Basisschool Daltonschool Sint Jozef

Markerstraat 9 8531 KM Lemmer

Schoolfoto van Basisschool Daltonschool Sint Jozef

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van observaties, proefwerken en de afname van (landelijk) gestandaardiseerde toetsen checken we of de aangeboden stof en de gewenste sociale vaardigheden worden beheerst. Naar aanleiding van deze observaties en toetsresultaten worden de kinderen ingedeeld in een leerlijn. Wij onderscheiden per jaargroep vijf leerlijnen:

Leerlijn 1: Leerlingen met een eigen leerlijn; CITO V-scores op meerdere gebieden

Leerlijn 2: Leerlingen die met kleine aanpassingen binnen de methode kunnen blijven; CITO IV/III-scores

Leerlijn 3: Leerlingen met een gemiddeld niveau; leerlingen werken uit de methode; CITO II/III/IV-scores 

Leerlijn 4: Intelligente leerlingen die de verrijking binnen de methode maken; CITO I/II-scores     

Leerlijn 5: Leerlingen met levelwerk, uitdagende opdrachten of een eigen opdracht; CITO I-scores  

Met rekenen werken we vanuit doelen. Hierbij maakt de leerling eerst een ‘Test jezelf’ en werkt vervolgens met zijn eigen doelenblad. Het kind bepaalt voor welk doel hij/zij instructie gaat volgen, wat en hoe hij/zij gaat oefenen. Door deze werkwijze weten de leerlingen concreet waarvoor zij werken en kunnen zij de oefenvorm kiezen die bij hen past. Leerkrachten voeren met de leerlingen coachingsgesprekken om feedback te geven, de vooruitgang te monitoren en te evalueren.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen onze kinderen een stimulerende leeromgeving bieden waarin ze zich prettig en veilig voelen. Waar ze plezier hebben en waar ze zichzelf mogen zijn met al hun hebbelijkheden en onhebbelijkheden met al hun specifieke  ontwikkelingsbehoeften. In die stimulerende omgeving vindt het leren van en met elkaar plaats waardoor kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, sociale mensen die vol vertrouwen en zonder vrees de wereld tegemoet treden. Daartoe willen wij een veilig schoolklimaat bieden waarin wij de gezamenlijkheid en saamhorigheid benadrukken en tevens de individuele ontwikkeling van kinderen en volwassenen stimuleren. Plezier in school betekent niet dat alles ‘leuk’ moet zijn. We zijn op school om te leren en niet alles zal leuk gevonden worden door onze leerlingen. Ook dat is nodig om het doorzettingsvermogen te laten groeien en de basisvaardigheden zich eigen te maken.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen en respect
  • Veiligheid en verantwoordelijk
  • Eerlijkheid en openheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven