R.K. Basisschool de Tweemaster

Broekplein 1 2318 TJ Leiden

Broekplein 1, Leiden

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Tweemaster scoort op de eindtoets naar verwachting boven de inspectienorm. Door de leerlingen vanaf het begin van hun schoolloopbaan goed te volgen is er voordat de eindtoets plaats gaat vinden een verwacht uitstroomprofiel zichtbaar. Ons streven is om, ook gezien de populatie in de wijk, met de kinderen die op de Tweemaster zitten ruim boven het gemiddelde van de inspectienorm uit te komen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Drie keer per jaar ontvangt uw kind een rapport. Het eerste rapport in november is een aanvangsrapport. Hierin staan de resultaten die uw kind in deze korte periode heeft laten zien. In het tweede rapport in februari en het derde rapport aan het einde van het schooljaar worden ook de CITO-resultaten meegenomen. In januari-februari worden verschillende CITO-toetsen afgenomen. De resultaten worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem Esis en de directie maakt samen met de intern begeleiders een schoolanalyse. Deze analyse wordt met het team besproken. De intern begeleiders gebruiken de informatie om met de leerkrachten apart de vervolgacties vast te stellen. Deze worden verwerkt in een groepsoverzicht. In juni worden de CITO-eindtoetsen in groep 3 t/m 7 afgenomen. Er wordt dan bekeken of de doelen van de tussenresultaten zijn behaald. Ook nu worden er weer groepsoverzichten gemaakt. Deze groepsoverzichten zijn zo gemaakt dat ze meteen als overdrachtsformulier dienen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na acht jaar gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs (VO). Om het juiste niveau voor het VO te bepalen, wordt vanaf groep 1 de ontwikkeling van uw kind bijgehouden. In groep 1-2 zijn dit observaties middels KIJK. Vanaf groep 3 gebeurt dit in het cito leerlingvolgsysteem en door middel van de methodetoetsen. Ouders worden samen met het kind meegenomen in deze ontwikkeling. In groep 8 staan ouders, kind en school voor de vraag naar welk vervolgonderwijs het kind het beste kan. Zowel onze school, als de scholen in het voortgezet onderwijs zullen informatie geven. Daarnaast heeft het VO ook open dagen. Het is belangrijk dat een kind in het voor hem/haar goede VO verder kan leren. We hebben uitgebreide ouder/kind gesprekken over de uitstroom naar het vervolgonderwijs. 

Op de Tweemaster is de uitstroom in 2023 naar het voortgezet onderwijs:

  • 31% naar VMBO (inclusief VMBO Theoretisch)
  • 13% naar VMBO Theoretisch/HAVO
  • 46% naar HAVO/VWO


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als school vinden we het belangrijk om te volgen welke kennis een kind heeft opgedaan. Zeker zo belangrijk vinden we de ontwikkeling op sociaal en emotioneel gebied. Hiervoor maken we gebruik van een sociaal-emotioneel volgsysteem.

In de groepen 1 en 2 is de sociaal-emotionele ontwikkeling een onderdeel van het brede ontwikkelingsvolgsysteem 'Kijk'. De leerkracht observeert het kind twee keer per jaar.

In de groepen 3 t/m 8 wordt het sociaal-emotionele volgsysteem 'SCOL' gebruikt. De leerkracht vult dit één keer per jaar in. Tevens vullen de leerlingen vanaf groep 6 ook zelf een vragenlijst in. Dit gebeurt twee keer per jaar. Hierdoor wordt duidelijk of het kind voldoende, volgens de normen, de ontwikkeling doorloopt of op bepaalde gebieden extra ondersteuning nodig heeft. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven