Ouderraad
Onze school werkt met klassenouders. Alle groepen hebben een eigen ouder, die aanspreekpunt is voor de leerkracht en de leerkracht bij diverse zaken ondersteuning biedt. Daarnaast is het prettig voor de andere ouders te weten, wie ze kunnen aanspreken. Op een aantal punten ontlast het de leerkracht, hetgeen als zeer prettig wordt ervaren. De klassenouders vormen samen de ouderraad.
De groepsleerkracht behoudt uiteraard de volledige verantwoordelijkheid betreffende alle activiteiten en onderwijsinhoudelijke zaken in de klas. De klassenouder assisteert de leerkracht met name bij organisatorische en praktische zaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ondersteuning bij het organiseren en uitvoeren van excursies, verjaardag leerkracht, creatieve middag, luizen kammen etc. De groepsleerkracht zal de bijzondere activiteiten die gaan plaatsvinden in de klas met de klassenouder bespreken en gezamenlijk inventariseren zij welke hulp van ouders daarbij wenselijk is. De klassenouder organiseert en coördineert vervolgens binnen de klas de benodigde assistentie van ouders.
Daarnaast zullen vanuit de ouderraad een aantal commissies samengesteld worden voor de organisatie van de activiteiten voor de hele school zoals Sinterklaas, Kinderboekenweek, Kerst, carnaval enz. Ook voor het komende schooljaar zal de ouderraad voor deze activiteiten een beroep doen op de ouders om hierbij te helpen.
In het begin van het schooljaar ontvangt u van de ouderraad de lijst met klassenouders.
De medezeggenschapsraad(MR)
De medezeggenschapsraad is een bij wet geregeld inspraakorgaan, waar leerkrachten en ouders gelijk vertegenwoordigd zijn. Op dit moment bestaat de MR uit 3 ouders en 3 personeelsleden. Elke MR functioneert o.b.v. een vastgesteld medezeggenschapsreglement (MZR). In dat reglement is beschreven hoe een MR werkt en welke bevoegdheden men heeft. De MR bespreekt alle zaken ‘de school betreffende’, en heeft daartoe recht op alle informatie die voor het uitoefenen van de medezeggenschap noodzakelijk is. Algemene taken van de MR zijn: het bevorderen van openheid, openbaarheid en overleg in de school; het waken tegen discriminatie en in het bijzonder de bevordering van gelijke behandeling van mannen en vrouwen; het bevorderen van de inschakeling van de gehandicapten en allochtone werknemers in de school. De MR heeft een tweetal bevoegdheden, te weten: a. instemmingsbevoegdheid b. adviesbevoegdheid De wetgever heeft deze bijzondere bevoegdheden gekoppeld aan een groot aantal onderwerpen. Er zijn onderwerpen waarbij de totale MR instemmings- of adviesrecht heeft en er zijn onderwerpen waarbij de oudergeleding een ander recht heeft dan de personeelsgeleding.
Leerlingenraad:
Naast ouderraad en medezeggenschapsraad heeft onze school een actieve leerlingenraad. Deze raad wordt gevormd door 2 afgevaardigden uit groep 6, uit groep 7 en uit groep 8. Door middel van presentatie en verkiezing zijn deze leerlingen door hun groep gekozen. Deze leerlingen vertegenwoordigen hun groep. De raad kan gevraagd en ongevraagd ideeën inbrengen aangaande alles wat met de school te maken heeft. Dat wat er wordt besproken binnen de raad is vooraf besproken binnen de groepen tijdens de klassenvergadering. Zij streven ernaar met realistische voorstellen te komen, die meegaan naar team en/of ouderraad of medezeggenschapsraad. De leerlingeraad vergadert 10 keer per jaar hetgeen neerkomt op eens per maand en zij wordt begeleid door de dalton coördinator.
Festiviteiten en vieringen
Maandsluiting
Een keer per maand is er in het speellokaal een ‘uitvoering’. Iedere maand is een andere groep aan de beurt om de presentatie te verzorgen. De groepen laten hun talenten zien op het gebied van toneel, muziek en dans. De ouders van de kinderen uit de presenterende groep zijn tijdens de maandsluiting welkom. U wordt hiervan op de hoogte gesteld via de maandinfo.
Atelierdagen
Twee keer per jaar organiseren wij, in het kader van kunst en cultuureducatie, atelierdagen. ’s Ochtends maken de kinderen van de groepen 1 t/m 4 een keuze uit een scala aan workshops en ’s middags doen de kinderen van de groepen 5 t/m 8 dat. Alle kinderen volgen die dag 2 workshops (ateliers) naar hun keuze.
Carnaval
Op carnavalsvrijdag vieren we met alle groepen het carnavalsfeest.
Sinterklaas
Sinterklaas wordt uitgebreid gevierd. Voor de groepen 1 t/m 4 betekent dit dat er naast een gezamenlijke viering met Sint en ook cadeautjes worden uitgedeeld door de Sint. De groepen 5 t/m 8 helpen Sinterklaas in deze drukke tijd door een surprise met gedicht voor elkaar te maken
Kerst en Pasen
Met Kerst en Pasen vinden er op school vieringen plaats. Vaak is dit een combinatie van school en groepsvieringen. De advent-vieringen worden met de gehele school gevierd. Met Kerst hebben we afwisselend: lichtpad, kerstmarkt en kerstmaaltijd.