De Boeier

Karveel 49 19 8242 VS Lelystad

  • Schoolfoto van De Boeier
  • Schoolfoto van De Boeier
  • Schoolfoto van De Boeier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze eindtoetsscores zijn structureel te laag. We verwachten dat we vanaf 2024 zullen scoren wat we moeten. Onze leerlingen scoren goed op begrijpend lezen en technisch lezen. Ondanks het rekentraject is er nog onvoldoende groei op het gebied van rekenen. Het kost tijd om hiaten, die eerder zijn ontstaan, weg te werken. Op het gebied van taalverzorging zijn we het sterkst in spellen, maar verdient de werkwoordspelling en het gebruik van interpunctie een structurelere aanpak. We werken er hard aan om vanaf 2024 een stijgende lijn te laten zien. Dat verdienen onze leerlingen en de Boeier als school ook. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De scholen van Stichting SchOOL werken met jaarplannen, die geëvalueerd en bijgesteld worden volgens de PDSA cyclus. Daarnaast vinden er gesprekken plaats met collegascholen en het bestuur in het kader van de kwaliteitscyclus SchOOL. Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan.  

Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden. De resultaten van het onderwijs: Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het CITO. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met bijbehorend toetsprotocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. We gebruiken de CITO eindtoets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In Lelystad zijn twee scholen voor voortgezet onderwijs. Deze scholen bieden samen alle leerwegen aan inclusief gymnasium en technasium. Aeres is een groen vmbo alwaar het mogelijk is om de Gemengde Leerweg af te sluiten met een diploma Theoretische Leerweg.

Onze leerlingen en hun ouders krijgen eind groep 6 het eerste voorlopige schooladvies. Eind groep 7 hun tweede voorlopige advies en midden groep 8 hun definitieve advies. Om dit geen verrassing te laten zijn voor zowel ouders als leerlingen krijgen de leerlingen vanaf eind groep 4 het te verwachten uitstroomprofiel mee in hun portfolio. De voorlopige adviezen en het definitieve advies worden geformuleerd op basis van de citoscores, methodegebonden toetsen en werkhouding. De adviezen worden besproken in een klein comité vergadering met alle leerkrachten van het betreffende leerjaar, de intern begeleiders en de directie. Daarna worden ze in de in de jaarplanning opgenomen data gedeeld met ouders en leerlingen. 

Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk mens is onderdeel van een groep. Op school vormen wij een gemeenschap waarin kinderen samen leren, leven en samenwerken. In deze gemeenschap doen ook medewerkers, ouders en de buurt mee. We hebben elkaar nodig om kinderen te laten opgroeien en onderdeel te laten zijn van de wereld, het land, de maatschappij om ons heen.  Samen zijn we trots op de stad, de school, de buurt en de mensen die hier leven. Kinderen worden gehoord en gezien.  Wij leren kinderen over de grens van de eigen wijk en het gezin de wereld in te kijken. Zo worden kinderen zich bewust van de verschillende perspectieven. Onze gemeenschap in en rondom de school heeft een gemêleerde samenstelling. Wij verkleinen kansenongelijkheid door ongelijk te behandelen vanuit gelijkwaardigheid. Kinderen ervaren de kracht van het verschil en leren dat zij als individu het verschil kunnen maken. Nu en in de toekomst. Om dit goed vorm te geven, bespreken wij dilemma’s en leren wij kinderen het gesprek te voeren over het spanningsveld tussen individuele belangen en groepsbelangen. Kinderen worden geïnformeerd, hun mening wordt gevraagd en zij leveren een bijdrage aan het collectief. Bij ons mag en kan het gesprek gevoerd worden, zonder oordeel, veroordeling of beoordeling. Je mag afwijken en anders zijn. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samenwerken
  • Oplossingsgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven