Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Wij kijken naar de brede ontwikkeling van het kind. Doelgericht werken, het aanleren van een aanpak, het versterken van geloof in eigen kunnen en afstemming op kindkenmerken zijn belangrijk voor het leersucces.
We brengen de ontwikkeling van de kinderen zorgvuldig in beeld. Dit doen wij, naast de observaties van mentoren, door het afnemen van methode onafhankelijke toetsen. We maken hierbij gebruik van Boom en Cito. Wij nemen de IEP eindtoets af bij alle leerlingen die het volgend schooljaar starten op de middelbare school.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We monitoren de ontwikkeling van kinderen continu. Dit doen wij op de volgende manier;
*Onze mentoren benoemen in hun plannen de doelen voor de lange en voor de korte termijn. Deze doelen worden gecommuniceerd en geëvalueerd met leerlingen, ouders en collega’s.
*Onze mentoren bespreken tijdens de leerlingbesprekingen de kind- en groepsplannen met de medementoren van het leerplein en de procesbegeleider en eventueel een ter zake deskundige binnen de school in de groepsbesprekingen.
*Halfjaarlijks bespreken de mentoren van de ontwikkelgroepen lezen, rekenen en spelling de resultaten op en de analyse van de Cito LOVS toetsen/Boomtoets/PI-dictee met elkaar en met de schoolleiding.
*We monitoren de ontwikkeling van onze leerlingen op de onderdelen technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. Dit doen we met behulp van het Cito LOVS, de Boomtoets en het PI[1]dictee.
*We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen met de vragenlijst van Zo ben ik in het digitaal leerlingvolgsysteem Mijnrapportfolio.
*Met onze leerlingen voeren wij zogenoemde leergesprekken (vijf keer per jaar). Deze bespreking vormt mede de input voor het gesprek dat met de ouders gevoerd wordt over de ontwikkeling van hun kind.
*Wij kijken breed naar de ontwikkeling van een kind. Dat betekent dat we de toetsresultaten volgen, maar ook kijken naar motivatie, samenwerkend leervaardigheden, creatief denken, expressie, inzet, (werk)houding etc. Opvallende zaken worden geregistreerd en besproken in de leerlingbesprekingen. Als een bepaald patroon zich voordoet is dat reden om dit te bespreken met het kind zelf en/of met de ouders.
De uitstroomgegeven naar het voortgezet onderwijs van schooljaar 2022-2023.
Vwo: 23 leerlingen Havo/vwo: 13 leerlingen Havo (incl. T/H adviezen): 29 leerlingen Gemengde/theoretische leerweg vmbo: 18 leerlingen Beroepsgerichte leerwegen Vmbo: 9 leerlingen Voortgezet speciaal onderwijs: 0 Praktijkonderwijs: 0
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.