Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Hieronder ziet u de cito eindtoetsscores van onze school van de afgelopen jaren. De school scoort boven het landelijk gemiddelde, maar in vergelijk met andere vergelijkbare scholen scoren wij aan de ondergrens.
Uit onderzoek naar welke school adviezen geven wij als school en hoe doen onze leerlingen het op het voorgezet onderwijs blijkt dat wij hogere adviezen geven dan je mag veronderstellingen als wij kijken naar de cito uitslagen. Verder blijkt dat het leeuwendeel van onze leerlingen hun schooladvies ook waarmaken ( 80,5%) en dat een ander groot deel zelfs hoger uitkomen dan hun advies had voorspeld.(14,8%)
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in de kwaliteitsbewaking. Wij maken m.b.v. de tussenresultaten trendanalyses zowel op groeps- als op leerlingenniveau. Deze worden door de directie en de zorgcommissie geanalyseerd.
Bij het tot stand komen van het schooladvies wordt gekeken naar:
- Resultaten van leerlingen waarbij we zowel naar onafhankelijke toets gegevens (leerling in beeld, Cito) kijken als naar methode gebonden toetsen.
- Werkhouding binnen de klas en huiswerkhouding vanaf groep 7.
- Intrinsieke motivatie van het kind zelf.
Tijdpad tot stand komen schooladvies
Groep 6: Globale indicatie waarbij uitstroomniveau vanuit leerling in beeld (weergegeven in grafieken) per vakgebied wordt gedeeld met ouders.
Groep 7: Halverwege het schooljaar denktank waarbij betrokken leerkrachten, Intern begeleider en betrokken directieleden voor ieder kind een voorlopig advies vormen. Dit voorlopige advies wordt gedeeld met ouders en kind tijdens het driehoeksgesprek.
Groep 8: December (na M8 toetsen van leerling in beeld) volgt tweede denktank waarbij betrokken leerkrachten (ook de leerkrachten uit groep 7) intern begeleider en betrokken directieleden per leerling het definitieve advies vormen waarbij eerder genoemde indicatoren leidend zijn.
Groep 8: Januari wordt het definitieve advies gedeeld met ouders en kind.
Groep 8: April doorstroomtoets, bij hogere score dan definitieve advies wordt het advies door eerder genoemde denktank heroverwogen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Als je op RK-PC Samenwerkingsschool Emmaüs zit dan beloven wij jou dat wij samenwerken, zodat:
…. jij met plezier naar school gaat.
…. jij gezien wordt en mag zijn wie je bent.
…. jij op weg mag naar jouw eigen top.
…. jij jezelf, samen met andere kinderen, leerkrachten en ouders mag ontwikkelen.
…. jij wordt uitgedaagd op jouw niveau.
…. jij fouten mag maken en hiervan mag leren.
…. jij jouw talenten gaat ontdekken en ontwikkelen in een veilige omgeving.
…. jij school meer ziet dan alleen een plek om te leren.
…. jij zorg draagt voor jezelf en de wereld om je heen.
…. bij het verlaten van onze Emmaüs, jij klaar bent voor jouw volgende stap.
Wij zijn tevreden met het inspectierapport. Op enkele punten die voor ons gevoel minder hebben gescoord hebben wij actiepunten geformuleerd. Deze zijn meegenomen in het Schoolplan 2015-2019. Wij kijken uit naar een volgend inspectiebezoek.