Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Triangel is een school met heterogene groepen vanaf groep 1. Dit betekent dat er verschillende leerjaren bij elkaar zitten. Jaarlijks wordt er gekeken wat organisatorisch de beste samenstellingen van groepen zijn.
Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen.
Over hoe een schooldag op een basisschool eruitziet, zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 de ruimte om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Een belangrijk uitgangspunt van passend onderwijs is om kinderen zoveel mogelijk binnen de (reguliere) school te ondersteunen met passend en kwalitatief goed onderwijs. Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft of een specifieke onderwijsbehoefte, zal de leerkracht in eerste instantie vanuit eigen deskundigheid en die van directe collega’s proberen tot een oplossing te komen. Blijkt de ondersteuningsvraag toch complexer, dan wordt de ondersteuningsroute gevolgd van basisondersteuning naar extra ondersteuning.
Binnen de ondersteuningsstructuur van de school, eventueel samen met ketenpartners, wordt het geheel van preventieve en licht curatieve interventies planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau uitgevoerd. De basisondersteuning bevat vier aspecten: basiskwaliteit, preventieve en licht curatieve interventies, onderwijs ondersteuningsstructuur en planmatig werken. Dit is binnen het samenwerkingsverband afgesproken en staat beschreven in de ijkpunten basisondersteuning van de inspectie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment richten wij ons op de algemene verbetering van ons reken- en taalonderwijs. Hiervoor hebben wij op dit moment twee collega's in opleiding. Verder is er extra aandacht voor leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben in onze school. Hoe kunnen wij als school nog beter aansluiten bij de mogelijkheden van de leerling en de persoonlijke ontwikkeling nog sterker stimuleren?
De Triangel is een school die samenwerkt met GO! Kinderopvang. Wij werken samen met de Peuterspeelzaal de Ottertjes die bij ons in het gebouw zitten en waar wij het leerplein van de kleuters mee delen. In 2021 zijn wij begonnen om ook het onderwijs aanbod meer op elkaar af te stemmen. De oudste peuters kunnen nu delen van het onderwijs programma op onze basisschool meedoen en dit willen wij in de aankomende jaren gaan uitbreiden.
Daar waar OBS de Triangel een reguliere openbare basisschool is, is PSZ de Ottertjes een reguliere peuterspeelzaal waar samen spelen, samen leren en voorbereiding op de basisschool centraal staan. De kring is hierbij een belangrijk onderdeel. Zo mogen kinderen hun eigen foto ophangen in het aanwezigheidshuisje, worden er liedjes gezongen, boekjes gelezen en ontwikkelingsspelletjes gedaan.