Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Schoolorganisatie
De school werkt met 5 combinatiegroepen. In leerjaar 1 en 2 wordt gewerkt rond thema’s. De leerstof voor de ontwikkeling van de leerlingen in leerjaar 1 en 2 is verwerkt in deze thema’s. Van leerjaar 2 vindt een geleidelijke overgang plaats naar het programmagericht werken zoals dat in de volgende leerjaren plaatsvindt. De leerstof neemt hierbij een centrale plaats in en wordt in vakken of een combinatie ervan aangeboden. Sommige leerlingen hebben een eigen leerlijn. Voor deze leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld.
Leerlingen
Kinderen kunnen tot de school worden toegelaten nadat er kennis is gemaakt met de school en diverse formulieren zijn ingevuld en ondertekend. Ouders, die aanspraak kunnen maken op een vergoeding voor leerlingenvervoer vanuit de burgerlijke gemeente, vragen voordat de kinderen de school gaan bezoeken een aanvraagformulier bij de gemeente aan. De overgang van huis naar school is voor veel van deze leerlingen groot. Ook kan de schooldag/week voor deze leerlingen i.v.m. de vaak grote afstanden tussen school en huis lang en vermoeiend zijn. Daarom komen de leerlingen van groep 0-1 en 2 vier dagen per week naar school: op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
Nieuwe leerlingen krijgen ongeveer twee weken van te voren een uitnodigingskaart thuisgestuurd. Hier zorgen de leerkrachten voor. De leerlingen komen vanaf de kennismakingsmorgen definitief naar school. Leerlingen die vier jaar worden kunnen maandelijks instromen. Rekening houdend met de groep en het jaarrooster zijn dit de volgende instroommomenten: 2 november 2023, 9 januari 2024, 27 februari 2024, 14 mei 2024. Andere data kunnen met de directie worden besproken.
Kinderen die na 13 mei 4 jaar worden, starten in het volgende schooljaar.
De ouders mogen tijdens de eerste schooldag tot ongeveer 9.45 uur bij de kinderen in de klas blijven. Daarna nemen ze (tijdens het buitenspelen) afscheid.
Vanaf leerjaar 3 zijn er volledige lesweken. Voor de doorstroming naar een volgende leerjaar heeft de school normen vastgesteld. In goed overleg met de ouders/verzorgers wordt er een beslissing genomen. De school gebruikt in principe 1 oktober om te bepalen of de leerling overgaat van leerjaar 2 naar 3. Het tempo waarin de leerlingen zich ontwikkelen is verschillend. Deze ontwikkeling valt niet altijd samen met de overgangsnormen die gebaseerd zijn op de kalenderleeftijd. De beslissing van overgang naar een volgend leerjaar wordt gebaseerd op de voortgang van de leerontwikkeling en van de betrokkenheid, het welbevinden, en de zelfstandigheid van de leerling. De school houdt rekening met verschillen tussen leerlingen en zorgt voor een ononderbroken ontwikkelingsproces. De school laat de leerlingen, die vier jaar geworden zijn, instromen in groep 0-1. Aan het eind van het cursusjaar blijven in principe alle leerlingen, die na 1 oktober geboren zijn in groep 0-1. In leerjaar 2 is met de ouders, de interne begeleider en leerkracht(en) meerdere keren overleg of er doorstroming kan plaatsvinden naar leerjaar 3.
Schoolkamp
In groep 8 gaan de leerlingen op schoolkamp. De organisatie ligt bij de directie en de leerkracht van groep 8, met hulp van andere personeelsleden. Voor het schoolkamp wordt geen financiële bijdrage gevraagd.
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. Onze ambities zijn:
- Onze school biedt basisondersteuning
- Onze school biedt extra ondersteuning voor leerlingen met gehoorstoornissen
- Onze school beschikt over een strategisch beleid om de extra ondersteuning uit te breiden
- De ouders hebben inzicht in de essenties van ons ondersteuningsprofiel
- De school participeert in netwerken om extra ondersteuning te kunnen garanderen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school wil contacten met externe instanties, zoals het samenwerkingsverband, de gemeente Lelystad, intensiveren. Dat wordt gedaan door middel van het ondersteuningsteam (OT) op onze school. Dat team komt één keer per zes weken samen om o.a. de ondersteuningsbehoefte bespreken en acties uit te voeren. Ook kunnen ouders een afspraak maken om hun vragen te bespreken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.