Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: WMK.
Toelichting van de school
Onze school monitort de beleving van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, als ook van ouders en teamleden. Dit wordt gedaan door middel van dialoog in de groepen, het leerlingenpanel en het ouderpanel. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een tweetal meetinstrumenten.
Kindbegrip
Twee keer per jaar beantwoorden de leerlingen en leerkrachten vragen over de sociale veiligheid die zij ervaren. Persoonlijke uitkomsten worden besproken in een groepsbespreking met de Intern begeleider en in ouder-kind-gesprekken en extra zorg op basis van de uitkomsten wordt opgepakt in afstemmen tussen intern begeleider en leerkracht en met betrokkenheid van ouders en leerling. De resultaten hiervan op groeps- en schoolniveau worden twee keer per jaar besproken tijdens de analysebijeenkomst. Om hiermee de ontwikkeling op groeps- en schoolniveau in beeld te hebben en op basis daarvan keuzes te kunnen maken voor eventuele aandachts- en ontwikkelpunten.
WMK-vragenlijsten
Naast de inzet van Kindbegrip gebruiken wij voor het inzicht in de beleving van sociale én fysieke veiligheid vragenlijsten uit het WMK-systeem van de school. Deze lijsten worden eens per twee jaar afgenomen bij leerlingen (vanaf groep 5), ouders en teamleden. Uitkomsten worden geanalyseerd door de schoolleiding en besproken met het schoolteam, de MR, het leerlingen- en ouderpanel van de school. Daarnaast worden alle ouders geïnformeerd over de resultaten, conclusie en mogelijke vervolgacties middels de wekelijkse nieuwsbrief van de school. Tevens zullen de wettelijk verplichte onderdelen worden gepubliceerd op de website www.scholenopdekaart.nl .
We zien dat op onze school het beeld dat de beleving van de sociale en fysieke veiligheid door alle betrokkenen als ‘hoog’ wordt ervaren.