Ichthusschool voor Protestants Christelijk Basisonderwijs

Korteveldsweg 4 8148 RE Lemele

  • Schoolfoto van Ichthusschool voor Protestants Christelijk Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Ichthusschool voor Protestants Christelijk Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Ichthusschool voor Protestants Christelijk Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Ichthusschool voor Protestants Christelijk Basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar wordt in de groepen 3 t/m 8 de ontwikkeling van leerlingen in beeld gebracht. Wij besteden hierbij aandacht de items 'hart, hoofd en handen', omdat wij het belangrijk vinden om de brede ontwikkeling van het kind te zien, te volgen en te stimuleren.

  • hoofd: taal en rekenen
  • hart en handen: leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling en creatief vermogen

In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van de leerlijnen van het Digi-keuzebord.
De toetsresultaten worden inhoudelijk geanalyseerd door de leerkrachten, waarna het onderwijs wordt afgestemd op wat de groep en de individuele leerling nodig hebben. Dit wordt besproken met de intern begeleider in een groepsbespreking. Resultaten op school- en groepsniveau worden twee keer per jaar samen geanalyseerd. Er worden conclusies getrokken en eventuele actiepunten uitgezet. Hoe het basisaanbod is vormgegeven staat per vak beschreven in een onderwijsplan. De inhoudelijke analyse helpt de leerkracht bij de keuze van halfjaarlijkse doelen voor de leerlingen. De leerkracht plant de doelen en ondersteuning in en houdt dit bij in het dag- en weekoverzicht. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De schoolvisie op het gebied van ‘samen leren leven’ en ‘samen leren denken’,  dekken voor ons deze lading. Al is ook het ‘samen leren leren’ niet los te zien van sociale ontwikkeling. Omdat dit een continu proces is en ook aanwezig is tijdens het leren en onderdeel is van het leren. Denk hierbij aan het samenwerkend leren, waarbij leerlingen leren elkaar.  

Samen leren leven

Kinderen van nu staan midden in de wereld. Door globalisering ligt de wereld binnen handbereik.                                                                We vinden het belangrijk om kinderen voor te bereiden op ‘hun plek’ in deze wereld. Dit geven wij vorm door kinderen te leren respectvol om te gaan met verschillen en ze inzicht te geven in wat ons verbindt. Democratie, diversiteit en samenleven zijn hierbij centrale thema’s waarover wij kennis overdragen, vaardigheden willen aanleren en willen bijdragen aan een positieve houding bij leerlingen. Wij zien daarbij onze school als waarde(n)volle oefenplaats voor onze kinderen. Zo willen wij bedragen aan zelfbewuste, respectvolle en nieuwsgierige wereldburgers.    

Samen leren denken

‘Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?’ dat zijn vragen die voor ons centraal staan binnen het ‘samen leren denken’. We willen kinderen laten nadenken over en ondersteunen bij het ontdekken en onderzoeken van wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Ons doel hiermee is bij te dragen aan een positief zelfbeeld van iedere leerling.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen leren leven
  • Veiligheid
  • Persoonlijke groei

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven