Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette

Van Ruysdaellaan 91 2264 TA Leidschendam

  • Schoolfoto van Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette
  • Schoolfoto van Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette
  • Schoolfoto van Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette
  • Schoolfoto van Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij verantwoorden ons met de resultaten van de Eindtoets. Voor het schooljaar 2020-2021 was de score 537,5. Hiermee haalden we het landeljik gemiddelde.

In het schooljaar 2021-2022 scoorde onze groep 536,8. Ook dit jaar hebben we boven de landelijke norm (534,8) gescoord. Wij zijn vooral trots op de percentages die hoger waren dan het landelijk gemiddelde op 2F/ 1S-niveau.

Onze schoolambitie ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. Deze hebben wij net niet behaald. Voor volgend jaar wordt weer gekeken naar de cruciale doelen en de mogelijke ondersteuning om deze doelen te behalen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkrachten van de groepen 1 en 2 werken met onderwijsplannen voor een bepaalde periode. Cruciale leerdoelen voor de groepen worden weggezet in deze plannen. Leerlingen krijgen in kleine kringen uitleg. De leerkracht reflecteert onmiddellijk op de inhoud van de klein kring. De leerlingen worden gevolgd door middel van BOSOS. 

De tussenresultaten worden gemeten door middel van CITO-toetsen voor de groepen 3 tot en met 8. Er zijn 2 meetmomenten per jaar eind januari/ begin februari en eind mei/begin juni. We toetsen rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling, woordenschat (3-4), studievaardigheden (6-8) en Engels (7-8). De tussenresultaten worden met de hele school besproken. Aan de hand van de 4D’s (data, duiden, doelen doen) wordt er gereflecteerd op de opbrengsten. 

De leerkracht helpt de leerling bij het bereiken van leerdoelen. De leerkracht stelt groepsdoelen per niveaugroep op voor zijn of haar klas. De leerkracht maakt gebruik van verschillende methodes om de doelen te bereiken. Door middel van feedback op het werk, het maken van toetsen en een gesprek tussen leerkracht en leerling wordt op het behalen van doelen gereflecteerd.   

Schooljaar '22-'23 krijgen we hulp door middel van Focus PO om de cruciale leerdoelen te behalen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs

Tussen 10 en 31 januari krijgen alle leerlingen een schooladvies. Dit advies beschrijft op welk onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs uw kind kan aansluiten. U heeft het advies nodig om uw kind aan te melden op een school voor voortgezet onderwijs. Het schooladvies is een bindend advies en de school voor voortgezet onderwijs mag bij plaatsing van uw kind niet afwijken van dit advies. Binnen Panta Rhei hanteren alle scholen een uniforme procedure voor het opstellen van het basisschooladvies en de overgang naar het voortgezet onderwijs.

Voorlopige uitstroomverwachting en het basisschooladvies.

Om tot een goed advies te komen wordt gekeken hoe uw kind zich de afgelopen jaren op de school heeft ontwikkeld. De uitkomsten van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen worden meegenomen in een oordeel over de wijze waarop uw kind zich cognitief heeft ontwikkeld. Daarnaast spelen factoren als werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen en het welbevinden van uw kind een belangrijke rol. Voor ouders is het soms lastig in te schatten op welk onderwijsniveau hun kind functioneert. Al in groep 6 en 7 delen wij met u de uitstroomverwachting voor uw kind.
U krijgt dan te horen welk onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs het best aansluit bij de ontwikkelingslijn van uw kind op dat moment.De uitstroomverwachting geeft, op basis van de informatie in groep 6 en 7 over de ontwikkeling van uw kind, een indruk van de te verwachte uitstroom. Het schooladvies wordt pas halverwege groep 8 geformuleerd en kan dus in individuele gevallen hoger of lager uitvallen als de ontwikkeling van uw kind hiertoe aanleiding geeft. Bij zowel de uitstroomverwachting als het schooladvies zijn meerdere personen betrokken: zowel de huidige leerkracht als voorgaande leerkrachten en de Intern Begeleider dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor zorgvuldige advisering.

Doorstroomtoets

In de eerste 2 weken van februari wordt bij alle leerlingen van groep 8 een doorstroomtoets afgenomen. Wij informeren u, wanneer uw kind in groep 8 zit, over deze doorstroomtoets. De doorstroomtoets geeft een indicatie van het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs waarop uw kind het best aan zal sluiten. Ondanks het feit dat het schooladvies al is gegeven, blijft deze toets een belangrijk meetmoment: de toets levert immers objectieve informatie over of uw kind inderdaad presteert op het door de school ingeschatte onderwijsniveau. In de meeste situaties komen de resultaten van de doorstroomtoets en het uitgebrachte schooladvies overeen. Als de resultaten op de doorstroomtoets lager uitvallen dan het basisschooladvies dan blijft het schooladvies staan.Als uw kind echter op de doorstroomtoets op een hoger onderwijsniveau uitkomt dan bij het schooladvies dan is de school verplicht het schooladvies te overwegen. Wij gaan dan met u in gesprek en brengen met u in kaart of er, naast het hogere resultaat op de doorstroomtoets, meer indicatoren zijn die een bijstelling van het schooladvies kunnen verantwoorden. Vervolgens besluit de directeur van de school of bijstelling plaatsvindt. Bij een herzien advies nemen wij contact op met de school voor voortgezet onderwijs. Uiterlijk 24 maart krijgen de leerlingen in groep 8 hun definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Ondersteuning bij de oriëntatie op het vo

U ontvangt in januari het schooladvies, zodat u zich tijdig kan oriënteren op een passende vo-school.Voor de scholen in de BOVO regio Haaglanden: Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg zit bij dit schooladvies een scholenlijst, met alle vo-scholen. De scholenlijst is bedoeld om u te helpen bij het oriënteren op vo-scholen waar uw kind naar toe zou kunnen. Tijdens de schooladviesgesprekken in januari zullen we met u spreken over deze lijst en bekijken welke scholen passen bij uw kind en het niveau van uw kind. Hierna maken de ouders met hun een kind een voorkeurslijst. Deze lijst wordt bij de eerste school van aanmelding ingeleverd.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op RKBS Maria Bernadette werken wij volgens het drieslagmodel van Biesta: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie.

Als school besteden wij veel aandacht aan het omgaan met elkaar en de ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid. Wij zetten extra in op het samenwerken en het elkaar helpen. Dit doen wij onder andere met coöperatief leren. 

Wij zijn een Kanjerschool, met een eigen coördinator. In de Kanjertraining wordt preventief en curatief vormgegeven aan sociale vaardigheden.

In de bovenbouw gebruiken we de Orka-training zodat leerlingen nog bewuster worden van het gedrag en de keuze die zij daar in kunnen maken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vanuit vertrouwen en respect
  • samenwerkend en elkaar helpend
  • actief en met plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school staat al een ruim aantal jaar onder het basistoezicht van deonderwijsinspectie. De resultaten zijn als voldoende beoordeeld op basis vanwat van de populatie mag worden verwacht. Tevens betekent een basistoezicht datde inspectie geen risico's ten aanzien van de kwaliteit van het onderwijsvoorziet.

Terug naar boven