De Finnjol

Jol 24 54 8243 GR Lelystad

Schoolfoto van De Finnjol

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2022/2023 hebben we de IEP eindtoets afgenomen in groep 8.

76,7% heeft 1F score gehaald, waar het streven is dit boven de signaleringswaarde van 85% te krijgen. 26,1% van de leerlingen heeft 1S/2F niveau gehaald. Deze score is niet de score waar we op hadden gehoopt, toch komt deze niet onverwachts. Op de Finnjol wordt intensief ingezet op het verbeteren van het onderwijs en zien we ook dat er groei is op onderdelen, met name op rekengebied. Maar de sprong is te klein om boven de signaleringswaarde te komen en rond het gemiddelde van de referentiescholen. De Finnjol had eigen ambitie gesteld om een score te halen van 85% op 1F en 30% op 1S/2F. Beiden doelen zijn niet gehaald. Wel zien we een groei op beide onderdelen. Op referentieniveau 1F zien we een groei van 4,5% en op 1S/2F zien we een groei van 7,6% ten opzichte van vorig jaar. 

Ook de komende tijd zal er nog sterk ingezet worden op het verbeteren van het onderwijs op de Finnjol waarbij we de verwachting hebben dat we komend jaar weer een verbetering kunnen laten zien. 

We hebben tevens de beslissing genomen om in een homogene groep 8 te gaan werken. Hierbij zetten we in om zo gedifferentieerd mogelijk binnen dit jaarklassysteem ons onderwijs in te richten en zo alle niveaus zo goed mogelijk te bedienen. Ook wordt er stevig ingezet in het verder verbeteren van het rekenonderwijs op de Finnjol waarbij het verbeterplan 'zicht op ontwikkeling' een belangrijk onderdeel is.

Op de Finnjol bieden we een breed en passend aanbod waarbij we streven naar zo min mogelijk doorverwijzingen naar SO/SBO. Dit vraagt iets van onze inzet van extra ondersteuning van de leerlingen. We zien dat we hiermee leerlingen meer kans kunnen geven om, ondanks grotere ondersteuningsvragen, op de Finnjol hun school af te maken. Dit heeft als effect dat Finnjol relatief veel zij-instromende leerlingen heeft. Deze leerlingen zijn vaak op een andere school vastgelopen en door de expertise binnen de Finnjol lukt het regelmatig om toch een reguliere onderwijsplek te blijven bieden. We zijn constant in ontwikkeling en blijven kritisch met elkaar in wat kan en mogelijk is binnen de Finnjol en op welke manier we dit vorm kunnen geven. We zijn in ontwikkeling als het gaat om het goed zicht houden van de ontwikkeling van alle leerlingen, waarbij ook de leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Dit is tevens gezien door de onderwijsinspectie in maart 2023. Zij komen dit schooljaar kijken of de gewenste ontwikkeling ook doorgemaakt wordt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. 

Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden. De resultaten van het onderwijs: Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van IEP. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met bijbehorend toets protocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Per schooljaar 23-24 gaat de eindtoets doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 
- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 
- Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit motiveren. Is het resultaat op de eindtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden. Het schooladvies wordt dan automatisch een definitief advies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
- Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Bezwaar tegen schooladvies
Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen via de klachtenregeling van Stichting SchOOL. 

Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben ten allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.Voor de informatie-uitwisseling met de VO school gebruiken wij Digidoor. Digidoor maakt gebruik van een doorstroomdossier waar alle informatie opgenomen wordt die bij de overstap noodzakelijk is. Hierbij hebben de leerling en de wettelijke vertegenwoordigers inzicht in het dossier en kan de zienswijze worden ingevoerd. Digidoor wordt gebruikt in de regio Lelystad en Almere.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We besteden via de z.g. KiVa methode ( zie voor meer info https://www.kivaschool.nl/ ) aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen door te werken aan:

  • het opbouwen van een positief zelfbeeld en het verwerven van zelfvertrouwen;
  • het vermogen eigen gevoelens en gedachten onder woorden te brengen;
  • het verwerven van inzicht in eigen doen en laten in relatie tot dat van anderen;
  • het vergroten van het inlevend vermogen;
  • openstaan voor de gevoelens van een ander. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Openheid
  • Zelfvertrouwen
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft in maart 2023 de school het predicaat onvoldoende toegekend. De inspectie heeft gekeken naar wat goed gaat en ook naar wat beter kan en beter moet. De inspectie heeft gezien dat wij goed rekening houden met leerlingen met een extra onderwijsbehoefte. Ook hebben zij gezien dat het team en de directie goed samenwerken en dat we ons steeds willen verbeteren.

De inspectie heeft ook punten gezien die beter moeten. Als leerlingen niet de leerresultaten halen die wij verwachten, kunnen wij nog beter onderzoeken hoe dat komt. Wij kunnen dan gerichter werken aan verbetering van die resultaten. Als een onderdeel onvoldoende is moet de inspectie concluderen dat de kwaliteit van het onderwijs op de school onvoldoende is.

Wij herkennen ons in de verbeterpunten en gaan ook aan de slag om dit te verbeteren. We hebben daarvoor een verbeterplan gemaakt. In het voorjaar van 2024 komt de inspectie opnieuw op de Finnjol onderzoek doen. Wij hopen dan onze verbetering te laten zien. Als de inspectie dat ook ziet,  zal de kwaliteit van het onderwijs op de Finnjol weer als voldoende worden beoordeeld.

Terug naar boven