Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de groepen 1/2 wordt het onderwijs vormgegeven door thematisch te werken. Tijdens het thema worden allerlei spel-, reken- en taalactiviteiten aangeboden. De kinderen kunnen zelfstandig werkjes kiezen via het digitale kiesbord.
Ieder thema wordt door de leerkrachten van de groepen 1/2 gezamenlijk voorbereid. Er wordt gekeken naar de leerlijnen van de leerlingen van groep 2 en aan welke doelen gewerkt gaat worden. Aan de activiteiten die hieraan worden gekoppeld, doen alle leerlingen van groep 2 mee. Leerlingen van groep 1 zijn hier ook welkom bij, maar zij kunnen ook andere activiteiten kiezen op deze momenten.
In de onderbouw zijn er regelmatig kringactiviteiten, waarbij de leerkracht over een bepaald onderwerp met de leerlingen aan het werk gaat. Coöperatieve werkvormen worden hierbij regelmatig ingezet.
Op elke basisschool ziet de schooldag er anders uit. Wel moeten scholen zich aan wettelijke afspraken houden. Sinds 1 augustus 2006 hebben basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs meer ruimte om zelf de onderwijstijd in te delen. De onderwijstijd moet in het primair onderwijs aan de volgende norm voldoen: Leerlingen moeten over 8 achtereenvolgende jaren in totaal 7520 uur onderwijs krijgen.
GVO en HVO
In de wet staat dat op openbare scholen lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van driekwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Jaarlijks wordt d.m.v. een vragenlijst bij de ouders geïnventariseerd of er belangstelling is voor deelname het aanbod Geestelijk Vormings Onderwijs en/of Humanistisch Vormings Onderwijs. Deze vakken kunnen bij voldoende deelname (minimaal 7 leerlingen) door een externe instantie onder schooltijd worden verzorgd. De leerlingen die hieraan deelnemen, missen dan wel de lessen die in hun eigen groep door de leerkracht worden gegeven. Bij de start van een schooljaar zal de inventarisatie plaats vinden.
Naast de vele leerlingen die een reguliere onderwijsbehoefte hebben, verzorgt De Tjotter ook onderwijs voor leerlingen uit meerdere categorieën met speciale onderwijsbehoeften. Bijvoorbeeld kinderen met:
Stoornissen in het autistisch spectrum
Niet aangeboren hersenletsel (NAH)
ADHD
Hoog- en meerbegaafdheid
Dyslexie
Taal- Ontwikkelingsstoornis
Leerlingen met een discrepantie tussen verbale en performale intelligentie.
Voor deze leerlingen worden waar nodig aanpassingen gedaan in het lesaanbod en/of de gedragsverwachtingen en -afspraken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de komende jaren willen wij ons verder bekwamen op het gebied van het begeleiden van en passend onderwijs bieden aan meer- en hoogbegaafden. Het aanbod voor leerlingen voor wie bepaalde vakgebieden extra moeilijk is, is de afgelopen jaren al behoorlijk versterkt. Ook op dit gebied willen we ons verder ontwikkelen. Bij dit alles willen we ook met en bij de grote groep leerlingen die 'als vanzelf' meekomen het beste uit onszelf en uit hen halen.
Op De Tjotter wordt het leeraanbod voor de leerlingen vanaf 4 en 5 jaar in groep 1 en 2 vooral spelend vorm gegeven. In de afgelopen jaren zijn de leerkrachten verder geschoold in dit Spelend Leren waarbij binnen gezamenlijke thema's gericht aan doelen wordt gewerkt binnen de verschillende leerlijnen van o.a. (voorbereidend) Rekenen, Taal-Lezen en Schrijven.
Op De Tjotter is geen aanbod voor leerlingen jonger dan 4 jaar. Wel wordt zoveel mogelijk afgestemd met voorschoolse voorzieningen (peuterspeelzaal / kindcentrum) om de overstap naar de basisschool goed te doen verlopen.