Samenwerkingsschool de Lei

Larikslaan 2 2451 BV Leimuiden

  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Route 8

De Lei heeft gekozen voor de Route 8 toets als doorstroomtoets. Deze toets wordt op een adaptieve wijze afgenomen en past de toets aan naar de vaardigheden van de leerling. Hierdoor krijgen we een duidelijk beeld van de leerling. Deze informatie wordt doorgegeven aan het VO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Observaties en toetsen

Om de ontwikkeling van alle leerlingen te bewaken en te stimuleren hebben we een planmatige manier van het volgen van de ontwikkeling en het signaleren van problemen. Er wordt jaarlijks een toetskalender vastgesteld waarin opgenomen zijn:

·       Data waarop toetsen worden afgenomen

·       Bespreking van individuele en groepsresultaten in het ib-overleg en in het team.

We signaleren in groep 1 t/m 8 met behulp van de volgende middelen:

* Vakgerelateerde toetsen
* Observatielijsten kleuters (digikeuzebord)
* ZIEN, observatielijst 3 t/m 8 
* CITO DMT en AVI
* CITO begrijpend lezen
* CITO taalverzorging                                                                                                                                                                              * CITO rekenen                                                                                                                                                                                     * * Doorstroomtoets Route 8.

Om de lees- en taalontwikkeling goed te volgen en op de juiste momenten extra zorg in te kunnen zetten is een protocol dyslexie opgesteld. Dit is ter inzage op school aanwezig.

Resultaten Cito-toets/ Route 8

Hoewel niet alleen toetsuitslagen bepalen of een kind een goede schoolloopbaan achter de rug heeft en of de school het beste uit een kind naar boven heeft gehaald, is de uitslag van de Cito-toets en de Route 8 een aspect om naar de resultaten van de school te kijken. Of de school goed voor uw kind geweest is, hangt van meerdere factoren af. Het welbevinden van een kind, zijn ontwikkeling op andere dan de kennisgebieden en natuurlijk het beginniveau en zijn mogelijkheden bepalen mede of de school het goed gedaan heeft. Deze aspecten zijn moeilijk in harde cijfers te vangen of op deze plaats te vermelden. Op onze school doen in principe alle kinderen mee met de Cito-toetsen en Route 8.

Gedurende het schooljaar worden de kinderen van de groepen 1 en 2 geobserveerd, dit wordt vastgelegd. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 worden regelmatig op een aantal sociaal-emotionele aspecten geobserveerd en getoetst op de leerontwikkeling. Bij de rapporten van de kinderen worden middels grafieken en tabellen de individuele resultaten van de Cito-toetsen getoond. We werken met de scores I t/m V.

I                       ruim bovengemiddeld
II                      bovengemiddeld
III                     gemiddeld
IV                      beneden gemiddeld
V                       zwak         

Signaleren en diagnosticeren
Op basis van de observaties en toetsen wordt de ontwikkeling van uw kind gevolgd. Er wordt gesignaleerd op welk gebied of welke gebieden uw kind minder vooruitgang laat zien. We proberen inzicht in de aard en oorzaak van de problemen te krijgen. Maar vooral te kijken naar wat een kind nodig heeft om heeft om zich goed te ontwikkelen.

Unitplan
Voor de vakgebieden lezen, spelling en rekenen werken we met unitplannen. Op motorisch en sociaal emotioneel kan ook een unitplan opgesteld worden, dit is echter alleen wanneer dit van toepassing is voor een leerling en/of groep. In het unitplan staan:
·       doelen
·       wijze van begeleiding, organisatie, specifieke aanpak, materialen en tijdsinvestering
·       tijdstip en wijze van evaluatie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De procedure betreffende de overgang van de kinderen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is als volgt: In februari en juni krijgen de leerlingen van groep 7 een voorlopig advies. (volgens onderstaande procedure), ook ontvangen zij in februari het “Uitstroomprofiel De Lei”. In september ontvangen de ouders en/of verzorgers van groep 8 de volgende informatie:

·       De diverse vormen van voortgezet onderwijs en de mogelijkheden in de regio
·       Informatie over de wijze van advisering en de Plaatsingswijzer
·       De aandachtspunten bij het kiezen van een nieuwe school
·       De aanmeldingsprocedure
·       De voorlichtingsdagen van de scholen
·       “Uitstroomprofiel De Lei”

Het advies van de school is leidend voor plaatsing op een school voor voortgezet onderwijs. Wanneer uw kind in groep 8 zit zijn er in november/februari gesprekken met de ouders en/of verzorgers en wordt het definitieve advies van de school besproken. Daarna volgt aanmelding door de ouders en/of verzorgers op de school van hun keuze. Het advies van de school komt tot stand in overleg met leerkrachten, ib-er en directeur op grond van de volgende gegevens:

·       De verslaggegevens van de afgelopen jaren
·       De toetsgegevens uit het leerlingvolgsysteem
·       De observaties betreffende werkgedrag: taakgerichtheid, concentratie, zelfstandigheid en kritisch vermogen
·       De theoretische en/of praktische instelling van het kind
·       Eventuele aanvullende onderzoeksresultaten

Na de toelating volgt een gesprek tussen de brugklascoördinator en de school om te komen tot gegevensuitwisseling betreffende de leerlingen. Het gaat hierbij om gegevens, waarvoor de ouders toestemming hebben verleend.   Als het advies van de school afwijkt van de wens van de ouders, bepaalt de nieuwe school of toelating tot de mogelijkheden behoort. 

 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogische visie:  

We streven ernaar onze kinderen, door het aanleren van vaardigheden, kennis van henzelf en de omgeving, tot actieve, zelfstandige, zelfredzame en betrokken burgers te laten opgroeien.  Ieder mens is uniek en in IKC De Lei mag je jezelf zijn. We helpen je te groeien op je eigen tempo om daarin oog te hebben voor jezelf, de ander en je omgeving aan de hand van de levenslessen. We leren je hoe je positief kunt bijdragen aan die omgeving en je relatie tot jezelf en de ander. We werken eraan door constructief en oplossingsgericht met elkaar en de omgeving om te gaan. 

De krachtige driehoek tussen IKC, kind en ouders is daarvoor de basis. Daarin zeggen we wat we doen en doen we wat we zeggen. Kortom vanuit de basisbehoeften relatie, competentie en autonomie werken aan de kracht van samen.  

Hoofdregels

We werken, spelen en leren met respect voor elkaar onszelf, en de omgeving. We zijn positief en opbouwend en zorgen er met elkaar voor dat IKC De Lei een plek is waar kinderen kunnen groeien. We voelen ons verantwoordelijk, veilig en betrokken bij elkaar en de omgeving en dragen er allemaal aan bij.  

Hoe zien we het terug:

Door de hele school zijn de regels en afspraken van de ruimtes helder en zichtbaar. De ruimtes en de regels die er gelden corresponderen met elkaar. We zijn allemaal verantwoordelijk om elkaar aan de regels te houden. Er is een helder dagritme en we zorgen er met elkaar voor dat deze wordt uitgevoerd.  

Hoe gaan we met die regel en afspraken om, hoe leren we die.

Hoe leren we de kinderen de functie van die regels.

De eerste 3 weken werkt iedere basisgroep iedere dag over de regels en routines in het gebouw, de unit en in de omgang met elkaar. De collega’s bespreken de regels op en in de unit met elkaar en de kinderen over de regels. De uitleg van de regels vindt plaats in de stamgroep. Tijdens het werken herinneren de leerkrachten de kinderen aan de regels. De ouders worden betrokken bij de regels in het gebouw en de achtergronden ervan. Door middel van positieve (groeps)doelen wordt actief ingezet op het aanleren van positief gedrag. Alle volwassenen in het gebouw hanteren de regels zoveel mogelijk op dezelfde manier.    

Wat doen we in het IKC (qua gedrag, werkhouding, gedragsregels en afspraken).

Kinderen leren op verschillende manieren, het gebouw en het rooster biedt de mogelijkheden tot stilwerken, samenwerken, leren door te doen, digitaal verwerken, schriftelijk verwerken, spelen en ontdekken. De regels in de stilwerk-ruimten worden heel strikt gehanteerd. Je werkt er stil, houd je je hier niet aan dan werk je ergens anders. In deze ruimte praat niemand. Het gebouw is van iedereen, alles wordt na gebruik opgeruimd. Vanaf unit 2 kunnen kinderen die fysiek geweld gebruiken dat dagdeel niet bij de groep en werken zelfstandig en alleen in een ander deel van het gebouw. Hiervan worden ouders altijd op de hoogte gebracht. Kinderen die zich niet respectvol gedragen worden daarop aangesproken, bij het niet opvolgen van de instructie gaat dit kind buiten de Unit werken. Hiervan worden ouders altijd op de hoogte gebracht.  

Welke afspraken maken we, waar werken we aan

Basis/kaders van hoofdregels.

We bespreken met het team van de school en de opvang de regels en routines en werken eraan om die regels per unit in en uit te voeren. De regels en routines zijn er op gericht de zelfstandigheid, de zelfredzaamheid en het vertrouwen van kinderen te vergroten.  

Hoe gaan we met die regel en afspraken om, hoe leren we die? Hoe leren we de kinderen de functie van die regels.

De geldende regels worden naar ouders en kinderen gecommuniceerd, daarbij wordt vooral aandacht besteed aan het waarom van de regels. De leerkrachten spreken elkaar ook aan bij het niet naleven van de regels. Dagelijks wordt het werken in de unit geëvalueerd en tijdens een unitoverleg wordt er afgestemd of een wijziging nodig is of dat de uitvoering strakker moet.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Veiligheid
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Door de fusie van de drie scholen uit Leimuiden hebben we te maken met opbrengsten van drie verschillende organisaties. 

De inspectie komt tegenwoordig niet meer op de school zelf maar bij het college van bestuur. Zij moeten verantwoording afleggen waarom wij op samenwerkingsschool De Lei voor bepaalde onderwijskundige zaken hebben gekozen. Deze onderwijskundige zaken staan in ons schoolplan en het beleidsplan van Wij de Venen beschreven. 

Terug naar boven