De Verwondering

Georges Brassensstraat 61 6663 MH Lent

Schoolfoto van De Verwondering

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Verwondering is een enthousiast en hardwerkend team, bestaande uit mentoren, procesbegeleiders, een administratief medewerker, gastvrouw/conciërge en de schoolleiding. De mentoren en procesbegeleiders van een leerplein zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het welbevinden van de leerlingen en voor een passend onderwijsaanbod voor de leerlingen van een leerplein. Elke leerling is gekoppeld aan een vaste mentor: met hem/haar voeren ouders de gesprekken over hun kind.  De procesbegeleider ondersteunt mentoren bij het verzorgen van een passend aanbod voor alle leerlingen van de school. De schoolleider is eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling en de kwaliteitsborging van de school en al haar betrokkenen. Basisschool De Verwondering wil een lerende organisatie zijn waarbinnen niet alleen de leerlingen, maar ook alle medewerkers zich blijven ontwikkelen.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingen worden geregeld door de vervangingspool van onze stichting, Conexus. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school bestaat uit drie leerpleinen.

De leerpleinverdeling ziet er als volgt uit; leerplein 1 (groep 1, 2, 3), leerplein 2 (groep 4, 5) en leerplein 3 (groep 6, 7, 8). Leerpleinen zijn rijke, multifunctionele leeromgevingen waarbinnen kinderen van verschillende leeftijden zich breed en vanuit een veelzijdig aanbod kunnen ontwikkelen. De ruimtes zijn ingericht volgens de geluidsprincipes ‘rust, ruis, rumoer’. Naast dat er ruimtes zijn waar kinderen kunnen spelen en samenwerken zijn er binnen de leerpleinen ook werkruimtes waar kinderen instructie krijgen of in stilte/rust/ruis kunnen werken. Doordat kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten samen leren en werken, leren kinderen veel van elkaar. De mentoren werken binnen de leerpleinen intensief met elkaar samen en maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Ook zijn zij samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle leerlingen en dit komt het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen ten goede. Er zijn meerdere ogen gericht op uw kind waardoor we een goed beeld krijgen van zijn/haar ontwikkeling. Het geeft mogelijkheden tot een flexibele groepsindeling. Hiermee kunnen wij tegemoetkomen aan verschillen tussen leerlingen.   

Werken aan zelfstandigheid.

Vanaf de start op leerplein 1 wordt er gestructureerd gewerkt aan het vergroten van de zelfstandigheid van kinderen. Het digitale planbord is een hulpmiddel om kinderen voor te bereiden op het werken met een dag- en/of weektaak. Ze leren keuzes te maken en ingeplande opdrachten en instructies uit te voeren; soms samen met anderen, soms alleen. Wanneer kinderen er aan toe zijn wordt er gewerkt met een dagtaak/weektaak en/of een doelenblad. Kinderen kunnen zelf hun werk plannen of zien op welk moment er instructies zijn ingepland. Als een leerling moeite heeft om de juiste keuzes te maken dan krijgt hij/zij daar hulp bij.  

Een belangrijke pijler binnen ons onderwijsconcept is het thematisch werken.

Wij werken thematisch middels het IPC, het international primary curriculum. IPC is ontwikkeld vanuit de gedachte dat onze kinderen deel uitmaken van een internationaal-georiënteerde wereld. Elk IPC thema schenkt hier aandacht aan waardoor kinderen een toenemend besef ontwikkelen van zichzelf, de gemeenschap en de wereld om hen heen. Binnen het IPC integreren we de  creatieve- en zaakvakken als aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap en techniek, natuur, kunst en cultuur met de basisvaardigheden lezen, taal, spelling en rekenen. De kinderen werken gedurende een periode van 6 tot 8 weken aan een thema, aansluitend bij de actualiteiten, belevingswereld en interesses van kinderen binnen het leerplein. Per leerplein staat er dus een ander thema centraal.  Er wordt op een doelgerichte manier gewerkt aan de ontwikkeling van de kennis en vaardigheden van nu. Naast de vastgestelde doelen die in elk thema aan bod komen zijn de eigen leer - en onderzoeksvragen van de kinderen erg belangrijk. Door leerlingen te leren de juiste vragen te formuleren komen ze met nieuwe ideeën en oplossingen en worden ze nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Tevens verhoogt het de betrokkenheid.  

Klasindeling

  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij voldoen aan de eisen voor de onderwijstijd in het primair onderwijs. Omdat wij vanuit thema’s alle vakken geïntegreerd aanbieden is de onderwijs-leertijd niet exact uit te drukken. De tijd als groep indelen is in ons onderwijssysteem niet mogelijk. Het verschilt per kind, per vakgebied.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Door de vormgeving van ons onderwijs in leerpleinen en door de leerjaren in niveaugroepen in te delen creëren we onderwijstijd voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. We willen de leertijd zo effectief mogelijk besteden omdat het leren van de kinderen bij ons centraal staat.  

Alle vakken worden zoveel mogelijk geïntegreerd binnen de thema’s.

Kinderen gaan 25 uur per week naar school. In totaal zijn dat 8x940=7520 onderwijsuren in de totale schoolloopbaan. Dit is passend bij de hoeveelheid tijd die door de overheid wordt gesteld. Per jaar wordt op basis van deze norm bepaald hoeveel tijd er overblijft voor vrije dagen.     

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Verwondering wil een school zijn waarbij we alle kinderen binnen onze mogelijkheden passend onderwijs kunnen geven. In ons protocol Aanname is verwoord hoe de procedure verloopt om ervoor te zorgen dat we ieder kind een kans geven op passend onderwijs.
-De Verwondering staat open voor terugplaatsing van kinderen vanuit het speciaal (basis)onderwijs wanneer de S(B)O school aangeeft dat het desbetreffende kind daar aan toe is. Wel willen wij van te voren onderzoeken of wij op dat moment aan de hulpvraag van dit specifieke kind kunnen voldoen en of wij passend onderwijs aan dit kind vorm kunnen geven. Voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften hebben we een aangepast protocol.
-Het team van de Verwondering gaat over tot verwijzing naar het Speciaal (Basis) Onderwijs wanneer het welbevinden van de leerling of van andere leerlingen in gevaar komt of wanneer er sprake is van handelingsverlegenheid door ernstige ontwikkelingsachterstanden en/of internaliserende/externaliserende gedragsproblematiek.

De volgende voorzieningen zijn in het gebouw van de Verwondering aanwezig voor specifieke ondersteuning en opvang van kinderen: rolstoelvriendelijk en toegankelijk, invalidentoilet, een lift en een gespreksruimte

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven