Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Op Daltonschool De Leeuwerik volgen we de ontwikkeling van onze kinderen op verschillende manieren.
Bij de kleutergroepen maken we gebruik van KIJK. Leerkrachten observeren kinderen regelmatig en maken daarbij gebruik van verschillende leerlijnen die voor de ontwikkeling van het jonge kind zijn vastgesteld. In groep 2 maken kinderen in aanvulling daarop CITO toetsen.
Vanaf groep 3 volgen we de kinderen met behulp van methodegebonden toetsen en CITO toetsen. Bij het analyseren van de gegevens vragen wij ons af: wat heeft dit kind nodig om optimaal te kunnen ontwikkelen. Wij noemen dit handelingsgericht werken.
Na afname van de de Cito M en E toetsen worden er trendanalyses per groep gemaakt.
De bedoeling van het maken van deze trendanalyse is om data op overzichtelijke wijze te delen met elkaar, te analyseren en op grond hiervan conclusies te trekken en acties af te spreken. Dit is zowel een evaluatie- als een verantwoordingsdocument. Het uitgangspunt van dit document is de integrale 4-D aanpak die bestaat uit vier dimensies: Data Duiden Doelen Doen. Directie en team werken data gestuurd aan de verbetering van de opbrengsten prestaties van de groep en leerlingen in de groep. Vanuit deze data wordt er een analyse gemaakt waar vanuit we doelen stellen. Daarna gaan we aan de slag om op basis van de gestelde doelen een verbeterslag te bewerkstelligen. De analyses voor alle groepen worden systematisch in periodeplannenvorm gegeven.De CITO eindtoets is één van de toetsen van ons leerlingvolgsyteem.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het team volgt de opbrengsten binnen de school op de voet. In het kader Opbrengst Gericht Werken (OGW) wordt na iedere Methode Onafhankelijke Toets (cito)-periode een schoolbrede analyse gemaakt. Aan de hand van deze analyse wordt gekeken welke interventies nodig zijn om de opbrengsten te verhogen. De inspectie heeft de verklaringen behorende bij de eindcito en de analyses bestudeerd en te kennen gegeven vertrouwen te hebben in de schoolbrede aanpak van onze school.
Eind groep 7 volgt een eerste voorlopig advies, dat voorlopig advies wordt bepaald aan de hand van de hele ontwikkeling van de leerling, de leerkracht, de intern begeleider en de directeur is betrokken bij het bepalen van het advies. In groep 8 volgt het tweede voorlopig advies in januari. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets en eind maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Leeuwerik gaat er vanuit dat elk mens in staat is verantwoordelijkheid te dragen. Deze benadering leidt tot een democratische grondhouding. De leerkrachten bieden een veilig, ondersteunend klimaat om het kind de kans te bieden zo zelfstandig mogelijk met de omgeving om te gaan. Zij gaan er vanuit dat elk kind de omgeving zo goed mogelijk probeert te begrijpen en er zo positief mogelijk mee omgaat. Door elk kind te benaderen als open, communicatief en redelijk, wordt persoonlijke groei geboden. Leerkrachten hebben vertrouwen in de positieve bedoelingen van het kind.
De inspectie concludeert dat de kwaliteit van het onderwijs op Daltonschool De Leeuwerik op de onderzochte onderdelen geheel op orde is. Uit het onderzoek is gebleken dat de school op die gebieden nauwelijks tekortkomingen kent. Om die reden wordt het reeds aan de school toegekende basisarrangement gehandhaafd.