Timotheüsschool

tijdelijk adres per 01-09-2023: Karveel 39-01 8231 DN Lelystad

Schoolfoto van Timotheüsschool

Het team

Toelichting van de school

Directeur

De directeur heeft de dagelijkse leiding van de school. Hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van het door het bestuur vastgesteld beleid. Naast de directietaken heeft de directeur ook lesgevende taken. Wekelijks heeft de directeur een overleg met de interne begeleider. De directeur legt verantwoording af aan het bestuur van de school.

Leerkrachten

De leerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs- en opvoedingsleerproces in de groep. De leerkracht zorgt voor een goed pedagogisch klimaat, werkt met het door de school gekozen didactisch handelen, geeft vorm aan het onderwijsprogramma, houdt de resultaten van de leerontwikkelingen bij en rapporteert aan de directeur, de interne begeleider en de ouders. De leerkracht die op het moment lesgeeft is het eerste aanspreekpunt als het over het onderwijs en de opvoeding van een betreffende leerling gaat. Iedere groep heeft een leerkracht, die belast is met de eindverantwoordelijk­heid van de groep. De leerkracht laat zich informeren over de opvattingen en bevindingen van ouders over de ontwikkeling van hun kind op school en thuis. De leerkracht informeert de ouders regelmatig over de voortgang in de ontwikkeling van hun kind. De leerkracht stimuleert onderwijsondersteunend gedrag van ouders in de thuissituatie. In bijna alle groepen werken twee leerkrachten.

Interne Begeleider

Voor leerlingen die specifieke begeleiding of ondersteuning nodig hebben, heeft de school een interne begeleider die de begeleiding en ondersteuning van de leerlingen coördineert en borgt. De interne begeleider coördineert het afnemen van de landelijke Cito toetsen. Deze toetsen worden zoveel mogelijk digitaal afgenomen. Aan de hand van de resultaten wordt bepaald welke leerlingen begeleiding en ondersteuning nodig hebben. Daarnaast bestudeert en bespreekt de interne begeleider de zorgprofielen van het gedrag en de houding in de groepen. De interne begeleider volgt de leerroutes van de leerlingen, adviseert en motiveert de leerkrachten en de ouders bij de leerlingbegeleiding en heeft overleg met externe deskundigen. De interne begeleider is twee dagdelen vrijgesteld van lesgevende taken.

Remedial Teacher

In de groep wordt zoveel mogelijk door de eigen leerkracht begeleiding en ondersteuning geboden aan leerlingen, die dit nodig hebben. Voor leerlingen, die de reguliere leerstof niet kunnen volgen, wordt een aangepaste leerlijn opgesteld. Voor deze begeleiding en ondersteuning is een leerkracht werkzaam als remedial teacher. 

Schoolopleider

De school heeft een gecertificeerde schoolopleider. Deze opleider begeleidt nieuwe leerkrachten en aanstaande leerkrachten. Deze opleider levert een bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs door lesbezoeken af te leggen en dit te evalueren met de leerkrachten door middel van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). De schoolopleider rapporteert aan de directie de voortgang van het werk.

Onderwijs Ondersteunend Personeel

In de school heeft een parttime conciërge aangesteld, die allerhande administratieve- en huishoudelijke taken doet.

De school heeft enkele onderwijsassistenten. Deze ondersteunen de leerkracht in de groep.

Op afgesproken tijden zijn overblijfouders in de school aanwezig, die de leiding hebben bij het eten in de middagpauze in één van de groepen en de wacht te houden op het plein. De school heeft bibliotheekmoeders, busbegeleiders en begeleiders tijdens bijzondere activiteiten. Ook zijn er luizenmoeders en ramenlappers. De schoonmaak van het gebouw wordt dagelijks verzorgd door een schoonmaakbedrijf.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging bij verlof personeel wordt zoveel mogelijk intern geregeld. Indien de interne vervanging niet mogelijk is, doet de school een beroep op de vervangingspool van Jufmeester (www.jufmeester.nl). De school is bij deze vervangingspool aangesloten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schoolorganisatie

De school werkt met 5 combinatiegroepen. In leerjaar 1 en 2 wordt gewerkt rond thema’s. De leerstof voor de ontwikkeling van de leerlingen in leerjaar 1 en 2 is verwerkt in deze thema’s. Van leerjaar 2 vindt een geleidelijke overgang plaats naar het programmagericht werken zoals dat in de volgende leerjaren plaatsvindt. De leerstof neemt hierbij een centrale plaats in en wordt in vakken of een combinatie ervan aangeboden. Sommige leerlingen hebben een eigen leerlijn. Voor deze leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld.

Leerlingen

Kinderen kunnen tot de school worden toegelaten nadat er kennis is gemaakt met de school en diverse formulieren zijn ingevuld en ondertekend. Ouders, die aanspraak kunnen maken op een vergoeding voor leerlingenvervoer vanuit de burgerlijke gemeente, vragen voordat de kinderen de school gaan bezoeken een aanvraagformulier bij de gemeente aan. De overgang van huis naar school is voor veel van deze leerlingen groot. Ook kan de schooldag/week voor deze leerlingen i.v.m. de vaak grote afstanden tussen school en huis lang en vermoeiend zijn. Daarom komen de leerlingen van groep 0-1 en 2 vier dagen per week naar school: op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.

Nieuwe leerlingen krijgen ongeveer twee weken van te voren een uitnodigingskaart thuisgestuurd. Hier zorgen de leerkrachten voor. De leerlingen komen vanaf de kennismakingsmorgen definitief naar school. Leerlingen die vier jaar worden kunnen maandelijks instromen. Rekening houdend met de groep en het jaarrooster zijn dit de volgende instroommomenten: 2 november 2023, 9 januari 2024, 27 februari 2024, 14 mei 2024. Andere data kunnen met de directie worden besproken.

Kinderen die na 13 mei 4 jaar worden, starten in het volgende schooljaar.

De ouders mogen tijdens de eerste schooldag tot ongeveer 9.45 uur bij de kinderen in de klas blijven. Daarna nemen ze (tijdens het buitenspelen) afscheid.

Vanaf leerjaar 3 zijn er volledige lesweken. Voor de doorstroming naar een volgende leerjaar heeft de school normen vastgesteld. In goed overleg met de ouders/verzorgers wordt er een beslissing genomen. De school gebruikt in principe 1 oktober om te bepalen of de leerling overgaat van leerjaar 2 naar 3. Het tempo waarin de leerlingen zich ontwikkelen is verschillend. Deze ontwikkeling valt niet altijd samen met de overgangsnormen die gebaseerd zijn op de kalenderleeftijd. De beslissing van overgang naar een volgend leerjaar wordt gebaseerd op de voortgang van de leerontwikkeling en van de betrokkenheid, het welbevinden, en de zelfstandigheid van de leerling. De school houdt rekening met verschillen tussen leerlingen en zorgt voor een ononderbroken ontwikkelingsproces. De school laat de leerlingen, die vier jaar geworden zijn, instromen in groep 0-1. Aan het eind van het cursusjaar blijven in principe alle leerlingen, die na 1 oktober geboren zijn in groep 0-1. In leerjaar 2 is met de ouders, de interne begeleider en leerkracht(en) meerdere keren overleg of er doorstroming kan plaatsvinden naar leerjaar 3.

Schoolkamp

In groep 8 gaan de leerlingen op schoolkamp. De organisatie ligt bij de directie en de leerkracht van groep 8, met hulp van andere personeelsleden. Voor het schoolkamp wordt geen financiële bijdrage gevraagd.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. Onze ambities zijn:

  • Onze school biedt basisondersteuning
  • Onze school biedt extra ondersteuning voor leerlingen met gehoorstoornissen
  • Onze school beschikt over een strategisch beleid om de extra ondersteuning uit te breiden
  • De ouders hebben inzicht in de essenties van ons ondersteuningsprofiel
  • De school participeert in netwerken om extra ondersteuning te kunnen garanderen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school wil contacten met externe instanties, zoals het samenwerkingsverband, de gemeente Lelystad, intensiveren. Dat wordt gedaan door middel van het ondersteuningsteam (OT) op onze school. Dat team komt één keer per zes weken samen om o.a. de ondersteuningsbehoefte bespreken en acties uit te voeren. Ook kunnen ouders een afspraak maken om hun vragen te bespreken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven