obs Het Schateiland

Jan Ligthartstraat 96 2941 SE Lekkerkerk

Schoolfoto van obs Het Schateiland

In het kort

Toelichting van de school

Het Schateiland is een openbare school; iedereen is welkom.

Ons onderwijs in een notendop:

  • Inclusief onderwijs
  • Ontwikkelen met plezier
  • Verantwoordelijkheid
  • Samen leren en ontdekken
  • Zelfstandigheid
  • Iedereen is uniek
  • Creatieve ontplooiing
  • Sociale vaardigheden
  • Veel experts in huis op het gebied van gedrag, rekenen, taal en lezen
  • Kinderen, leerkrachten en ouders hand in hand

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Betrokkenheid door passie
  • Verantwoordelijkheid
  • Samen leren en ontdekken
  • Zelfstandigheid
  • Reflectie

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Steeds meer ouders kiezen voor Het Schateiland vanwege het pedagogisch klimaat. Een ieder voelt zich welkom



Het Schateiland biedt onderwijs aan leerlingen die op fietsafstand van onze school wonen. Binnen inclusief onderwijs is het streven dat alle kinderen naar een reguliere basisschool thuisnabij kunnen gaan. Om aan ieders specifieke onderwijsbehoeften te kunnen voldoen moet de focus liggen op de aanwezige kwaliteiten van de leerling, waarbij niet voorbij mag worden gegaan aan het zien en erkenning van belemmeringen. Samen met anderen komen alle leerlingen tot groei. Door bepaalde omstandigheden kan het zijn dat wij een kind niet kunnen plaatsen, omdat de draagkracht van een groep het maximum aantal heeft bereikt. 

De expertise van de school ligt op het gebied van onderwijs. Waar zorg om de hoek komt kijken is samenwerking met gemeente en/of zorgverleners een voorwaarde om inclusief onderwijs te kunnen bieden. Inclusief onderwijs betekent ook dat je weet waar je grenzen van ondersteuning liggen. In principe kan de school leerlingen met speciale en/of aanvullende onderwijsbehoeften ondersteunen, mits zij voldoen aan de voorwaardelijke kenmerken als: relatie, welbevinden, ontwikkeling en relatie en afstemming met ouders. (toelichting zie *). Waar niet wordt voldaan aan deze voorwaardelijke kenmerken, zorg voorliggend is of een behandeling noodzakelijk dan is het Schateiland op dat moment geen geschikte plek voor het kind.  

 

* In toelichting hierop:   



Relatie  



De mate van betrokkenheid op en verbondenheid met de leerkracht en medeleerlingen. In de relatie ligt de mogelijkheid van leren met en van elkaar door samenwerken of feedback. Gerichtheid van de leerling op de ander maakt leren mogelijk, voor de leerkracht ligt in de relatie de mogelijkheid tot pedagogische invloed. Indien er structureel en schijnbaar onomkeerbaar geen relatie met de leerling is, kan de school geen passend onderwijs organiseren.   



Welbevinden   



De mate waarin de leerling zich vrij, sociaal-emotioneel veilig en plezierig voelt in de schoolomgeving. Onbehagen, van welke aard ook, zorgt voor een bedreigd gevoel in leer- en ontwikkelingstaken. Indien er structureel en schijnbaar onomkeerbaar een gebrek aan welbevinden is, kan de school geen passend onderwijs organiseren.   



Ontwikkeling   



De mate waarin de leerling voortgang maakt in leer- en ontwikkelingstaken. De mate waarin de school haar begeleiding kan afstemmen op verschillen in ontwikkeling van haar leerlingen, bepaalt voor een groot deel de zorgbreedte van de school. Indien er, ondanks alle aantoonbaar extra ondersteuning, structureel en onomkeerbaar onvoldoende ontwikkeling waarneembaar is, kan de school geen passend onderwijs organiseren.   



Veiligheid   



De mate van fysieke veiligheid van de leerling zelf, de medeleerlingen en de leerkracht. Deze kan direct in het geding zijn bij bijvoorbeeld agressie, of indirect door bijvoorbeeld gebrek aan inzicht bij de leerling. De emotionele veiligheid is bij de dimensie welbevinden benoemd. Indien er structureel en schijnbaar onomkeerbaar onveilige situaties ontstaan, kan de school geen passend onderwijs organiseren.   



Afstemming ouders  

Ouders en school dienen overeenstemming te bereiken over de kenmerkende voorwaarden, de onderwijsbehoefte en het ontwikkelingsperspectief. Pas dan kan er sprake zijn van een goede ontwikkeling van het kind. Indien er structureel en schijnbaar onomkeerbaar geen overeenstemming ontstaat, kan de school geen passend onderwijs organiseren.  


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
181
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.

Terug naar boven