De Tjotter

Kennemerland 19 8245 ER Lelystad

Schoolfoto van De Tjotter

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Tjotter bestaat uit ruim vijfendertig collega's met een mooie variatie in leeftijd en ervaring. Samen wordt hard gewerkt om het allerbeste onderwijs vorm te geven voor iedere leerling door het beste uit onszelf en de ander te halen.

Gedurende het schooljaar zijn studie- en werkmomenten ingepland waarop gezamenlijk tijd wordt besteed aan studie, analyse, plannen opstellen en evalueren. 

Tijdens de wekelijkse bordsessies van het team staan de doelen centraal waaraan in die periode wordt gewerkt. De bordsessie start met een kort moment waarbij gekeken en gehoord wordt hoe het met een ieder is, successen worden besproken en gevierd.

De focus voor de komende schooljaren

Vanuit het meerjaren beleidsplan van De Tjotter werken wij als school gedurende een periode aan een bepaald onderwerp waarin wij ons willen professionaliseren. Het team werkt continu aan het verbeteren van het onderwijsleerproces. Waar nodig zal er een training zijn door externe adviseurs (zie jaarplan). 

In de komende schoolplanperiode 2023-2027 zullen we:

  • de vaste plek die Positive Behavior Support (PBS) heeft gekregen vasthouden en versterken waar nodig. Nieuwe collega’s nemen we hierin mee om zo het positieve pedagogisch klimaat in de school vast te houden. 
  • het volgen van de ontwikkeling van onze kleuters verder structureren met het inzetten van een nieuw observatiesysteem.
  • ons aanbod op het gebied van Taal, Spelling, Aanvankelijk, Technisch, Begrijpend en Studerend lezen versterken middels onder andere een nieuwe methode.
  • middels het ingezette rekenverbetertraject werken aan het verhogen van de opbrengsten op dit vakgebied passend bij onze leerlingen.
  • ons kunst- en cultuuronderwijs verder versterken middels de kunstcarrousel en het structureel geven van muziekles en lessen beeldende vorming met de gekozen methodes.
  • verder werken aan een steeds betere samenwerking met de ouders en een vergrote ouderbetrokkenheid.
  • de wijze van werken met bordsessies in de klas en met het team vasthouden om de focus op leren en ontwikkelen vast te houden.

Deze ontwikkelingen worden maximaal gecombineerd. Het zijn geen ‘losse’ elementen waaraan wordt gewerkt, maar samenhangende onderdelen van het onderwijssysteem van De Tjotter.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs en nieuwe didactische inzichten te verkrijgen, volgen de leerkrachten regelmatig cursussen of een opleiding. Wanneer een leerkracht (studie)verlof heeft of uitvalt door b.v. ziekte, kijken wij of er intern iemand beschikbaar is. Lukt het niet om de vervanging te regelen, dan nemen wij contact op met de vervangingspool om te zorgen dat er altijd een bevoegde leerkracht voor de groep staat. Mocht dit ook niet lukken, dan wordt de groep over andere groepen verdeeld. Alleen in het uiterst geval wordt ouders en verzorgers gevraag om hun kind(eren) thuis op te vangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 wordt het onderwijs vormgegeven door thematisch te werken. Tijdens het thema worden allerlei spel-, reken- en taalactiviteiten aangeboden. De kinderen kunnen zelfstandig werkjes kiezen via het digitale kiesbord.

Ieder thema wordt door de leerkrachten van de groepen 1/2 gezamenlijk voorbereid. Er wordt gekeken naar de leerlijnen van de leerlingen van groep 2 en aan welke doelen gewerkt gaat worden. Aan de activiteiten die hieraan worden gekoppeld, doen alle leerlingen van groep 2 mee. Leerlingen van groep 1 zijn hier ook welkom bij, maar zij kunnen ook andere activiteiten kiezen op deze momenten.

In de onderbouw zijn er regelmatig kringactiviteiten, waarbij de leerkracht over een bepaald onderwerp met de leerlingen aan het werk gaat. Coöperatieve werkvormen worden hierbij regelmatig ingezet.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op elke basisschool ziet de schooldag er anders uit. Wel moeten scholen zich aan wettelijke afspraken houden. Sinds 1 augustus 2006 hebben basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs meer ruimte om zelf de onderwijstijd in te delen. De onderwijstijd moet in het primair onderwijs aan de volgende norm voldoen: Leerlingen moeten over 8 achtereenvolgende jaren in totaal 7520 uur onderwijs krijgen. 

GVO en HVO

In de wet staat dat op openbare scholen lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van driekwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Jaarlijks wordt d.m.v. een vragenlijst bij de ouders geïnventariseerd of er belangstelling is voor deelname het aanbod Geestelijk Vormings Onderwijs en/of Humanistisch Vormings Onderwijs. Deze vakken kunnen bij voldoende deelname (minimaal 7 leerlingen) door een externe instantie onder schooltijd worden verzorgd. De leerlingen die hieraan deelnemen, missen dan wel de lessen die in hun eigen groep door de leerkracht worden gegeven. Bij de start van een schooljaar zal de inventarisatie plaats vinden.

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Naast de vele leerlingen die een reguliere onderwijsbehoefte hebben, verzorgt De Tjotter ook onderwijs voor leerlingen uit meerdere categorieën met speciale onderwijsbehoeften. Bijvoorbeeld kinderen met: 

Stoornissen in het autistisch spectrum 

Niet aangeboren hersenletsel (NAH)

ADHD 

Hoog- en meerbegaafdheid 

Dyslexie 

Taal- Ontwikkelingsstoornis 

Leerlingen met een discrepantie tussen verbale en performale intelligentie.  

Voor deze leerlingen worden waar nodig aanpassingen gedaan in het lesaanbod en/of de gedragsverwachtingen en -afspraken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de komende jaren willen wij ons verder bekwamen op het gebied van het begeleiden van en passend onderwijs bieden aan meer- en hoogbegaafden. Het aanbod voor leerlingen voor wie bepaalde vakgebieden extra moeilijk is, is de afgelopen jaren al behoorlijk versterkt. Ook op dit gebied willen we ons verder ontwikkelen. Bij dit alles willen we ook met en bij de grote groep leerlingen die 'als vanzelf' meekomen het beste uit onszelf en uit hen halen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op De Tjotter wordt het leeraanbod voor de leerlingen vanaf 4 en 5 jaar in groep 1 en 2 vooral spelend vorm gegeven. In de afgelopen jaren zijn de leerkrachten verder geschoold in dit Spelend Leren waarbij binnen gezamenlijke thema's gericht aan doelen wordt gewerkt binnen de verschillende leerlijnen van o.a. (voorbereidend) Rekenen, Taal-Lezen en Schrijven.

Op De Tjotter is geen aanbod voor leerlingen jonger dan 4 jaar. Wel wordt zoveel mogelijk afgestemd met voorschoolse voorzieningen (peuterspeelzaal / kindcentrum) om de overstap naar de basisschool goed te doen verlopen.

Terug naar boven