OBS de Triangel

Kennemerland 17 8245 ER Lelystad

  • Schoolfoto van OBS de Triangel
  • Alle gymlessen worden op de Triangel door een vakleerkracht gegeven. We doen aan verschillende sporttoernooien mee.
  • Schoolfoto van OBS de Triangel
  • Schoolfoto van OBS de Triangel
  • Schoolfoto van OBS de Triangel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Tot en met het schooljaar 2019-2020 heeft de onderwijsinspectie gewerkt met specifieke schoolgroepen, waarbij het leerlingengewicht automatisch in de eindscore was inbegrepen. Vanaf het schooljaar 2020-2021 werkt de onderwijsinspectie met schoolwegingen (De Triangel: 32,64), waarbij de referentieniveaus 1F en 1S/2F als uitgangspunt worden genomen bij de uiteindelijke beoordeling.

Ten aanzien van de beoordeling van de eindopbrengsten hanteert de onderwijsinspectie, op basis van de vastgestelde schoolweging, het gemiddelde van de laatste 3 schooljaren bij de referentieniveaus 1F en 1S/2F. Onze school behaalt daarmee de volgende resultaten:- Referentieniveau 1F: 92% (ondergrens inspectie: 85%) -Referentieniveau 1S/2F: 62,15% (ondergrens inspectie: 43,5%) We voldoen dus in (ruime) mate aan de gestelde eisen van de onderwijsinspectie. Als school streven wij (schoolbreed) naar resultaten die liggen rondom het landelijke gemiddelde (LG) behorende bij de betreffende schoolweging. N.B:

De Eindtoets 2020 is conform landelijk protocol niet afgenomen in verband met de wereldwijde uitbraak van het Coronavirus. Daarnaast worden in verband met de Coronapandemie de behaalde resultaten op de Eindtoets 2021 niet meegenomen door de onderwijsinspectie in het gemiddelde van de opbrengsten.

Referentieniveaus: Als je referentieniveau 1F hebt bereikt dan beheers je taal en rekenen voldoende. Als je referentieniveau 1S of 2F hebt bereikt, dan beheers je taal en rekenen zelfs nog beter. De verwachting is dat de meeste leerlingen aan het einde van groep 8 het referentieniveau 1F hebben bereikt. Het kan zijn dat je meer kan dan het referentieniveau 1F, bijvoorbeeld 1S of 2F. Maar er zullen ook leerlingen zijn voor wie 1F (nog) niet haalbaar is. Zij zullen 1F waarschijnlijk in het begin van de middelbare school bereiken.

Bij de eindtoetsafname van 2022 en 2023 zijn alle leerlingen meegenomen, tevens de leerlingen die zijn uitgestroomd naar het VSO (praktijkonderwijs) of naar de leerroute van het VO zijn gegaan..

Wij zijn trots op de resultaten van al onze leerlingen die uitstromen naar het VO. De leerlingen hebben boven onze verwachting gescoord. Gemiddeld genomen hebben de kinderen beter gepresteerd op alle leergebieden (Taalverzorging, lezen en rekenen dan wij van onze leerlingenpopulatie mogen verwachten. 

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar in januari en juni, worden methodeonafhankelijke toetsen afgenomen. De uitslagen van deze toetsen, waarbij een vergelijking met een landelijk gemiddelde mogelijk is, geven ons redelijk objectieve gegevens over de leerprestaties van uw kind. Hiervoor gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van Parnassys.

Individuele resultaten worden door de intern begeleider en de leerkracht besproken en zo nodig tijdens een groepsbespreking aan de orde gesteld. Speerpunt is de ontwikkeling van het kind en de hulp die geboden kan worden bij een eventuele achterstand. Uitkomsten worden tevens gebruikt om ons onderwijs te evalueren, teambreed te bespreken en verbeterdoelen te stellen voor het onderwijs op de Triangel. Zo nodig wordt het onderwijs groepsgewijs of individueel bijgesteld.

De leerkracht houdt de toetsgegevens van het lopende schooljaar, evenals de resultaten van het overige werk, bij in de groepsoverzichten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze school bereidt alle leerlingen zo goed mogelijk voor op het voortgezet onderwijs. Wij werken direct samen met de twee voortgezet onderwijs instellingen binnen onze gemeente. Dit zijn de scholengemeenschappen Aeres en het Porteum.

Na de LOVS afname in midden groep 7 vindt er een eerste advisering plaats. Samen met de leerlingen (ouders zijn tijdens dit gesprek meer toehoorders) worden doelen vastgesteld, waaraan zij de komende periode nog gaan werken. Na de LOVS toetsen in groep 8 worden de onderwijskundige rapporten geschreven in DigiDoor (voor het voortgezet onderwijs) Deze rapporten worden met de ouders besproken, waarna het advies definitief wordt. Eventueel volgt er nog een heroverweging van het niveau na de Cito-eindtoets. De adviezen zijn gebaseerd op de LOVS resultaten, alsmede de schooltoetsresultaten, werkhouding en huiswerkhouding. Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Triangel probeert voor elke leerling een passend aanbod te realiseren. Alles wat wij goed doen, willen wij behouden. Hiervoor kijken wij dagelijks kritisch naar ons onderwijs.

Voor ons betekenen de sociale opbrengsten van de school: dat wij zicht hebben op het welbevinden van onze leerlingen.

'Samen maken we de school' 

Onze visie en missie hebben wij opgesteld vanuit dit hoofddoel: gezamenlijk zijn wij verantwoordelijk voor jouw leerproces en vorderingen; De leerlingen van de Triangel verlaten de school met de hoogst mogelijke leerresultaten. Wij willen dat de leerlingen onze school verlaten met een positief zelfbeeld en kunnen reflecteren op hun eigen handelen. De Triangel kenmerkt zich als een veilig pedagogisch school met een veilig leerklimaat. Wij gebruiken de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL). Dit zetten wij in voor het volgen van de sociale competentie van leerlingen, om leerlingen te kunnen signaleren die extra aandacht behoeven voor het ontwikkelen van sociale competentie. Aldus een bijdrage leveren aan het opstellen van groeps- en individuele plannen.

De SCOL-lijst wordt zowel door de leerkracht als de leerlingen vanaf groep 6 ingevuld. Bij de leerlingenlijst worden de sociale competenties van de leerling zelf gemeten. Hieruit komen doelen voort waar door de leerlingen aan gewerkt kan worden en deze worden bijgehouden in het leerlingportfolio. 

LeerlingSCOL Het meten van het oordeel van de leerling over de eigen sociale competentie. Het oordeel van de leerkracht, gemeten met de SCOL, vergelijken met de resultaten van de LeerlingSCOL. Leerlingen selecteren en voorbereiden op het werken aan sociale competentie met een portfolio.  


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking
  • Verantwoordelijkheid
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2015 bezocht de inspectie De Triangel. Wij waren verheugd om het basisarrangement van de inspectie te ontvangen. In het rapport kunt u lezen wat de inspectie van ons vond. De inspectie heeft te kennen gegeven, dat we op veel onderdelen een enorme vooruitgang hebben laten zien.

In januari 2021 hebben wij een themaonderzoek van de onderwijsinspectie gehad. Het gesprek vond plaats in het kader van het themaonderzoek “kwaliteitsverbetering en leerlingpopulatie”. Met dit onderzoek wilde de inspectie o.a. meer zicht krijgen op de kwaliteitsverbetering op onze school. Welke keuzes maken wij, hoe zien de uitwerking en evaluaties eruit en geeft dit alles een samenhangend beeld met onze populatie leerlingen? Aansluitend is er gereflecteerd op de motieven en werkwijze bij het vormgeven van onze kwaliteitsverbetering ten bate van het onderwijs op de Triangel. De inspectie gaf positieve feedback op het feit dat wij erop gericht zijn ieder kind op zijn of haar niveau alle ontwikkelingskansen te bieden, waarbij wij ons als school tevens verplichten het maximaal haalbare met onze leerlingen te bereiken. Wij zijn dan ook trots op de positieve reacties van de onderwijsinspectie. Wij waren goed in staat onze eigen ambities naar voren te brengen en voor ons toont dit nogmaals aan dat we als school op de juiste weg zijn. We kregen als tip mee om ook tevreden te zijn met behaalde resultaten en successen te vieren.

Terug naar boven