Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methodegebonden toetsen. Aan de hand van deze resultaten stellen leerkrachten doelen voor de leerlingen bij, of zorgen ze voor extra verdieping en verrijking of juist extra ondersteuning. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met bijbehorend toetsprotocol. De opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken, waar nodig worden extra interventies gedaan en het handelen in de groep aangepast.
Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden.
De resultaten van het onderwijs
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het CITO Leerling in Beeld. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met bijbehorend toets protocol. De opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken, waar nodig worden extra interventies gedaan en het handelen in de groep aangepast.
Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.
Aan het einde van groep 6 krijgen alle leerlingen een eerste voorlopig advies voor de richting die zij kunnen behalen op het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt aan het einde in groep 7 bijgesteld. In februari groep 8 krijgt elke leerling een definitief advies. Het schooladvies wordt op methodetoetsen, citotoetsen en het gedrag en de werkhouding van de leerlingen gebaseerd. Als ouders kunt u altijd uw mening geven over het schooladvies.
Naar aanleiding van de landelijke eindcito kan het advies naar boven worden bijgesteld. Naar beneden doen wij dan nooit. Bent u het niet eens met dit advies dan gaan wij samen met de directie, intern begeleider en leerkracht met u in gesprek. Bij de aanmelding op het voortgezet onderwijs kunt u altijd aangeven dat u het niet eens bent met het voorgenomen schooladvies.
Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Brink ziet de vormgeving van het actief burgerschap als belangrijke uitdaging. Wij hebben een leerlijn en ondersteunen deze door onze manier van met elkaar omgaan. Op De Brink (binnen Stichting School werken we aan dezelfde 3 domeinen)
Elk mens is onderdeel van een groep. Op school vormen wij een gemeenschap waarin kinderen samen leren, leven en samenwerken. In deze gemeenschap doen ook medewerkers, ouders en de buurt mee. We hebben elkaar nodig om kinderen te laten opgroeien en onderdeel te laten zijn van de wereld, het land, de maatschappij om ons heen. Samen zijn we trots op de stad, de school, de buurt en de mensen die hier leven. Kinderen worden gehoord en gezien.
Wij leren kinderen over de grens van de eigen wijk en het gezin de wereld in te kijken. Zo worden kinderen zich bewust van de verschillende perspectieven. Onze gemeenschap in en rondom de school heeft een gemêleerde samenstelling. Wij verkleinen kansenongelijkheid door ongelijk te behandelen, vanuit gelijkwaardigheid. Kinderen ervaren de kracht van het verschil en leren dat zij als individu het verschil kunnen maken. Nu en in de toekomst.
Om dit goed vorm te geven bespreken wij dilemma’s en leren wij kinderen het gesprek te voeren over het spanningsveld tussen individuele belangen en groepsbelangen. Kinderen worden geïnformeerd, hun mening wordt gevraagd en zij leveren een bijdrage aan het collectief. Bij ons mag en kan het gesprek gevoerd worden, zonder oordeel, veroordeling of beoordeling. Je mag afwijken en anders zijn.
De Brink werkt volgens de methodiek van Sociaal Sterke Groep van Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO).
Dit past binnen de visie van De Brink en komt op onze school tot uiting in:
-Het pedagogisch klimaat (school, plein- en klassenafspraken)
-Het respectvol omgaan met elkaar (leerlingen, leerkrachten en ouders)
-Ons onderwijsaanbod.
Daarbij is De Brink een Brede School welke sterk betrokken is bij de buurt waarin de school staat.
Wij krijgen regelmatig een thema onderzoek vanuit de Inspectie bij ons op De Brink. Er is voor Inspectie geen aanleiding om over te gaan tot een breed Kwaliteitsonderzoek.