervoor dat de juiste acties worden ondernomen als er gepest wordt
Eén keer per jaar ontmoeten de interne vertrouwenspersonen van Voila elkaar onder leiding van de externe vertrouwenspersoon. In dit netwerkoverleg worden casussen besproken en wordt iedereen op de hoogte gebracht van (eventuele nieuwe) wet- en regelgeving.