Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het maximum aantal leerlingen in een groep is afhankelijk van de groepssamenstelling. De directie betrekt het team en de MR bij uitzonderingen op het leerlingenaantal per groep.
Over het algemeen is het uitgangspunt:
groep 1 /2: maximaal 28 leerlingen
vanaf groep 3: heterogene groep: maximaal 25 leerlingen, homogene groep: maximaal 28 leerlingen.
De uitgangspunten van het Daltononderwijs is geschikt voor zowel homogene als heterogene groepen.
Over hoe een schooldag op een basisschool eruitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 de ruimte om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.
HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs. Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Een belangrijk uitgangspunt van passend onderwijs is om kinderen zo veel mogelijk binnen de (reguliere) school te ondersteunen met passend en kwalitatief goed onderwijs. Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft of een specifieke onderwijsbehoefte, zal de leerkracht in eerste instantie vanuit eigen deskundigheid en die van directe collega’s proberen tot een oplossing te komen. Blijkt de ondersteuningsvraag toch complexer dan wordt de ondersteuningsroute gevolgd van basisondersteuning naar extra ondersteuning. Binnen de ondersteuningsstructuur van de school – eventueel samen met ketenpartners – wordt het geheel van preventieve en licht curatieve interventies planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau uitgevoerd . De basisondersteuning bevat vier aspecten: basiskwaliteit, preventieve en licht curatieve interventies, onderwijsondersteuningsstructuur en planmatig werken. Dit is binnen het samenwerkingsverband afgesproken en staat beschreven in de ijkpunten basisondersteuning van de inspectie (niveau 1 t/m 4 van het schema). Niveau 4 is het grijze gebied tussen wat de school zelf nog kan en wat verder gaat dan de basisondersteuning. In het grijze gebied arrangeert het Onderwijsloket ook maatwerk arrangementen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Een belangrijk uitgangspunt van passend onderwijs is om kinderen zo veel mogelijk binnen de (reguliere) school te ondersteunen met passend en kwalitatief goed onderwijs. Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft of een specifieke onderwijsbehoefte, zal de leerkracht in eerste instantie vanuit eigen deskundigheid en die van directe collega’s proberen tot een oplossing te komen. Blijkt de ondersteuningsvraag toch complexer dan wordt de ondersteuningsroute gevolgd van basisondersteuning naar extra ondersteuning.
Extra ondersteuning :
Het ondersteuningsteam wordt geraadpleegd en of het Onderwijsloket wordt geraadpleegd. Het kind heeft extra ondersteuning nodig die verder gaat dan de school zelf kan bieden. Het ondersteuningsteam beschrijft wat het kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, vgl. de vijf velden. Het voorbereiden van een aanvraag van toelaatbaarheidsverklaring SBO of SO waarbij instemming van het SWV noodzakelijk is. Er wordt een integraal plan van aanpak gemaakt. Onderwijsloket: Handelingsgericht arrangeren (op basis van de vijf velden) van arrangementen(tijdelijk) Expertise uit SWV S(B)O wordt ingezet met boven schoolse arrangementen. Hiervoor is een ontwikkelingsperspectief geschreven ( binnen 6 weken).Cluster 1 en 2 ondersteuning een verwijzing via Onderwijsloket TLV Toelaatbaarheidsverklaring voor speciale onderwijsvoorzieningen door het SWV (kort- en lang durend).
Wat is voor- en vroegschoolse educatie? Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt ingezet om onderwijsachterstanden te voorkomen. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Om een slechte start op de basisschool te voorkomen, krijgen kinderen met een risico op achterstanden via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling.