KC De Verbinding

Steltsestraat 50 6663 BS Lent

  • In maart 2022 zijn wij verhuisd naar een prachtig nieuw gebouw.
  • De visie van onze school zit in ons logo verwerkt: thuis-wereld-toekomst-verleden-relatie-in verbinding
  • Samen leren ontdekken wie je eigenlijk al bent. Voor alle kinderen van 0 t/m 12 jaar één wereld.
  • Net als op de boerderij doen de kinderen in de hal hun buitenschoenen uit en wordt door de volwassenen het goede gesprek gevoerd.
  • Vanuit de vertrouwde mentorkring leren kinderen de wereld ontdekken op het leerplein.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aangezien de school pas in 2018 gestart is en er met name jonge kinderen van vier jaar oud in de school instromen, zijn er nog geen eindtoetsgegevens. Dit zal zo blijven tot ongeveer 2025. Dan zit onze eerste lichting kinderen in leerjaar acht en zullen zij deelnemen aan de eindtoets.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf de start van de school wordt gebruik gemaakt van het Cito leerlingvolgsysteem 'Leerling in beeld' voor de basisvaardigheden taal en rekenen vanaf medio leerjaar drie (fase II). Dit houdt in dat de leergebieden taal, begrijpend lezen, technisch lezen en rekenen & wiskunde twee keer per jaar getoetst worden met een methode onafhankelijke toets.

We hebben jaarlijks in maart de schoolbespreking met het hele team over de tussenresultaten. Vervolgens volgt de groepsbespreking per cluster en de kindbesprekingen per kind met de mentor.

In fase I is er sprake van observatie en bespreking van vaardigheidsniveau van alle kinderen vanaf de start van hun schoolcarrière in de onderbouw. Op de basisvaardigheden worden de kinderen bij ieder thema (voor de duur van zes weken) ingedeeld in drie niveaus van aanpak. Aan het eind van ieder thema wordt dit geëvalueerd en eventueel bijgesteld. De vaardigheden worden op drie niveaus beoordeeld: aanvang, ontwikkeling en beheersing.

De school maakt wel gebruik van het Cito leerlingvolgsysteem, maar communiceert geen cijfers naar ouders en kinderen. In woorden wordt in de ontwikkelgesprekken benoemd welke doelen het kind al beheerst, waar nog aan gewerkt moet worden en welke doelen in ontwikkeling zijn. Dit is ook zichtbaar voor ouders in een digitaal portfolio: MijnRapportfolio.

In hoofdstuk 3 staat meer informatie over wat de school wel en niet kan in de (extra) ondersteuning van de kinderen. U kunt dit ook terugvinden in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit document kunt u vinden op onze website.

Er vindt vanaf fase II ook formatieve evaluatie plaats vanuit de methodegebonden toetsen voor taal en rekenen. Dit betekent dat er vooraf wordt gekeken met een onderzoek welke doelen er al beheerst worden door de kinderen. De instructies passend bij doelen die al beheerst worden, hoeven niet door alle kinderen gevolgd te worden. Dit vanuit de gedachte dat je niet kunt leren wat je al weet. Wel willen we dat alle kinderen meedoen met de basisinstructie op een nieuw leerdoel. Zodat alle kinderen wel de strategie aangeleerd krijgen die de school wil dat de kinderen gebruiken (het formele leren). Want de door kinderen gekozen strategie is niet altijd hetzelfde als de strategie die op de lange termijn werkt in het schoolse leren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De relatie kind-ouder-mentor staat bij ons centraal. School is geen voorbereiding op het leven, maar het leven zelf. Iedereen heeft het recht om gelukkig te zijn op onze school. Daar werken we iedere dag actief aan, samen. Niet alleen door te praten met elkaar, maar vooral ook door samen allerlei activiteiten te ondernemen die bijdragen aan ons schoolgeluk. We werken vanuit de KiVa methode en zijn een Gezonde School voor iedereen. 
We hebben momenteel alleen jonge kinderen van 4 tot 10 jaar. We spreken dan ook niet van 'problemen maar vaardigheden die nog geleerd moeten worden.' We gebruiken oplossingsgerichte taal met kinderen. Hiervoor gaan we uit van Kids Skills van Ben Furman en de zeven stappendans.
Onze kinderen hebben behoefte aan structuur, ruimte en uitdaging. Belangrijk is dat zij begrijpen waarom zij dingen "moeten" en welke keuze ze hebben. Dit vraagt van ons dat wij niet zonder meer regels opleggen, maar wel zorgen dat regels worden nageleefd. Kinderen zoeken altijd de grenzen op om te weten waar deze liggen. Ons motto is: 'Als een kind niet in het systeem past, moet het systeem worden aangepast en niet het kind.' Dit betekent dat we soms tijdelijke aanpassingen doen voor individuele kinderen omdat het nog niet lukt in de sociale context van de mentorgroep of op het leerplein. We spreken ook wel over 'vrijheid in gebondenheid'.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • KiVa: Samen een fijne school
  • Gezonde School
  • Iedereen doet mee!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2020 heeft de inspectie van het onderwijs het eerste verificatieonderzoek gedaan.

Hierin zijn we onderzocht op de volgende onderdelen:

  • Zicht op ontwikkeling (OP2)
  • Didactisch handelen (OP3)
  • Kwaliteitszorg (KA1)
  • Kwaliteitscultuur (KA2)

Omdat we nog geen eindscores en uitstroom hebben, kon nog geen volledig onderzoek plaatsvinden. Op alle onderdelen voldoen we aan de inspectie eisen. En op kwaliteitszorg hebben we zelfs een GOED gekregen.

U kunt het verslag van de inspectie over onze school op pagina 29 en 30 terugvinden van het vierjaarlijks bestuurlijke onderzoek Conexus.

Terug naar boven