Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Alle docenten werken met een weekrooster en een jaarplanning en zorgen dat alle vakken voldoende aanbod komen. Daar waar bij sommige vakken meer op de inhoud herhaald moet gaan worden, wordt dit ook gedaan.
Alle docenten werken met een weekrooster en een jaarplanning en zorgen dat alle vakken voldoende aan bod komen.
Over hoe een schooldag op een basisschool eruitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 de ruimte om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.
HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs. Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Alle leerlingen vanaf groep 3 krijgen 1 keer per jaar de kans om zich op te geven voor deze lessen.
Bij muziek wordt gewerkt volgens een methode waarbij ook aandacht besteed wordt aan de techniek en indeling van muziekstukken. Ook wordt er gebruik gemaakt van een aantal ritme en melodische instrumenten. De school neemt ook deel aan projecten van het lokale Centrum Kunstzinnige Vorming (CKV) op het gebied van muziek en beeldende vorming.
Wij maken gebruik van meerdere mogelijkheden die de vakgroep bewegingsonderwijs ons biedt. Hiervoor zijn werkgroepen binnen de school geformeerd, waar de vakleerkracht onderdeel van uit maakt. Een aantal activiteiten kunnen wij alleen aanbieden met hulp van ouders, verzorgers, opa’s, oma’s en oppasouders. Wij doen dan ook graag een beroep op u: vele handen maken licht werk!
Vanaf het begin van het schooljaar 2018 heeft onze school een nieuwe schoolbibliotheek. Een dBos bibliotheek, met als doel om leesbevordering, leesplezier, taalontwikkeling en mediawijsheid te ontwikkelen en te stimuleren. Onze bibliotheek is aangesloten op het Flevomeer bibliotheek, hierdoor kunnen onze kinderen ook gratis uit de centrale bibliotheek boeken lenen.
Zie school ondersteuningsplan 2018-2019 op de website van de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de Sluis hebben wij veel extra handen door de inzet van assistenten, stagiaires en studenten. Wanneer een leerling meer nodig heeft dan dat de leerkracht in de klas kan bieden, proberen we extra begeleiding aan te bieden door de personen hier voorgaand benoemd. Er wordt dan een korte periode doelgericht gewerkt om achterstanden en eventuele hiaten weg te werken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.