Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Als Panta Rhei school maakten wij gebruik van de overgangsregeling. Dit betekent dat wij in schooljaar 2014/2015 nog niet deel hebben genomen aan de landelijke eindtoets. De reden hiervoor is dat wij als bestuur een weloverwogen keuze wilden maken voor de voor onze leerlingen meest geschikte toets. In schooljaar 2015/2016 zullen wij wel deelnemen aan één van de landelijk goedgekeurde toetsen.
Voor schooljaar 2014/2015 verantwoorden wij ons dus nog eenmaal met de januari-resultaten van groep 8 op de Cito-toetsen van het LOVS. Deze resultaten bestaan uit twee toetsen, voor begrijpend lezen en voor rekenen. Voor beide toetsen geldt dat het resultaat van de Tandem boven de inspectie norm ligt. De inspectienorm is voor begrijpend lezen een score van 55 en voor rekenen een score van 110.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar (midden en eind) worden de methode onafhankelijke (IEP) toetsen afgenomen. De resultaten daarvan worden omgezet in de tool "FocusPO" en in de teambesprekingen geanalyseerd. Vier keer per jaar worden deze tussentijdse resultaten besproken (2 grote schoolbesprekingen en 2 kleine). Hier worden in eerste instantie schoolbrede interventies opgesteld. Vervolgens werken de leerkrachten groepsinterventies uit en passen die toe. Tot slot wordt op individueel niveau geanalyseerd en bepaald welke ondersteuning de leerling nodig heeft. De Tandem stelt bij iedere grote schoolbespreking de ambities opnieuw vast, waarbij we ambitieus en realistisch te werk gaan. We leggen de lat hoog.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.