Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Finnjol wordt onderwijs gegeven in units. Elk schooljaar wordt op basis van het leerlingenaantal per groep gekeken welke samenstellingen hierin haalbaar zijn. Schooljaar 2022-2023 is de school ingericht in:
- Unit 1: Groep 1/2 en groep 2/3
- Unit 2: Groep 4/5 en 5/6
- Unit 3: Groep 6/7 en groep 8Daarnaast biedt de Finnjol in de ochtend arrangementsgroepen voor de midden en bovenbouw waarin leerlingen die meer nodig hebben op het gebied van leren in een kleinere groep met een ondersteuner intensiever onderwijs volgen.
Een groep heeft maximaal 30 leerlingen, hiervan kan afgeweken worden indien de zorgzwaarte hoog ligt in de groep.
Over hoe een schooldag op een basisschool er uitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op gemiddeld 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.
HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming.
Het doel van Passend Onderwijs is het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de ondersteuning aan kinderen. Het gaat erom dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen op school, ook de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Hierbij is het belangrijk om samen te bepalen wat de leerling nodig heeft om verder in zijn of haar ontwikkeling te komen. In Lelystad werken de schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs samen om alle leerlingen passend onderwijs te kunnen geven. Binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Lelystad Dronten werken alle partijen samen aan het doel om kwalitatief hoogstaand, passend en thuisnabij onderwijs te verzorgen voor alle leerlingen.
Om beter tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen op onze school zijn we het afgelopen jaar gestart met een structuurgroep voor leerlingen in de bovenbouw.
Deze structuurgroep is bestemd voor leerlingen die een specifieke onderwijsbehoefte hebben op het gebied van gedrag, cognitie en/of werkhouding. Er worden jaarlijks maximaal 12 leerlingen in de structuurgroep geplaatst. Het onderwijsprogramma in de structuurgroep is afgestemd op de behoefte van de leerlingen. In het onderwijsprogramma voor deze leerlingen worden doelen geformuleerd op zowel cognitief (kennis), sociaal emotioneel gebied en leervaardigheden. De leerlingen krijgen binnen de structuurgroep begeleiding en les van een vaste leerkracht en leraar ondersteuner. Integratie is van groot belang voor de sociale ontwikkeling van deze leerlingen en het bevorderen van hun zelfredzaamheid. Voor alle leerlingen in de school betekent integratie een meerwaarde. Het biedt leerlingen de mogelijkheid sociale netwerken op te bouwen en te leren omgaan met elkaar. Daarom hebben de leerlingen die ondersteuning en les krijgen in de structuurgroep regelmatig activiteiten gezamenlijk met de andere groepen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komend schooljaar behouden we de structuurgroep en zullen er leerlingen van groep 6 t/m 8 in aanmerking komen voor plaatsing.
Het komend schooljaar behouden we onze arrangementsgroep voor de leerlingen van groep 4 t/m 6
Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, wordt structureel een meer passend aanbod gegeven.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.