Openbare Basisschool De Optimist

Schor 5 8224 CM Lelystad

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Optimist
  • Ingang en schoolplein voor de groepen 5 t/m 8.
  • In de pauze kunnen we gebruik maken van de kabelbaan.
  • Ingang en schoolplein voor de groepen 1 t/m 4.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Optimist

Het team

Toelichting van de school

Van het personeel van Stichting SchOOL wordt verwacht dat zij bijdragen aan goed onderwijs; het stimuleren van leerlingen om het maximale uit zichzelf te halen. Zo kunnen de kinderen zich, binnen hun mogelijkheden, optimaal ontwikkelen en voorbereiden op de toekomst. Ons personeel geeft hen ruimte, richting en ruggensteun met behulp van toekomstgerichte onderwijsconcepten. Om dit mogelijk te maken blijven onze medewerkers zich regelmatig (bij)scholen en ontwikkelen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs en nieuwe didactische inzichten te verkrijgen, volgen de leerkrachten regelmatig cursussen of een opleiding. Wanneer een leerkracht (studie)verlof heeft of uitvalt door b.v. ziekte, kijken wij of er intern iemand beschikbaar is/intern te schuiven. Lukt dit niet dan nemen wij contact op met de vervangingspool om te zorgen dat er altijd een bevoegde leerkracht voor de groep staat. Wij werken hierbij samen met andere besturen in de regio. In de groepsmap vindt de invalleerkracht informatie over de groep en het lesprogramma.

Er is echter niet altijd een invaller beschikbaar. Soms zal er geen andere oplossing zijn dan de leerlingen over andere groepen te verdelen of ze in noodgevallen met schoolwerk (online) naar huis te sturen. Wij beseffen dat deze laatste twee opties niet bijdragen aan de rust en regelmaat binnen de school en u zult begrijpen dat we dit indien mogelijk zullen proberen te voorkomen. Helaas hebben we zoals u weet op dit moment te maken met een enorm tekort aan (inval) leerkrachten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

OBS De Optimist biedt onderwijs- en ontwikkelingsmogelijkheden aan leerlingen van 4 tot 12/13 jaar. De school heeft 8 jaargroepen. Elke groep heeft een vaste groepsleerkracht of leerkrachten. Er wordt les gegeven in een uitdagende en rijke leeromgeving. Daar waar nodig wordt extra ondersteuning geboden. Bij expressievakken en projecten werken we soms samen met andere groepen. Binnen een jaargroep werken we ook in kleine groepen, bijvoorbeeld een instructiegroep voor leerlingen die een bepaald doel nog niet beheersen. In alle groepen wordt er goed naar de individuele leerling gekeken en lesgegeven op basis van tempo en niveau; aan de ene leerling kun je meer eisen stellen dan aan een andere. Op de dag- en weektaak wordt duidelijk aangegeven wat de leerlingen moeten doen. Wij werken in onze school vanuit groepsplannen. Hierin worden de verschillende niveaus beschreven. De leerkracht beschrijft op welke manier de bij het niveau passende, gerichte instructie wordt gegeven.  

Bij de jongste kleuters ligt de eerste paar weken de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. De kinderen leren dit spelenderwijs. Daarnaast is er bij deze jongste en middelste leerlingen al heel veel aandacht voor woordenschat, taalgebruik en het aanleren van letters en cijfers. Bij de oudste kleuters gaat dit door, maar dan heeft de leerkracht een meer sturende rol. De oudste kleuters bieden we allerlei speelse activiteiten aan die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. 
De kleutergroepen zijn ingedeeld in specifieke hoeken om de belangstelling van leerlingen op allerlei manieren te ondersteunen. De leerlingen kunnen in de hoeken bouwen, tekenen, schilderen, rollenspel doen, ‘lezen en schrijven’, tellen en sorteren. Alles draait om actief leren. Dat betekent dus ook dat de leerlingen de beschikking moeten hebben over uiteenlopende interessante materialen, waarmee ze spelen en onderzoeken zoals zij dat willen. Dagelijks wordt er gewerkt met een dagschema. Door dit dagschema weten de leerlingen wat er gaat gebeuren. Door middel van een keuze-bord wordt zichtbaar in welke hoek ze willen gaan werken of spelen. Ook maken ze per dag een keuze voor een van de "verplichte "werkjes van de week. Bij de kleuters ligt de nadruk vooral op woordenschatvergroting en het aanvankelijk lezen en rekenen. Bij elk thema staat een aantal basis- en uitbreidingswoorden voor zowel groep 1 als groep 2 centraal.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. De kinderen leren dit spelenderwijs. Daarnaast is er bij deze jongste en middelste leerlingen al heel veel aandacht voor woordenschat, taalgebruik en het aanleren van letters en cijfers. Bij de oudste kleuters gaat dit door, maar dan heeft de leerkracht een meer sturende rol. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Over hoe een schooldag op een basisschool er uitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 wel de ruimte gekregen om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen. Vanzelfsprekend voldoen wij aan de normen voor de besteding van onderwijstijd die er in Nederland gelden.

HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs.

In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven buiten de schooltijden en valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school biedt specifieke ondersteuning aan kinderen met taalachterstand.

Kinderen uit de groepen 1 en 2 krijgen, indien nodig, NT2-lessen.

In de bijlage leest u welke mogelijkheden De Optimist nog meer heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Aanbod ondersteuning NT-2 leerling de komende jaren uitbreiden en verdiepen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang en De doorstroomgroep voor leerlingen vanaf drie en een half jaar t/m vier en een half jaar. We werken samen met Stichting GO, een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school.

Terug naar boven