De Albatros

Kogge 02-25 8242 AL Lelystad

  • Leerlingen groep 7 werken met eigen leerdoelen
  • Leerlingen bespreken de doelen van de groep
  • Wij hebben 2 gezonde schoolvignetten. Een voor bewegen en een voor voeding. We zijn daar super trots op!
  • Schoolfoto van De Albatros
  • Ons nieuwe schoollogo

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Albatros wordt de Centrale Eindtoets afgenomen. Dit zal vanaf schooljaar 2023-2024 de doorstroomtoets worden. 

Als school zijn we tevreden over de behaalde resultaten. De resultaten van schooljaar 22-23 zaten boven ons driejaarlijkse gemiddelde en boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen.

Op Leesvaardigheid behaalden de leerlingen op 1F een 100% score en 71% op 2F, op Taalverzorging een 100% score op 1F en 64% op 2F.
Op rekengebied behaalden de leerlingen op 1F een 93% score en op 1S een score van 39%.

Op taal- en leesgebied zijn we tevreden met de behaalde resultaten. Bij het rekenen willen we graag een vooruitgang zien op 1S gebied. Dit zal komend jaar ook een speerpunt voor de school zijn. 

NB: In 2019-2020 is de Centrale Eindtoets i.v.m. het Coronavirus en de sluiting van alle basisscholen in Nederland afgelast. Voor het schooljaar 2019-2020 zijn er daarom geen resultaten van de Centrale Eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten, resultaten van de toetsen,  worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan.  

Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden. De resultaten van het onderwijs: Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het CITO. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met bijbehorend toets protocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. We onderzoeken of een andere eindtoets dan de nu gebruikte van CITO meer passend zijn bij ons aanbod en onze visie. We hopen dit proces in oktober 2023 te kunnen afronden met een besluit. Dit gaat in goed overleg met Stichting School. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de entreetoets vindt er al een eerste advisering plaats. Samen met de leerlingen  (ouders zijn tijdens dit gesprek meer toehoorders) worden doelen vastgesteld, waaraan zij de komende periode nog gaan werken. Deze doelen zijn later in de klas inzichtelijk en na het behalen aanpasbaar naar nieuwe doelen. Na de LOVS toetsen worden de onderwijskundige rapporten geschreven in DigiDoor (voor het voortgezet onderwijs) Deze rapporten worden met de ouders besproken, waarna het advies definitief wordt. Eventueel volgt er nog een aanpassing na de Cito-eindtoets!

De adviezen zijn gebaseerd op de LOVS resultaten, alsmede de schooltoetsresultaten, werkhouding en huiswerkhouding.

Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.

Vanaf 2023-2024 krijgen groep 8 leerlingen tussen 10 en 31 januari hun voorlopige schooladvies.

Wordt de entreetoets-die vanaf dan doorstroomtoets heet-afgenomen in de eerste of tweede volle week van februari 2024. Uiterlijk 15 maart 2024 os de uitslag van de doorstroomtoets bekend.

Krijgen leerlingen en hun ouders uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Vervolgens melden alle leerlingen in Nederland zich tussen 25 maart en 31 maart aan op een middelbare school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor ons betekenen de sociale opbrengsten van de school: dat we zicht hebben op het welbevinden van de leerlingen van de Albatros.

Met als hoofddoel: als alle kinderen op school zich prettig en veilig voelen zullen zij sneller en beter tot leerresultaten komen.

Onze visie en missie hebben wij opgesteld vanuit dit hoofddoel:

Een plezierige, veilige leeromgeving op weg naar de  toekomst’. 

De visie:  

o     Op de Albatros dragen de leerlingen  verantwoordelijkheid voor hun leerproces en vorderingen; 

o     Verlaten de leerlingen De Albatros met de  hoogst mogelijke leerresultaten; 

o     Verlaten de leerlingen De Albatros met een  positief zelfbeeld en kunnen zij reflecteren op hun handelen; 

o     Worden de leerlingen gestimuleerd tot een  gezonde en actieve levensstijl. 

De Albatros kenmerkt  zich als een veilig pedagogische school met een veilig klimaat, er wordt respectvol met elkaar  omgegaan door alle betrokkenen. Als school hebben wij gekozen om met de online  aanpak van Kwink (sociaal emotioneel leren=SEL) te werken. Deze aanpak richt  zich op het sociaal emotioneel leren inclusief burgerschap en mediawijsheid. SEL  is een vak en het gaat over leren. De bedoeling van de aanpak is dat  leerlingen en leraren in de dagelijkse praktijk het geleerde laten zien en voorbeeldgedrag tonen. Leerlingen en ouders weten wat ze kunnen verwachten  van deze aanpak en welke effecten dit kan hebben op het sociale  veiligheidsgevoel bij iedereen die betrokken is bij de school. Door de  coöperatieve werkvormen is de actieve betrokkenheid van leerlingen groot.  Door de veiligheid die de leerkracht creëert is de openheid duidelijk zichtbaar.  Het team van de Albatros overweegt om de aanpak van Positive Behavior support te integreren  met Kwink, zodat er meer profilering voor het vak SEL komt.  Daarnaast heeft de  school middels Scholen met Succes een tevredenheidsonderzoek bij leerlingen,  ouders en leraren in 2018 afgenomen. De bevindingen van leerlingen en ouders  komen overeen met het beeld van het team. De algemene conclusie is dat er  sprake is van een grote mate van sociale veiligheid bij leerlingen, ouders en  leraren. De school heeft veel geïnvesteerd in zowel het schoolklimaat als de  veiligheid.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Humor/ plezier
  • Betrokkenheid/verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectie In maart 2017 heeft de inspectie De Albatros bezocht. Dit schrijft de inspectie over ons in het inspectierapport: Algemeen beeld De Albatros heeft haar kwaliteit deels op orde en de inspectie handhaaft het Basisarrangement.  

Wat gaat goed? - De school verzamelt gegevens om het onderwijs af te kunnen stemmen op de behoefte van de leerlingen. -De Albatros heeft beschreven hoe ze zorgt voor een omgeving waarin de leerlingen zich veilig voelen. -De onderwijsresultaten van de leerlingen van De Albatros zijn op orde. De eindopbrengsten voldoen aan de gestelde eisen. -Het team van De Albatros is gemotiveerd om het onderwijs op hun school te verbeteren. Wat kan beter? -De school kan de leerlingen meer eigenaar maken van het onderwijs dat zij nodig hebben. -Om de onrust in de groepen weg te nemen, kan de school afspraken maken over hoe ze met de leerlingen omgaat. -De school kan haar leerlingenpopulatie beter in beeld brengen, zodat zij hun onderwijs daarop kan afstemmen. Wat moet beter? - Het onderwijs aan de leerlingen moet beter afgestemd worden op de onderwijsbehoefte van de individuele leerlingen. De school moet toetsbare doelen stellen om haar onderwijskwaliteit (blijvend) te verbeteren en vervolgens toetsen of de gestelde doelen ook daadwerkelijk behaald worden CITO toetsen en methode gebonden toetsen De leerlingen op De Albatros worden structureel en systematisch gevolgd doormiddel van observaties, methode gebonden toetsen en de toetsen van het CITO leerlingvolgsysteem. De CITO toetsen worden na de afname geanalyseerd. De resultaten geven ons niet alleen inzicht in de ontwikkeling van iedere leerling.  

Terug naar boven