De Windroos

Karveel 22 28 8231 BG Lelystad

  • Schoolfoto van De Windroos
  • Veel computers door de hele school waarop leerlingen zelfstandig werken.
  • Schoolfoto van De Windroos
  • Schoolfoto van De Windroos

Het team

Toelichting van de school

Van ons personeel wordt verwacht dat zij bijdragen aan goed onderwijs; het stimuleren van leerlingen om het maximale uit zichzelf te halen. Zo kunnen de kinderen zich, binnen hun mogelijkheden, optimaal ontwikkelen en voorbereiden op de toekomst. Om dit mogelijk te maken blijven onze medewerkers zich regelmatig (bij)scholen en ontwikkelen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs en nieuwe didactische inzichten te verkrijgen, volgen de leerkrachten regelmatig cursussen of een opleiding. Wanneer een leerkracht (studie)verlof heeft of uitvalt door b.v. ziekte, kijken wij eerst of er intern iemand beschikbaar is. Lukt dat niet dan nemen wij contact op met de vervangingspool, om te zorgen dat er altijd een bevoegde leerkracht voor de groep staat. Wij werken hierbij samen met andere besturen in de regio.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een goed klimaat, zowel op school- als klassenniveau is een belangrijke voorwaarde voor het leren van leerlingen. Het klassenklimaat op de Windroos kenmerkt zich door een uitnodigende en kindvriendelijke leeromgeving. Uit de aankleding en inrichting van de lokalen, maar ook de gemeenschappelijke ruimten van de school blijkt dat de leerlingen en ouders hier welkom zijn en dat er alles aan wordt gedaan het gevoel te geven dat de school en leerkrachten er zijn voor de leerlingen en niet omgekeerd.

Op talloze plaatsen in de school is het werk van kinderen te bewonderen. De visie van OBS de Windroos op onderwijs heeft de afgelopen jaren een zichtbare vertaling gekregen in de school. Er is een creatieve, stimulerende en lerende omgeving ontstaan. Verder worden de ruimtes binnen de school gebruikt door verschillende partners. Hierbij valt te denken aan partners in de ondersteunende sfeer zoals: dyslexiebegeleiding, extra aanbod voor woordenschatontwikkeling, logopedie, GGD, maar ook partners op het gebied van culturele activiteiten voor beeldende vorming, muziek, drama en dans etc.

Bij ondersteuningsvragen van leerkrachten, ouders en intern begeleider kan de hulp van het ondersteuningsteam (OT) gevraagd worden. Het OT bestaat uit de intern begeleider, de directie, schoolmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundige, de leerkracht en de ouders. In het ondersteuningsteam wordt besproken wat een kind nodig heeft en dat wordt ook vastgelegd. De hulp kan bestaan uit ondersteuning die de school zelf kan bieden of uit ondersteuning die de school met expertise van buiten biedt. Ook is een verwijzing naar een speciale voorziening mogelijk.

Er is de afgelopen jaren iets wezenlijks aan de inrichting van onze school veranderd. Wij hebben onze lokalen opengebroken. We willen dat onze leerlingen meer gaan samenwerken en leren met elkaar. We gaan het komend schooljaar (2022-2023) verder met het laatste stukje afscheid nemen van het klassieke leerstofjaarklassensysteem in de groepen 3,4 en 5.  De kleutergroepen en ook de groepen 6, 7 en 8 werken al echt samen. Een uitzondering was groep 3.

Instructie wordt in de basis op drie niveaus gegeven. Daarna verwerken de kinderen de leerstof zelfstandig of samen met anderen in de groep.

Het team van de Windroos heeft gekozen om zoveel mogelijk zelfstandig werken bij alle vakken in te zetten. Een aantal onderdelen zijn een deel geworden van de manier waarop lesgegeven wordt. Korte instructie, zelfstandig verwerken, uitgestelde aandacht, looprondes en de instructietafel zijn hier voorbeelden van. Het zelfstandig werken houdt ook in dat de kinderen zelf de nodige materialen pakken en opruimen en aan vervolgopdrachten werken. Daarnaast werken we met een dag- en weektaak.

De instructiekring of het gebruik van de instructietafel is afhankelijk van de lessituatie. Na de instructie wordt een ronde gelopen volgens een vaste route. De leerlingen kunnen dan een korte hulpvraag stellen, waarna beoordeeld wordt of er extra instructie aan de instructietafel nodig is. Daar wordt de lesstof verder uitgelegd, eventueel ondersteund met materiaal.  Als hulpmiddel bij het zelfstandig werken wordt in alle klassen het verkeerslicht gebruikt. Rood betekent dat niemand gestoord mag worden, ook de leerkracht niet en dat er geheel zelfstandig gewerkt moet worden. Als een leerling op dat moment iets niet begrijpt moet het eerst iets aanpakken waarmee hij of zij wel verder kan tot het moment waarop het verkeerslicht op geel gaat. Bij het gele licht mogen de leerlingen de leerkracht niet storen en alleen de tafelgroep om hulp vragen. Gedurende het gele licht zal de leerkracht “looprondes” door de klas maken en kunnen hulpvragen aan de leerkracht kenbaar gemaakt worden. De leerkracht zal de periode van het rode en gele licht benutten voor extra uitleg of instructie aan individuele of groepjes kinderen. Brandt het groene licht dan mogen kinderen elkaar helpen en hulp van de leerkracht vragen. Iedere leerling heeft een dobbelsteen waarop naast deze kleuren ook een vraagteken staat. Met de rode kleur geeft de leerling zelf aan dat hij niet gestoord wil worden. Heeft de leerling een vraag, dan draait het de dobbelsteen op het vraagteken. Als de leerkracht rondloopt, kan de leerling zijn vraag stellen.  

Elke bouw heeft een gezamenlijke middenruimte. Deze kunnen door alle kinderen gebruikt worden. Onze drie leerkrachtondersteuners werken vaker met kleine groepjes kinderen in de middenruimte en kinderen werken er zelfstandig aan een taak. Overal in school heerst een werksfeer. Kinderen houden rekening met elkaar.                                   

In elke groep wordt gewerkt met een vorm van klassendienst. Hiermee wordt de betrokkenheid bij de eigen omgeving gestimuleerd. Opdrachten die hierbij horen zijn bijvoorbeeld het schoonmaken van het bord, het vegen van de klas of het uitdelen van lesmateriaal. Aan het begin van het schooljaar bespreekt de groepsleerkracht de vorm en maakt de benodigde afspraken hierover met de groep. Sommige taken moeten na schooltijd worden gedaan, daardoor kan het zijn dat als uw zoon/dochter klassendienst heeft, het wat later uit school komt. Hij/zij weet dit zelf en moet dit bij u aangeven.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. Naast de hierboven vermelde vakken wordt op de Windroos ook aandacht besteed aan de volgende zaken:

  • Het onderwijs op onze school gaat er mede vanuit dat kinderen opgroeien in een pluriforme samenleving.   
  • Het onderwijs op onze school is erop gericht dat kinderen kennis hebben van en kennis maken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdsgenoten.      
  • Het onderwijs is mede gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.       
  • In de wereld oriënterende vakken komt ook levensbeschouwing aan de orde.

Over hoe een schooldag op een basisschool eruit ziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 de ruimte  zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.

HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij beschikken over een goed functionerend zorgteam, waarbij indien van toepassing, de besprekingen samen met ouders gevoerd worden. Het zorgteam bestaat uit een orthopedagoog, intern begeleiders, jeugdverpleegkundige, schoolmaatschappelijk werker en de directeur. Het zorgteam is een belangrijke schakel in onze ondersteuningsstructuur. Onze intern begeleider is verantwoordelijk voor de organisatie van de bijeenkomsten. De directeur is voorzitter van het zorgteam.

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben beschikt onze school over specifieke deskundigheid (interne deskundigheid). Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid). Veel specifieke expertise ligt bij de intern begeleider, taal-coördinator  en reken-coördinator. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het speciaal onderwijs. Tevens maken wij gebruik van de ambulant begeleiders van cluster 2 en 4 en maken ons sterk om de expertise, die de ambulant begeleiders de school inbrengen, zelf eigen te maken. De orthopedagoog van buiten vervult een belangrijke rol in het zorgteam en doet indien nodig extra onderzoek. Ook de schoolmaatschappelijk werker is van grote waarde in het zorgteam. De afgelopen jaren hebben wij ook veelvuldig gebruik gemaakt van logopedie.



Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn op een andere manier gaan werken en bieden onze leerlingen daarbij meer diversiteit aan als het gaat om werkplekken en onderwijsinhoud. Dit maakt dat onze leerlingen die een extra ondersteuningsbehoefte hebben meer ruimte krijgen om zichzelf te zijn en daarvoor een eigen werkplek op te zoeken. Er is sinds we in de bouwen zijn gaan werken met meer open ruimtes meer rust in de school. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven