Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school gaat uit van leerpleinen zoals vorm gegeven in het vernieuwingsonderwijs. In de toekomst zal ieder leerplein bestaan uit twee clusters met daarin drie mentorgroepen (fase I: leerjaar 0/1/2, fase II: leerjaar 3/4/5, Fase III: leerjaar 6/7/8) met in totaal 90 tot maximaal 100 kinderen. Dit zijn de thuisgroepen van de kinderen, waar ze starten en afsluiten en tussendoor bij elkaar komen om te eten en te drinken en te evalueren.
Per fase is er een kartrekker die verantwoordelijk is voor de organisatie en kwaliteit van het leren en het ondersteunen van kinderen door de mentoren en onderwijsondersteunend personeel. Per cluster is één van de mentoren tevens clusterdirigent en kartrekker voor de coördinatie van alle dagelijkse taken.Voor alle mentoren en kinderen is er een kwaliteitscoördinator die verantwoordelijk is voor het leren, analyseren en ondersteunen van mentoren met kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte. Deze KC'er is tevens sparringpartner van de schoolleider en vormt samen met hem/haar het kwaliteitsteam.
In alle leerjaren en alle clusters (met een maximum van vier clusters samen in totaal 400 kinderen) wordt thematisch gewerkt vanuit de kern- en tussendoelen uit het nieuwe curriculum van SLO (stichting leerplanontwikkeling). Basisleerdoelen en -vaardigheden worden cursorisch aangeboden en aangeleerd in instructiegroepen per leerjaar per verdieping. Doordat alle basisinstructies op vaste tijdstippen aangeboden worden op het leerplein, kunnen kinderen aanbod krijgen op hun eigen niveau, dus leerjaar- en vakoverstijgend. Alle kinderen krijgen instructie en begeleiding van alle mentoren op het leerplein. Voor ouders is de vaste mentor van de eigen mentorkring (elke mentorkring heeft een bloemennaam) het aanspreekpunt.
We voldoen aan de eisen voor onderwijstijd in het PO (Primair Onderwijs). De onderwijs- en leertijd is niet exact per vakgebied uit te drukken aangezien we een deel van de vakken geïntegreerd vormgeven vanuit schoolbrede thema's. Daarnaast is het door het leren en werken in kringen en niveaugroepen niet mogelijk om de tijd als hele groep in te delen. Dit zal per vakgebied, per kind verschillen. Dit schema geeft enkel een indicatie weer.
We hebben een eigen speellokaal waar de groepen meerdere keren (minimaal twee keer) per week kleutergym en spelles krijgen. Een deel van het jaar krijgen alle groepen van fase I, II en III dansles in het speellokaal en muziekles in het muzieklokaal. Naast ons schoolgebouw staat een gymzaal van de gemeente die we huren voor de maandag en de vrijdag. Alle fase II en III groepen hebben op maandag en vrijdag gymles van een vakdocent gymnastiek.
Op onze school hanteren we het vijfgelijkedagenmodel.
Dit betekent dat de kinderen alle dagen les hebben van 8.30u tot 14.00u.
Kinderen komen vanaf 8.15u zelfstandig de school in en trekken dan hun buitenschoenen uit en gaan naar hun eigen mentorkring. Daar mogen zij tot 8.25u alleen of samen een denkspel (smartgame) doen, bouwen met aangeboden materiaal in de kringbak of een bibliotheekboek lezen (we hebben een eigen bibliotheek op school: BoS). Of ze maken nog werk af van de voorgaande dag op eigen initiatief of aangestuurd door de mentor.
Om 8.25u gaat de schoolbel en wordt er opgeruimd, zodat de lessen om 8.30u kunnen beginnen. Dan gaat de tweede bel. We verwachten dat alle kinderen om 8.25u binnen zijn.Wij vragen ouders om buiten op het schoolplein afscheid te nemen. Alleen in uitzonderlijke gevallen en bij nieuwe kinderen, komen ouders mee de school in tijdens het ingaan van de school.
Rond 09.45u wordt er (10 minuten in stilte) fruit gegeten en voorgelezen in alle mentorgroepen. Vervolgens wordt er een kwartier actief buiten gespeeld met de mentor en alle groepsgenoten van de eigen mentorgroep en de andere groepen van het leerplein.
Rond 12.00u wordt er (10 minuten in stilte) geluncht in de eigen mentorgroep.
Omdat wij het stiltemoment van wezenlijk belang vinden om vervolgens weer goed tot actief leren te kunnen komen.
In de middag wordt er een kwartier buiten actief gespeeld met de mentoren en andere kinderen samen. Tijdens het buitenspelen wordt er gericht aandacht besteed aan het samenspel en het groepsproces volgens de KiVa methode (niemand buitensluiten, herkenbaarheid mentoren en steungroep aanpak).Op onze school willen we de leertijd effectief besteden, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze kinderen. We proberen daarom verlies van leertijd te voorkomen. Ook willen we zo voldoende leertijd plannen, zodat de kinderen zich het leerstofaanbod eigen kunnen maken. We werken vanuit een themavoorbereiding, een weekoverzicht en een dagvoorbereiding met een weektaak en dagtaken voor de kinderen vanaf fase I (onderbouw).
Ons doel is om alle kinderen in acht jaar tijd de einddoelen basisonderwijs te laten halen. Wij vinden daarnaast ook dat het leren niet alleen plaatsvindt in de school, maar ook daarbuiten (bij de BSO, in de wijk, thuis, bij de dansles, de muziekles en bij de sportclub).
Ons jaarrooster wordt bepaald op basis van het vakantierooster en de marge uren berekening van de werkgroep Nijmegen e.o.
De kinderen gaan 25 uur per week naar school in ieder leerjaar van leerjaar 1 t/m leerjaar 8.
In totaal zijn dit dus 8 X 940=7520 onderwijsuren in de totale schoolloopbaan. Dit is passend bij de hoeveelheid tijd die door de overheid gesteld wordt aan uren. Per jaar wordt op basis van deze vaste voet bepaald hoeveel tijd er overblijft voor vrije dagen in margetijd.Wij creëren onderwijstijd voor de zwakke en sterke lezers en rekenaars door:
- de vormgeving van ons onderwijs in clusters en leerpleinen.
- de leerjaren in niveaugroepen in te delen en
- door de basisinstructies kort te houden (maximaal 20 minuten).
In deze tijd kunnen extra- en verlengde instructies gegeven worden aan alle niveaugroepen die dit nodig hebben. Er wordt geen extra leertijd geboden aan de kinderen buiten de reguliere schooltijden.
De extra instructies kunnen enkel plaatsvinden indien er geen calamiteiten om voorrang vragen.In de gehele school wordt met schoolbrede thema's gewerkt volgens het Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) in de middag met de creatieve vakken en Wereld Oriënterende vakken (OJW). Dit betekent dat alle vakken zoveel mogelijk geïntegreerd worden aangeboden in het thema. Het is dan ook dat we hier enkel een indicatie geven van de uren per dag/per week. Levensbeschouwing is bij ons geen apart vak, maar geïntegreerd in de thema's en in de burgerschapsactiviteiten. Dit schooljaar starten we wel met een pilot met de organisatie van HVO en krijgen de kinderen van leerjaar 5, 6 en 7 lessen humanistisch vormingsonderwijs.
Al onze mentoren beschikken over basiskennis op het terrein van de basisvaardigheden taal (lezen en spelling) en rekenen.
Alle mentoren kennen de kerndoelen en tussendoelen van de SLO voor groep 1 t/m 8. Zij kunnen het onderwijs ontwikkelingsgericht vormgeven op basis van de samen bepaalde leerdoelen per thema.
- Al onze mentoren beschikken over basiskennis op het terrein van sociaal emotionele ontwikkeling en gedragsondersteuning.
- Binnen het team is er uitgebreidere, aanvullend op bovenstaande, kennis aanwezig op het terrein van:
o Lezen
o Spelling
o Rekenen
o Dyscalculie
o Taak- werkhouding
o Motivatie
o Werken met lichte visuele beperkingen
o Sociaal emotionele ontwikkeling
o Gedrag en gedragsondersteuning
o Groepsprocessen en groepsdynamica
o Hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong
o Taalverwerving
o ICT
o Werken vanuit leerdoelen/thematisch werken- Mede op basis van deze kennis zijn wij als school in staat op een adequate wijze kinderen te ondersteunen bij onderstaande ondersteuningsbehoeften, voor zover het lichte ondersteuning betreft. Bij ondersteuningsbehoeften die het niveau van licht overstijgen zijn we als school niet per definitie in staat om die intensievere ondersteuning te bieden en zoeken we samen met alle betrokkenen naar andere mogelijkheden om het kind in zijn ontwikkeling te ondersteunen. De gebieden waarop wij lichte ondersteuning kunnen bieden zijn:
o Technisch lezen
o Spelling
o Begrijpend lezen
o Rekenen
o Mondelinge taalontwikkeling
o Schriftelijke taalontwikkeling
o Grote motoriek
o Kleine motoriek
o Taak-werkhouding
o Motivatie
o Gedrag
o Groepsprocessen, groepsdynamica
o Ontwikkelingsvoorsprong
o Hoogbegaafdheid, binnen de school
o Cognitieve ontwikkelachterstandOns team bestaat ongeveer 30% uit startbekwame, 30% uit basisbekwame en 40% uit vakbekwame mentoren. Dit betekent dat wij op dit moment al specifieke expertise in ons team van mentoren hebben. Het management heeft ook specifieke expertise en geruime onderwijservaring. Zij delen deze kennis zoveel mogelijk met het team van mentoren, maar zijn geen groepsverantwoordelijken. Deze expertise is opgenomen in ons SOP.
Onderstaand ziet u de mogelijke grenzen en voorbeelden ervan in een beschrijving van onze grens:Verstoring van rust en veiligheid
- De school ervaart een grens als het welbevinden van het kind of van andere kinderen (en mentoren) in gevaar komt.
- Het schoolteam ervaart handelingsverlegenheid bij (extreem) externaliserend gedrag (gedrag gericht op afreageren, bijv. op anderen).
Geen balans tussen verzorging en/of behandeling en onderwijs- De school ervaart een ondersteuningsgrens als er geen balans meer is tussen het bieden van onderwijs en verzorging en/of behandeling van een kind.
Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen- Onze school heeft beperkte mogelijkheden voor kinderen met fysieke /medische behoeften. Mentoren kunnen het leerplein niet verlaten om bijvoorbeeld een kind met een fysieke handicap te helpen op het toilet.
Gebrek aan capaciteit- De grenzen die de school ervaart hebben te maken met het bieden van onderwijs aan grote aantallen kinderen met een onderwijsbehoefte.
Grenzen aan leerbaarheid van het kind- De grenzen die de school ervaart hebben te maken met de onderwijsbehoeften bij kinderen die een mindere intelligentie hebben. Het gaat hierbij om kinderen die voor meer dan twee vakken een eigen onderwijsprogramma nodig hebben.
Grenzen aan zelfsturing / mentorafhankelijk- De grenzen die de school ervaart hebben te maken met de onderwijsbehoeften van kinderen die zeer mentorafhankelijk zijn; die veel individuele aandacht nodig hebben van de mentor. Het gaat hierbij om kinderen die moeite hebben zelf sturing aan te brengen en hierbij de mentor bijna volledig nodig hebben. Deze kinderen kunnen zeer korte tijd zelfstandig werken en dit is binnen ons onderwijsconcept en model van instructie moeilijk in te passen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We oriënteren ons op diverse methodieken en scholingen. In de nabije toekomst willen we intern iemand opleiden tot rekenspecialist.
Daarnaast is de behoefte aan specialisatie op gebied van meer- en hoogbegaafdheid groot voor het hele team.
Jonge kinderen ontwikkelen zich spelend, handelend en sprongsgewijs en vragen daarom om een aanpak van de mentoren die hierop gericht is. Wij zijn ervan overtuigd dat jonge kinderen leren vanuit betrokkenheid en dat de betrokkenheid hoog is wanneer zij zelf kunnen spelen, ontdekken en onderzoeken. We vinden het daarom belangrijk dat ons onderwijs spelenderwijs aangeboden wordt. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Vrije keuze in het spel is heel belangrijk en zelfgekozen activiteiten spelen daarom een grote rol binnen ons onderwijs aan het jonge kind. Een leerrijke omgeving is daar voorwaardelijk aan. Door de ruime keuze aan materialen die wij in de groep hebben, bieden we de kinderen veel mogelijkheden om vanuit betrokkenheid aan de gang te gaan. Ontwikkelingsmaterialen, constructie- en bouwmaterialen, knutselmaterialen, loose parts, maar ook hoeken staan centraal in onze groepsruimtes en op het leerplein. Zo hebben we bijvoorbeeld een vaste huishoek, bouwhoek, watertafel en zandtafel. Vanuit deze rijke speelleeromgeving is het de taak van de mentor om ieder kind zich in zijn of haar eigen leerproces te laten ontwikkelen passend bij de leerlijnen en doelen in het onderwijs. Dit vraagt van de mentor om kinderen op maat te bedienen. Hiermee bedoelen we dat we kijken naar de individuele ontwikkeling van het kind en daar zo goed mogelijk bij proberen aan te sluiten. Mentoren geven taal aan het handelen van kinderen. We zoeken voortdurend de zone van naaste ontwikkeling. Afhankelijk van de behoefte van kinderen geven we extra instructie of juist extra uitdaging, wanneer sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong. Opdracht is wel dat alle kinderen toe zijn aan de stap naar de volgende fase en de vaardigheden hebben die nodig zijn voor de volgende stap in het onderwijsleerproces.
Momenteel werken we samen met PSZ, KDV en BSO KION. Wij vormen samen een Kindcentrum voor 0 t/m 12 jaar. Nu al proberen we zoveel mogelijk bij elkaar aan te sluiten, door in ieder geval de kinderen te bespreken die naar school gaan en de kinderen te bespreken die in het eerste jaar gestart zijn op school. Dit gesprek wordt gevoerd met de pedagogisch medewerker van KION (het KDV) en de mentor van Conexus (de school). In de evaluatie sluit de Kwaliteitscoördinator van de school aan. Zo hebben we een uitgebreide overdracht en hebben we een uitgebreide kennismakingsprocedure voor de start van iedere vierjarige op onze school. Indien mogelijk sluiten ouders en kind aan bij het gesprek.
In de toekomst van ons Kindcentrum zal de samenwerking met KION geïntensiveerd worden om een duidelijke doorgaande inhoudelijke ontwikkeling te kunnen waarborgen voor onze jonge kinderen van 0 t/m 6 jaar. Hiervoor hebben we een werkgroep waarin alle geledingen vertegenwoordigd zijn.
We hebben als school een specialist jonge kind in ons team. Zij zit in deze werkgroep.