De Sluis

Binnendijk 198 8244 AJ Lelystad

  • Schoolfoto van De Sluis
  • Schoolfoto van De Sluis
  • Schoolfoto van De Sluis
  • Schoolfoto van De Sluis

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school doet mee met de centrale eindtoets in groep 8. We gebruiken hiervoor de Iep eindtoets. www.iepeindtoets.nl

De opbrengsten over de afgelopen vijf schooljaren waren naar verwachting. Wij zijn zeer tevreden met de resultaten van de eindtoets 22-23. Deze zijn ruim boven de signaleringswaarde van de inspectie. Naast het landelijk gemiddelde hebben wij als school ook schooleigen normen. Per schooljaar bekijken we wat de groep aan resultaten in de voorgaande jaren heeft behaald en bepalen we wat we kunnen verwachten.

De opbrengsten van afgelopen schooljaar zitten boven onze schooleigen normen. Dit betekent dat de aanpak die wij afgelopen jaren hebben ingezet en aangescherpt, voortgezet kan worden, om zo de leerlingen uit te kunnen laten stromen op een passend niveau. 

U kunt alle resultaten nog eens teruglezen op vensters PO. (www.scholenopdekaart.nl)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijds maken leerlingen methode gebonden toetsen. Deze toetsen worden na elk blok afgenomen. Aan de hand van deze resultaten stellen leerkrachten doelen voor de leerlingen bij, of zorgen ze voor extra verdieping en verrijking. 

Twee keer per jaar, in januari en juni, worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Daarvoor gebruiken we het leerling onderwijs volgsysteem van CITO. De uitslag van deze toetsen geeft een redelijk objectief beeld van de leerprestaties van de kinderen. De uitslag van de Cito toetsen worden altijd gedeeld in het rapport van onze leerlingen. Aan de hand van de opbrengsten wordt er per groep geanalyseerd en een plan vaan aanpak voor de maanden die volgen gemaakt. Deze plannen worden gedeeld met de intern begeleider. 

Waar nodig worden extra interventies in de klas of als school gedaan. Ouders worden hier van op de hoogte gebracht. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 6 krijgen alle leerlingen een eerste voorlopig advies voor de richting die zij kunnen behalen op het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt aan het einde in groep 7 bijgesteld. In februari groep 8 krijgt elke leerling een definitief advies. Het schooladvies wordt op methodetoetsen, citotoetsen en het gedrag en de werkhouding van de leerlingen gebaseerd. Als ouders kunt u altijd uw mening geven over het schooladvies. 

Naar aanleiding van de landelijke eindcito kan het advies naar boven worden bijgesteld. Naar beneden doen wij dan nooit. Bent u het niet eens met dit advies dan gaan wij samen met de directie, intern begeleider en leerkracht met u in gesprek. Bij de aanmelding op het voortgezet onderwijs kunt u altijd aangeven dat u het niet eens bent met het voorgenomen schooladvies. 

Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.

  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Sluis (binnen Stichting School werken we aan dezelfde 3 domeinen) werken we expliciet aan de volgende 3 domeinen  

Diversiteit 

Kinderen op onze school hebben kennis van de diversiteit in de wereld. Kinderen op onze school hebben geoefend om respectvol het gesprek te voeren over diversiteit en kunnen hiervoor verschillende gespreksvormen hanteren zoals een dialoog, groepsgesprek, debat of andere werkvormen.   

Democratie 

De kinderen op onze school kennen de democratische rechtstaat en hebben ervaren wat rechten en plichten zijn in de maatschappij. De kinderen op onze school kunnen als individu een bijdrage leveren aan het collectief en weten waar ze invloed kunnen uitoefenen. De kinderen op onze school kunnen hun mening vormen en deze mening uiten.   

Samen 

De kinderen op onze school hebben inzicht n wat omgaan met verschillen vraagt van mensen die samenleven en wat je kan doen als daar ondersteuning bij nodig is. De kinderen op onze school zijn in staat nuances aan te brengen en vanuit verschillende perspectieven te kijken.  De kinderen op onze school kunnen als individu een bijdrage leveren aan het collectief en nemen hierin verantwoordelijkheid.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Diversiteit
  • Democratie
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Hieronder een toelichting, gegeven door de inspectie n.a.v. het verificatie bezoek aan onze school in februari 2019:

Zicht op ontwikkeling: Voldoende

Leraren benutten gegevens over ontwikkeling van leerlingen De Sluis heeft voldoende zicht op de ontwikkeling van de leerlingen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. De school gebruikt een leerlingvolgsysteem met valide en betrouwbare toetsen om de vorderingen van de leerlingen in kaart te brengen. Leraren analyseren de verzamelde gegevens en signaleren leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben tijdig. Leraren stellen vervolgacties vast voor leerlingen die zich niet conform verwachting ontwikkelen en stemmen hun onderwijs daar op af. Met de directeur en intern begeleider hebben we besproken dat er nog doorontwikkeling mogelijk is in het structureel naar verklaringen zoeken als leerlingen zich niet conform verwachtingen ontwikkelen. Daarmee kunnen de leraren de aanpak in de lessen aanscherpen en kunnen ze nog beter aansluiten op de verschillende onderwijsbehoeften.

Kwaliteitszorg: Voldoende

Op De Sluis is een cyclisch werkend stelsel van kwaliteitszorg aanwezig. Vanuit dit stelsel bewaakt en bevordert de directie de kwaliteit van het onderwijs. Het team legt doelen, resultaten en evaluaties vast in veel verschillende documenten. De ontwikkelplannen zijn doelgericht en de aanpak is systematisch en planmatig. Het teamdatabord is een mooi hulpmiddel voor het draagvlak binnen de school. Daarnaast zijn de verbeterpunten dankzij sturing vanuit de directie verbonden met het beleid en de ambities op bestuursniveau. Met de directie stellen we vast dat er nog gerichtere verbinding mogelijk is tussen alle verschillende documenten. Zo kan het team meer focus aanbrengen en is ook betere borging voor de langere termijn mogelijk.

Kwaliteitscultuur: Goed

Kwaliteitscultuur gekenmerkt door continue en gezamenlijke verbetering De kwaliteitscultuur op De Sluis beoordelen we als Goed. De missie en visie van de school worden breed gedeeld. Leraren geven aan dat ze het onderwijs op de school met elkaar maken. Er is ruimte voor het nemen van initiatieven, verantwoordelijkheid en zeggenschap. De directie zorgt voor duidelijke onderwijskundige kaders waarbinnen het team continu en doelgericht aan onderwijsverbetering werkt. Leraren ervaren veel stimulans om de ingezette verbeteringen uit het jaarplan verder vorm te geven. Met elkaar reflecteren ze op de kwaliteit van de lessen en ze staan open voor feedback. Het team werkt samen vanuit een basis van vertrouwen en respect. De leraren van De Sluis versterken hun bekwaamheid en actualiseren de bekwaamheidsdossiers. Zij geven aan dat de directie scholing aanmoedigt en er veel ruimte is voor eigen scholingsinitiatieven.

Terug naar boven