De Finnjol

Jol 24 54 8243 GR Lelystad

Schoolfoto van De Finnjol

Het team

Toelichting van de school

Van het personeel van Stichting SchOOL wordt verwacht dat zij bijdragen aan goed onderwijs; het stimuleren van leerlingen om het maximale uit zichzelf te halen. Zo kunnen de kinderen zich, binnen hun mogelijkheden, optimaal ontwikkelen en voorbereiden op de toekomst. Ons personeel geeft hen ruimte, richting en ruggensteun met behulp van toekomstgerichte onderwijsconcepten. Om dit mogelijk te maken blijven onze medewerkers zich regelmatig (bij)scholen en ontwikkelen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs en nieuwe didactische inzichten te verkrijgen, volgen de leerkrachten regelmatig cursussen of een opleiding. Wanneer een leerkracht (studie)verlof heeft of uitvalt door b.v. ziekte, nemen wij contact op met de vervangingspool. Wij werken hierbij samen met andere besturen in de regio. Mocht dit niet lukken dan proberen wij het intern op te lossen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Finnjol wordt onderwijs gegeven in units. Elk schooljaar wordt op basis van het leerlingenaantal per groep gekeken welke samenstellingen hierin haalbaar zijn. Schooljaar 2022-2023 is de school ingericht in:

- Unit 1: Groep 1/2 en groep 2/3
- Unit 2: Groep 4/5 en 5/6
- Unit 3: Groep 6/7 en groep 8

Daarnaast biedt de Finnjol in de ochtend arrangementsgroepen voor de midden en bovenbouw waarin leerlingen die meer nodig hebben op het gebied van leren in een kleinere groep met een ondersteuner intensiever onderwijs volgen.

Een groep heeft maximaal 30 leerlingen, hiervan kan afgeweken worden indien de zorgzwaarte hoog ligt in de groep. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Over hoe een schooldag op een basisschool er uitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op gemiddeld 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.

HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het doel van Passend Onderwijs is het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de ondersteuning aan kinderen. Het gaat erom dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen op school, ook de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Hierbij is het belangrijk om samen te bepalen wat de leerling nodig heeft om verder in zijn of haar ontwikkeling te komen. In Lelystad werken de schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs samen om alle leerlingen passend onderwijs te kunnen geven. Binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Lelystad Dronten werken alle partijen samen aan het doel om kwalitatief hoogstaand, passend en thuisnabij onderwijs te verzorgen voor alle leerlingen.

Om beter tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen op onze school zijn we het afgelopen jaar gestart met een structuurgroep voor leerlingen in de bovenbouw. 

Deze structuurgroep is bestemd voor leerlingen die een specifieke onderwijsbehoefte hebben op het gebied van gedrag, cognitie en/of werkhouding. Er worden jaarlijks maximaal 12 leerlingen in de structuurgroep geplaatst. Het onderwijsprogramma in de structuurgroep is afgestemd op de behoefte van de leerlingen. In het onderwijsprogramma voor deze leerlingen worden doelen geformuleerd op zowel cognitief (kennis), sociaal emotioneel gebied en leervaardigheden. De leerlingen krijgen binnen de structuurgroep begeleiding en les van een vaste leerkracht en leraar ondersteuner. Integratie is van groot belang voor de sociale ontwikkeling van deze leerlingen en het bevorderen van hun zelfredzaamheid. Voor alle leerlingen in de school betekent integratie een meerwaarde. Het biedt leerlingen de mogelijkheid sociale netwerken op te bouwen en te leren omgaan met elkaar. Daarom hebben de leerlingen die ondersteuning en les krijgen in de structuurgroep regelmatig activiteiten gezamenlijk met de andere groepen.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het komend schooljaar behouden we de structuurgroep en zullen er leerlingen van groep 6 t/m 8 in aanmerking komen voor plaatsing.

Het komend schooljaar behouden we onze arrangementsgroep voor de leerlingen van groep 4 t/m 6

Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, wordt structureel een meer passend aanbod gegeven.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven