Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
-Groepering
Onze school werkt met een „leerstofjaarklassensysteem?. Er zijn zes groepen 1/2 (kleuters), drie groepen 3, drie groepen 4 en vervolgens telkens twee groepen 5, 6, 7 en 8.
- Groepsgrootte
Er worden per leerjaar maximaal 70 kinderen toegelaten. De groepen 1 t/m 4 zijn relatief klein. Dat betekent dat de kleutergroepen in het begin van het jaar ± 22 leerlingen tellen en door de instroom van nieuwe kinderen aan het eind van het jaar maximaal 33 leerlingen. In de groepen 3 en 4 zitten gemiddeld ± 24 leerlingen. Daardoor kunnen we in de klas meer individuele aandacht aan elk kind geven. Er is bewust gekozen voor kleinere klassen in de eerste leerjaren, omdat daar het fundament van het onderwijs wordt gelegd. Vanaf groep 5 telt een groep maximaal 35 leerlingen.
- Vakleerkrachten
Voor de leerlingen in de groepen 3 t/m 8 worden de lessen handvaardigheid verzorgd door een vakleerkracht. De groepen 5 en 8 krijgen hun tekenles van een vakleerkracht. In alle groepen wordt een van de twee lessen bewegingsonderwijs door een vakleerkracht gegeven. De andere les krijgen de leerlingen van hun eigen groepsleerkracht. De muzieklessen worden door een vakleerkracht gegeven.
In de kleutergroepen is moeilijk aan te geven hoeveel uur er per week besteed wordt aan een bepaald vormingsgebied. De verschillende activiteiten in de kleutergroepen hebben raakvlakken met diverse vormingsgebieden.
Bovenstaande urentabel is een globale weergave.
Passend onderwijs is nietsanders dan goed onderwijs. Ook als er ‘zorg’ is om een kind. Bijvoorbeeld omdathet leren moeilijker gaat, omdat een kind uitdaging mist, of omdat extrabegeleiding nodig is vanwege een beperking of gedragsproblemen. Met (zo)wenselijk extra begeleiding kan onze school vaak prima passend onderwijsbieden. Is een kind hier – of eventueel op een andere ‘gewone’ basisschool -echt niet op zijn of haar plek, dan is er speciaal onderwijs dat passendonderwijs kan bieden. Om ervoor te zorgen datieder kind inderdaad dat passende ‘onderwijsarrangement’ krijgt, wordt passendonderwijs landelijk ook wettelijk geregeld. Dat moet zorgen voor minder ‘vanhet kastje naar de muur’ en snellere hulp als extra onderwijszorg nodig is. Op www.passendonderwijs.nlen http://www.sppoh.nl/ staat steeds deactuele stand van zaken. Op onze school zijn inprincipe alle leerlingen welkom. Omdat scholen deel uitmaken van eenschoolbestuur, dat in een samenwerkingsverband voor ieder kind in Nederland(dat onderwijs kan volgen) een aanbod moet hebben, hebben scholen een zogenaamdondersteuningsprofiel gedefinieerd. Al deze profielen samenmoeten binnen het samenwerkingsverband een dekkend aanbod vormen.
Voor de voor- en naschoolse opvang hebben we een overeenkomst gesloten met de stichting Vlietkinderen.
Zij organiseert de opvang en tracht in samenwerking met de scholen, zoveel mogelijk aan de vraag naar opvang te voldoen.
Informatie op www.vlietkinderen.nl. Inschrijfformulieren zijn ook op school te verkrijgen.