Openbare Basisschool De Optimist

Schor 5 8224 CM Lelystad

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Optimist
  • Ingang en schoolplein voor de groepen 5 t/m 8.
  • In de pauze kunnen we gebruik maken van de kabelbaan.
  • Ingang en schoolplein voor de groepen 1 t/m 4.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Optimist

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij hebben in 2022-2023 voor de derde keer de IEP toets afgenomen..

Schooljaar 22/23 hebben wij onze gestelde ambitiedoelen op 1F en 2F niveau ruim behaald. Deze liggen boven de gestelde signaleringswaarden van de inspectie. Daarvoor is er hard gewerkt en kijken wij met trots terug op dit schooljaar.

Het uitstroom profiel van alle leerlingen vindt u terug in onze schoolgids.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan.  

De evaluatiecyclus waarmee we werken op De Optimist, is gekoppeld aan HGW (handelingsgericht werken) en bevat de volgende stappen:  

Waarnemen: het meten van de resultaten, opbrengsten. Maken van een analyse vanuit verkregen informatie/ data.
Begrijpen: het interpreteren analyseren van gegevens/ opbrengsten gericht op handelingsgericht werken.
Plannen: het vaststellen van nieuwe doelen t.a.v. de (leer) prestaties, voor komende opbrengsten.
Realiseren specifiek inrichten van het onderwijsprogramma- en proces, interventie.

De bovenstaande stappen worden systematisch gevolgd in een zich steeds opnieuw herhalende cyclus. Na een CITO Leerling in Beeld afname (februari en juni) voor de leerlingen in de groepen 3 t/m 8 maken leerkrachten op groepsniveau en de directie i.s.m. de Intern Begeleider en taal-rekenspecialist op schoolniveau een zogenaamde diepteanalyse waarin bovenstaande stappen zijn opgenomen. Voor het gezamenlijk bespreken van de opbrengsten binnen het team is er twee keer per jaar een studie dag gepland.

Naast het bespreken van de opbrengsten op groeps-en schoolniveau worden de resultaten twee keer per jaar besproken met ouders en leerlingen. Zo weten al onze kinderen en hun ouders hoe ze de toetsen hebben gemaakt. Een uitdraai van de vaardigheidsgroei en de gemaakte toets is te vinden in het rapport. Tenslotte verantwoorden wij ons aan het bestuur middels school analyses. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 23/24 nemen alle leerlingen van groep 8 deel aan de doorstroomtoets. Vooraf aan deze toets krijgen de leerlingen een voorlopig advies. Na aanleiding van het resultaat van de doorstroomtoets krijgen kinderen en ouders tijdens een adviesgesprek het eindadvies.

Ouders en leerlingen melden zich vanaf dit jaar tijdens een centrale week aan op het voortgezet onderwijs. 

Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De kernwaarden en de visie van De Optimist komt op onze school tot uiting in:  

-het pedagogisch klimaat (school, plein- en klassenafspraken)    

-het respectvol omgaan met elkaar (leerlingen, leerkrachten en ouders)     

-ons onderwijsaanbod.  

De school ziet de vormgeving van het actief burgerschap als belangrijke uitdaging en doet al veel aan dit onderwerp binnen de verschillende vakken alsmede door onze manier van met elkaar omgaan. Daarnaast zijn wij een Brede School welke sterk betrokken is bij de buurt waarin de school staat. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • betrouwbaar
  • eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In september 2021 heeft de inspectie een herstelonderzoek uitgevoerd op De Optimist. De reden daarvoor is dat er verbeteringen nodig waren bij het zicht op ontwikkeling van de leerlingen en de kwaliteit van het lesgeven. 

De kwaliteit van het onderwijs op De Optimist is bij dit laatste bezoek als voldoende beoordeeld. De school heeft een goed pedagogisch klimaat, zowel leerlingen als de ouders zijn erg tevreden. De school heeft de resultaten van de leerlingen in beeld en analyseert deze op leerling-, groep- en schoolniveau. Ook is er een duidelijke verbetering zichtbaar bij het lesgeven. De leerlingen zijn actief en betrokken!

In november 2021 is er een nieuwe directeur en locatie leider benoemd. Samen met het team zijn er mooie plannen gemaakt om de kwaliteit op De Optimist te continueren en verder te ontwikkelen. Leerkrachten werken in gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de verbeterplannen en werken samen om de doelen te bereiken.

Terug naar boven