Timotheüsschool

tijdelijk adres per 01-09-2023: Karveel 39-01 8231 DN Lelystad

Schoolfoto van Timotheüsschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op school wordt intensief gewerkt met gedifferentieerd onderwijs en activerend lesgeven. De leerstof wordt aangeboden via het Zwols model met de basisaanbod van de leerstof, een groepsplan (meerdere leerlingen) of een handelingsplan (voor één leerling). De leerkrachten evalueren regelmatig de werkwijze van het gedifferentieerd omgaan met technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde. Na een periode wordt er geëvalueerd en de afspraken bijgesteld. Voor de groepen 0-1 en 2 worden de lessen vanuit de ontwikkelingslijnen gegeven. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling en de leervorderingen van de leerlingen te volgen, wordt op school gebruik gemaakt van een observatie- en toetssysteem. In alle groepen worden de leerlingen geobserveerd aan de hand van observatielijsten. Alle resultaten met overzichten en ontwikkelingen zijn te vinden  in het LeerlingVolgSysteem. De Cito toetsen worden afgenomen op afgesproken tijden.  

Leerlingvolgsysteem (LVS)

De leerontwikkelingen worden in januari/februari en in mei/juni gemeten via de Cito toetsen. De leerlingen van leerjaar 1 en 2 worden (digitaal) getoetst op taal en rekenen voor kleuters. Voor de leerlingen van leerjaar 3 t/m 8 zijn dit de toetsen voor technisch en begrijpend lezen, spelling, rekenen-wiskunde, taalverzorging, woordenschat en Engels.  De resultaten geven aanwijzingen over de leerontwikkeling en op welke onderdelen begeleiding en ondersteuning gegeven moet worden. In leerjaar 8 wordt de Centrale Eindtoets afgenomen i.v.m. de overgang naar een school voor voortgezet onderwijs.  

Groepsbespreking

In het cursusjaar vinden de leerling- en groepsbesprekingen plaats. Bij dit gesprek van product en proces zijn de interne begeleider, de directeur en de leerkracht(en) aanwezig. De groepsbespreking is vooral gericht op de begeleiding en ondersteuning die de groep nodig heeft, maar ook van de individuele leerling.    

Rapportage naar ouders

De resultaten van alle afgenomen toetsen worden in Parnassys ingevoerd. Via het ouderportaal kunnen de ouders de resultaten bekijken. Twee keer per cursusjaar ontvangen de ouders een rapport over de leerresultaten en de schoolontwikkelingen m.b.t. het gedrag en de houding van hun kind(eren). Over de resultaten, het gedrag en de werkhouding van de leerling kunnen de ouders altijd contact opnemen met de leerkracht. Via het ouderportaal en het leerlingportaal zijn de ouders en de leerlingen continue op de hoogte van het dagelijkse schoolwerk. Van de ouders wordt verwacht dat zij met hun kind praten over wat er gebeurt in de lessen.

Jaarovergang

Het streven van de school is om elke leerling elk jaar te bevorderen naar het volgende leerjaar. Soms is het echter beter voor het welbevinden van een kind om een leerjaar over te doen. Cijfers van methodetoetsen, cito-toetsen, maar ook de mening van de groepsleerkracht, intern begeleider en directie zijn daarin bepalende factoren. Ouders worden op tijd geïnformeerd als er zorgen zijn over de ontwikkeling van hun kind. Het advies van de school is bindend.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In september wordt tijdens het intakegesprek aan de ouders van de leerlingen van leerjaar 8 voorlichting gegeven over de schoolkeuze na de basisschool. Het advies van de leerkracht en directeur, de uitslagen van de Cito toetsen, de oudergesprekken en de motivatie van de leerling zijn van belang bij de keuze van studierichting op een school voor voortgezet onderwijs. In januari bezoeken de leerlingen van leerjaar 8 de open dagen van scholen voor voortgezet onderwijs. Daarna melden de ouders hun kind aan bij de gekozen school. De toetsuitslagen worden met een advies van het team betreffende de plaatsing op de school voor voortgezet onderwijs verstrekt. In het voorjaar wordt de doorstoomtoets afgenomen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Begeleiding en ondersteuning

Vanuit de identiteit van de school telt vooral de begeleiding en de ondersteuning voor de individuele leerling met de specifieke mogelijkheden. De school houdt de leerling zo lang mogelijk in de eigen schoolomgeving. Onze school wil iedere leerling begeleiding en ondersteuning bieden die het nodig heeft. Dit is passend onderwijs.

De school staat open voor kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. De voorwaarde hierbij is dat het kind zich binnen de school op een positieve manier kan ontwikkelen, zich veilig voelt en zich welbevindt. De expertise die evt. nodig is, wordt door de school ingekocht. Deze inkoop kan geregeld worden via het Loket Noordoost van het landelijk samenwerkingsverband Berséba, regio Noordoost.  

Begeleiding en ondersteuning binnen de groep

De Interne Begeleider heeft een coördinerende en bewakende taak naar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Als uit de gegevens van het Pedagogisch LVS of het LVS van leerontwikkeling blijkt dat begeleiding en ondersteuning noodzakelijk is, wordt in samenwerking met de leerkracht en de ouders een handelingsplan c.q. groepsplan opgesteld. Het handelings- /groepsplan wordt door de leerkracht, in overleg met de ouders en evt. andere professionals, in de groep uitgevoerd.  

Zwols Model In elke groep zijn er verschillende leerlingen. Het Zwols Model is een model waarbij er gewerkt wordt aan zoveel mogelijk vormen van differentiatie, maar waarbij ook het klassikaal onderwijs behouden blijft. Dit concept heeft als doel dat er uiteindelijk binnen de groep gewerkt wordt op verschillende niveaus.  

Directie instructiemodel Het werken aan de zelfstandigheid gebeurt met de inzet van het directe instructie model. De directe instructie bestaat uit een dagelijkse terugblik, het lesdoel, een korte instructie, de begeleide (in)oefening, de individuele verwerking (zelfstandigheid) en de evaluatie.     

Begeleiding en ondersteuning buiten de groep

Voor leerlingen die speciale begeleiding nodig hebben, is er indien nodig ruimte voor begeleiding, instructie en ondersteuning buiten de groep. De plannen van aanpak van begeleiding en ondersteuning worden in overleg met de Interne Begeleider opgesteld. De ouders worden altijd in de begeleiding en ondersteuning betrokken.  

Aangepaste leerroutes

Wanneer er onvoldoende vordering is m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling en/of de leerontwikkeling, wordt voor de leerling een eigen leerroute gekozen en uitgewerkt in een zgn. ontwikkelingsperspectief. De beslissing voor een aangepaste leerroute wordt genomen na diverse gesprekken met de leerkracht, de Interne Begeleider, de directeur, de ouders en externe deskundigen.  

Samenwerkingsverband Berséba, regio Noordoost

Onze school maakt deel uit van het reformatorisch samenwerkingsverband Berséba, regio Noordoost. Deze regio beschikt over een Loket, waar school en ouders terecht kunnen voor adviezen en informatie over de juiste begeleiding en ondersteuning van leerlingen. Ook kan de school bij het loket een aanvraag indienen voor ambulante begeleiding, voor een psychologisch onderzoek of een toelaatbaarheidsverklaring voor het sbo/so. Deze aanvraag gebeurt door de school, na overleg met de ouders.

Aan een kind kan een arrangement worden toegekend. Dit gebeurt als de gewenste ondersteuning daarom vraagt. Deze arrangementen bestaan er in verschillende vormen. Het doel van deze arrangementen is om de leerkrachten te ondersteunen in hun dagelijkse werk in de groep, hun kennis en handelingsmogelijkheden te vergroten.

De school werkt samen met Driestar Educatief d.m.v. consultaties. Daarnaast heeft de school een ondersteuningsteam in samenwerking met maatschappelijk werk en de GGD.         

Procedure bij meningsverschillen, verwijzing en uitzonderingen

School en ouders hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om eensgezind het beste voor het kind te zoeken. Mocht men bij de school onvoldoende gehoor vinden, dan kunnen de ouders zelf contact opnemen met het samenwerkingsverband. Een leerling kan meer tijd nodig hebben voor het verwerken van de leerstof. Dit kan inhouden dat een leerling een jaar langer nodig heeft om de basisschool te doorlopen. Verwijzing naar een school voor speciaal basisonderwijs heeft alleen plaats na overleg met de ouders en na onderzoek door externe deskundigen. Als de vorderingen van een leerling boven het gemiddelde uitkomen ten opzichte van de leeftijdgenoten, dan krijgt deze leerling verrijkingsstof aangeboden. Als de leerresultaten en andere factoren er voor pleiten kan het gebeuren dat de leerling de school in zeven jaar doorloopt. Dit wordt alleen toegepast na overleg en instemming met de ouders, externe deskundigen en de leerkracht(en).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Begeleiding en ondersteuning
  • Aangepaste leerroutes
  • Samenwerkingsverband

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De schoolinspectie heeft in 2018 onderzoek gedaan op de Timotheüsschool. De inspecteur constateerde dat de Timotheüsschool de zaken goed in orde heeft. Daardoor kreeg de school als eerste in de provincie Flevoland het predicaat 'goed'. Zie voor meer informatie het inspectierapport.

Terug naar boven