Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS De Optimist biedt onderwijs- en ontwikkelingsmogelijkheden aan leerlingen van 4 tot 12/13 jaar. De school heeft 8 jaargroepen. Elke groep heeft een vaste groepsleerkracht of leerkrachten. Er wordt les gegeven in een uitdagende en rijke leeromgeving. Daar waar nodig wordt extra ondersteuning geboden. Bij expressievakken en projecten werken we soms samen met andere groepen. Binnen een jaargroep werken we ook in kleine groepen, bijvoorbeeld een instructiegroep voor leerlingen die een bepaald doel nog niet beheersen. In alle groepen wordt er goed naar de individuele leerling gekeken en lesgegeven op basis van tempo en niveau; aan de ene leerling kun je meer eisen stellen dan aan een andere. Op de dag- en weektaak wordt duidelijk aangegeven wat de leerlingen moeten doen. Wij werken in onze school vanuit groepsplannen. Hierin worden de verschillende niveaus beschreven. De leerkracht beschrijft op welke manier de bij het niveau passende, gerichte instructie wordt gegeven.
Bij de jongste kleuters ligt de eerste paar weken de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. De kinderen leren dit spelenderwijs. Daarnaast is er bij deze jongste en middelste leerlingen al heel veel aandacht voor woordenschat, taalgebruik en het aanleren van letters en cijfers. Bij de oudste kleuters gaat dit door, maar dan heeft de leerkracht een meer sturende rol. De oudste kleuters bieden we allerlei speelse activiteiten aan die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3.
De kleutergroepen zijn ingedeeld in specifieke hoeken om de belangstelling van leerlingen op allerlei manieren te ondersteunen. De leerlingen kunnen in de hoeken bouwen, tekenen, schilderen, rollenspel doen, ‘lezen en schrijven’, tellen en sorteren. Alles draait om actief leren. Dat betekent dus ook dat de leerlingen de beschikking moeten hebben over uiteenlopende interessante materialen, waarmee ze spelen en onderzoeken zoals zij dat willen. Dagelijks wordt er gewerkt met een dagschema. Door dit dagschema weten de leerlingen wat er gaat gebeuren. Door middel van een keuze-bord wordt zichtbaar in welke hoek ze willen gaan werken of spelen. Ook maken ze per dag een keuze voor een van de "verplichte "werkjes van de week. Bij de kleuters ligt de nadruk vooral op woordenschatvergroting en het aanvankelijk lezen en rekenen. Bij elk thema staat een aantal basis- en uitbreidingswoorden voor zowel groep 1 als groep 2 centraal.
Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. De kinderen leren dit spelenderwijs. Daarnaast is er bij deze jongste en middelste leerlingen al heel veel aandacht voor woordenschat, taalgebruik en het aanleren van letters en cijfers. Bij de oudste kleuters gaat dit door, maar dan heeft de leerkracht een meer sturende rol.
Over hoe een schooldag op een basisschool er uitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 wel de ruimte gekregen om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen. Vanzelfsprekend voldoen wij aan de normen voor de besteding van onderwijstijd die er in Nederland gelden.
HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs.
In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven buiten de schooltijden en valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming.
Onze school biedt specifieke ondersteuning aan kinderen met taalachterstand.
Kinderen uit de groepen 1 en 2 krijgen, indien nodig, NT2-lessen.
In de bijlage leest u welke mogelijkheden De Optimist nog meer heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Aanbod ondersteuning NT-2 leerling de komende jaren uitbreiden en verdiepen.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang en De doorstroomgroep voor leerlingen vanaf drie en een half jaar t/m vier en een half jaar. We werken samen met Stichting GO, een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school.