Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op school hebben wij intern collega's opgeleid die de taak van o.a. Internbegeleider, taal/leescoördinator, rekencoördinator, Jonge kind specialist, NT2 specialist, specialist bewegend leren, gedrag specialist, PBS coördinator, kindercoach en VVE coördinator op zich genomen hebben. Alle leerlingen hebben twee keer per week gym van een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Na schooltijd is er de mogelijkheid om extra bewegingsonderwijs te volgen.
We maken gebruik van de expertise van externen voor o.a. ondersteuning aan onze cluster 2 leerlingen(spraak/taal ondersteuning), leerlingen die ondersteuning nodig hebben op gebied van motorische- en/of sociaal-emotionele ontwikkeling en ook de logopediste biedt ondersteuning binnen de school.
Er is gelegenheid om vormingsonderwijs te volgen. Leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 kunnen na schooltijd deze lessen bezoeken.
Ook is er de mogelijkheid voor leerlingen om na schooltijd deel te nemen aan Plustijd. Taal-, reken- en ICT vaardigheden, presenteren, onderzoeksvragen stellen komen hier aan bod.
Over hoe een schooldag op een basisschool eruitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 de ruimte om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.
Op De Vuurtoren geven wij zo goed als het kan passend onderwijs. Wij geven ondersteuning aan alle leerlingen die dat nodig hebben. Kinderen die dat nodig hebben krijgen aanbod op niveau in de groep of werken in kleine groepjes met bijv. een leerkrachtondersteuner. Kinderen die meer aan kunnen werken of groepsdoorbroken of krijgen extra instructie passend bij hun ontwikkeling in de groep. Ook is er de mogelijkheid voor kinderen die hiervoor in aanmerking komen om één keer per week les te krijgen in de meer- of hoogbegaafden groep. Daarnaast komt er externe begeleiding van Kentalis voor onze Cluster 2 leerlingen. (veelal leerlingen met TOS), een collega die extra ondersteuning verzorgt op gebied van woordenschat aan met name NT2 leerlingen, een begeleidster van De Klimboom die kinderen ondersteunt daar waar het gaat om motoriek. Kinderen die meer nodig hebben op sociaal en emotioneel vlak worden in het pbs team structureel besproken. Voor hen is het mogelijk om extra begeleiding aan te vragen in de vorm van Sterk in de klas. Als laatste vermelden wij nog de inzet van ons OT. (ondersteuningsteam)Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij werken nauw samen met betrokkenen om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden in de school. Onze ambitie is om dit te blijven doen en waar dit kan uit te breiden.
De Vuurtoren maakt deel uit van Kindcentrum Zuiderzee. Zowel de kinderopvang als de peuterspeelzaal als de voor- en naschoolse opvang bevinden zich in hetzelfde gebouw.