Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs en nieuwe didactische inzichten te verkrijgen, volgen de leerkrachten regelmatig cursussen of een opleiding. Zodat wij deze kennis en kunde binnen de school in kunnen zetten. Wanneer een leerkracht (studie)verlof heeft of uitvalt door b.v. ziekte, kijken wij of er intern iemand beschikbaar is/intern te schuiven. Lukt dit niet dan nemen wij contact op met de vervangingspool om te zorgen dat er een bevoegde leerkracht voor de groep staat. Wij werken hierbij samen met andere besturen in de regio.
Over hoe een schooldag op een basisschool eruitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 de ruimte om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.
HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs
Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven door een externe partij als ouders daarom vragen. Het kan bijvoorbeeld gaan om christelijk, islamitisch of humanistisch vormingsonderwijs. De school is niet verantwoordelijk voor dit onderwijs, bij voldoende belangstelling kan kan de school hiervoor een geschikt lokaal en een tijdstip ter beschikking stellen.
De Driemaster heeft leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. Het School Ondersteunings Profiel (SOP) is een dynamisch instrument dat een handvat is voor ouders, leerkrachten en school om praktisch vorm te geven aan passend onderwijs.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Een belangrijk uitgangspunt van passend onderwijs is om kinderen zo veel mogelijk binnen de (reguliere) school te ondersteunen met passend en kwalitatief goed onderwijs.
Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft of een specifieke onderwijsbehoefte, zal de leerkracht in eerste instantie vanuit eigen deskundigheid en die van directe collega’s proberen tot een oplossing te komen. Blijkt de ondersteuningsvraag toch complexer dan wordt de ondersteuningsroute gevolgd van basisondersteuning naar extra ondersteuning. Binnen de ondersteuningsstructuur van de school – eventueel samen met ketenpartners – wordt het geheel van preventieve en licht curatieve interventies planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau uitgevoerd .
De Driemaster kan in voldoende mate ondersteuning bieden aan leerlingen met de volgende behoeften:
· Een eigen leerlijn
· Dyslexie
· Spraakstoornis/ logopedische problemen
· Taal Ontwikkeling Stoornis
· Overige fysieke beperking (bijvoorbeeld chronische ziekte, epilepsie en astma)
· Slechthorend/ doof
· ADHD
· ADD
· Autisme of verwante stoornis
· Grensoverschrijdend gedrag
· Faalangst/ onzekerheid
· Gebrek aan weerbaarheid
· Verminderd sociaal-emotioneel welbevinden
· Ongezonde levensstijl
· Schooluitval
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Komend schooljaar rond één collega de opleiding tot hoogbegaafdheidsspecialist af. Komend schooljaar bekijken wij binnen het team welke collega deze opleiding ook gaat volgen, zodat we twee hoogbegaafdheidscoördinatoren hebben binnen de school.
Onze didactisch beeldcoach begeleidt jaarlijks alle leerkrachten. Uiteindelijk zullen we naast persoonlijke begeleiding, ook ontwikkelen in kleine groepjes middels beeldcoaching. Op deze manier bevorderen we leren van en met elkaar en de kwaliteit van het onderwijs in de klas. Opgedane kennis wordt meegenomen en ingezet voor de ondersteuning in onderwijsbehoeften van onze leerlingen.
De leescoördinatoren volgen dit jaar een leescongres en een cursus om verdere uitbreiding (woordenschat) en verdieping aan ons leesonderwijs vorm te geven. Zodat onze leerlingen zich nog beter kunnen ontwikkelen qua leesniveau. Daarnaast volgen enkele collega's ONT-cursussen om leerlingen beter te kunnen ondersteunen met de Nederlandse taal en uitbreiding van hun woordenschat.
Met ons rekenonderwijs zijn wij volop in ontwikkeling. Twee gediplomeerde rekencoördinatoren begeleiden het team in uitbreiding van kennis en inzet van expertise, daarnaast implementeren en borgen zij de gemaakte stappen binnen de school. Zodat wij met ons rekenonderwijs goed kunnen aansluiten bij het rekenniveau van onze leerlingen, alsook het verhogen van de leerprestaties, motivatie en plezier.
De school ontvang een overdrachtsdocument van de peuterspeelzaal.