Samenwerkingsschool de Lei

Larikslaan 2 2451 BV Leimuiden

  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool de Lei

Het team

Toelichting van de school

Wij werken met een team wat bestaat uit jonge en ervaren leerkrachten. 

Momenteel zijn wij op de Lei een team wat bestaat uit 30 personen. 

Naast leerkrachten hebben wij ook leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten.
Daarnaast hebben wij leerkrachten die gespecialiseerd zijn in jonge kind / rekenen / gedrag / leescoördinator / I-coach
In het MT zitten twee leden van directie en de intern begeleider.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij werken met planbare vervanging. 

Er is een leerkracht aanwezig die andere leerkrachten kan vervangen.

Bij ziekte maken we gebruiken van het RTC Cella.

De werkwijze hiervan staat in ons "Protocol vervanging leerkrachten" beschreven. Deze kunt u vinden op www.ikcdelei.nl . 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er zijn dit schooljaar 14 stamgroepen geformeerd.

Wij werken in units. In deze units zijn stamgroepen gemaakt met heterogeen samengestelde groepen. Dat betekent dat er meerdere jaargroepen in een stamgroep zitten. Tijdens de instructiemomenten werken de leerlingen op niveau en kunnen zij uitleg krijgen van een andere leerkracht op de unit.  

Unit 1: Kinderopvang (FloreoKids)

Unit 2: Er zijn 5 heterogeen samengestelde groepen; dit betekent dat kinderen uit groep 1-2-3 door elkaar zitten. De kinderen starten elke dag in hun eigen stamgroep met hun eigen stamgroep leerkracht. Tijdens de gezamenlijke momenten (eten&drinken – Leskracht- sociaal emotionele vorming etc.) zitten de kinderen in deze stamgroep. Voor ontwikkelingsgebieden als rekenen / woordenschat / taal etc. en sommige onderwerpen van Leskracht zijn instructiegroepen gemaakt. De leerlingen werken op eigen niveau bij een leerkracht van de unit. Dit kan de leerkracht van de eigen stamgroep zijn, maar ook een andere leerkracht.

Kleuters die voor 1 januari in een schooljaar instromen, komen in groep 1. Kinderen die na 1 januari instromen, komen in groep ‘0’ en zullen na de zomervakantie naar groep 1 gaan.

Na de voorjaarsvakantie van 2024 komen de kinderen die 4 jaar worden en op school starten in een instroomgroep. Kinderen die in januari/februari '24 vier jaar worden, starten in één van de stamgroepen, na de voorjaarsvakantie zullen deze kinderen in de instroomgroep worden geplaatst. Indien u uw kind pas na de voorjaarsvakantie wilt laten starten, kan dit in overleg.

Unit 3: Er zijn 5 heterogeen samengestelde groepen; dit betekent dat kinderen uit groep 4-5-6 door elkaar zitten. De kinderen starten elke dag in hun eigen stamgroep met hun eigen stamgroep leerkracht. Tijdens de gezamenlijke momenten (eten&drinken – Leskracht- sociaal emotionele vorming etc.) zitten de kinderen in deze stamgroep. Voor rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en sommige onderwerpen van Leskracht zijn instructiegroepen gemaakt. De leerlingen werken op eigen niveau bij een leerkracht van de unit. Dit kan de leerkracht van de eigen stamgroep zijn, maar ook een andere leerkracht.

Unit 4: Er zijn 4 heterogeen samengestelde groepen; dit betekent dat kinderen uit groep 7-8 door elkaar zitten. De werkwijze in unit 4 is hetzelfde als in unit 3. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In de jaren dat uw kind bij ons op school zit, volgen wij het in zijn/haar ontwikkeling. Als de ontwikkeling niet gaat zoals wij dat verwachten kan dat verschillende oorzaken hebben. Veel onderwijsleerbehoeften ontstaan in de wisselwerking tussen kind en onderwijs. De aangeboden stof kan te moeilijk, het leertempo te hoog, de instructie voor het kind niet helder zijn etc. Een van de interne begeleiders helpt de leerkracht om belemmerende maar ook positieve factoren in kaart te brengen. Dit gebeurt in wisselwerking met de ouders , met de leerling en eventueel met een externe deskundige. Het resultaat is een plan van aanpak, waar bij voorkeur kinderen met dezelfde onderwijsbehoefte gezamenlijk worden begeleid. Bij onderwijsbehoeften moet u denken aan alles wat kinderen nodig hebben om te leren. Bijvoorbeeld extra instructie, zelfstandig werken, samenwerken in een groepje, etc.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In ons unitonderwijs bieden wij alle kinderen op hun eigen niveau aan wat zij nodig hebben. Dit kan per ontwikkelingsgebied verschillen. 

Dit is in ontwikkeling en hierbij worden wij door externen begeleid. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De voorschoolse opvang wordt verzorgd door Floreokids in het IKC. Zij hebben in het IKC ook een Kinderdagverblijf.
Hier zijn 2 groepen: de Spetters en de Kwebbels.

De peutergroep is ook onderdeel van Floreokids, welke in het IKC gevestigd is. Deze groep heet de Olleke Bollekes.

Voor meer informatie: www.floreokids.nl 

Terug naar boven