R.K. Basisschool de Tweemaster

Broekplein 1 2318 TJ Leiden

Broekplein 1, Leiden

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat totaal uit 24 mensen. We hebben 10 groepen. 
Het team heeft behalve groepsleerkrachten een directeur, twee intern begeleiders, twee teamleiders, twee vakleerkrachten en twee conciërges.
De groepsleerkracht verzorgt de lessen in de groep, houdt de ontwikkeling van elk kind goed in de gaten en waakt over de extra zorg die kinderen in de groep nodig hebben. Voor de kinderen en ouders is de groepsleerkracht de belangrijkste persoon voor de dagelijkse gang van zaken. Naast de lesgevende taken zijn er de lesgebonden taken, de extra taken en deskundigheidsbevordering. Sommige leerkrachten hebben ook een tweede of meerdere taken zoals bijvoorbeeld teamleider, contactpersoon, techniekcoach of ICT-er. Groepsleerkrachten hebben niet altijd dezelfde groep. De kans bestaat dat er na een bepaald schooljaar van groep wordt gewisseld. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het komt voor dat een leerkracht vervangen moet worden in verband met ziekte of verlof. Het regelen van vervanging bij ziekte is in de afgelopen jaren steeds lastiger geworden. Daarom heeft SCOL besloten dat elke school extra formatie krijgt om bij ziekte een invaller beschikbaar te hebben. Dit is een leerkracht die geen groep heeft en naast het vervangen andere taken heeft wanneer hij of zij niet hoeft in te vallen. 

Wanneer er geen vervanger beschikbaar is, wordt de duo partner of een andere collega benaderd om extra te komen werken. Uitgangspunt bij het regelen van de vervanging is dat er gekozen wordt voor de rustigste oplossing. Méér dan 1 dag in de week groepen bij elkaar zetten of een groep verdelen over andere groepen is niet wenselijk, maar er moet soms voor worden gekozen. Indien het onmogelijk is een goede vervangende leerkracht te vinden, zal de directie moeten besluiten de lessen voor die groep te laten vervallen. Vervanging voor een langere periode komt bijvoorbeeld voor in het geval van zwangerschapsverlof. Dit wordt tijdig bekend gemaakt aan de ouders. De kinderen maken dan vooraf kennis met de invaller. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen in groep 1/2 starten de ochtend met een inloop of in de kring. Er wordt gewerkt binnen thema's. De lokalen zijn zo ingericht dat er verschillende activiteiten kunnen plaatsvinden. De activiteiten worden gedurende een thema aangepast. Elke dag is er ruimte voor samen spelen en leren. Niet alleen in het klaslokaal en op het leerplein, maar ook in het speellokaal en buiten. 

In groep 1 en 2 is spelen heel belangrijk (dat stopt natuurlijk niet helemaal in groep 3). Het kind leert de wereld om zich heen steeds beter te begrijpen. Er wordt veel aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling (bijvoorbeeld spelen met elkaar en elkaar helpen, zelfredzaam), de motorische ontwikkeling (bijvoorbeeld bewegen en tekenvaardigheden), de zintuiglijke ontwikkeling (bijvoorbeeld zingen, spelen aan de zand- en watertafel) en cognitieve ontwikkeling (bijvoorbeeld vormen sorteren, tellen, rijmen). We gebruiken hierbij de methode Schatkist als bron. Op de Tweemaster krijgen de kinderen Engels vanaf groep 1. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Per jaar bekijken we wat de groep nodig heeft aan tijd per vakgebied. Dit kan verschillen per groep.

Schoolbreed hebben we afspraken gemaakt. We volgen methodes met een kritische blik. Een methode is hierbij een hulpmiddel, maar zeker niet leidend. Voor de basisvakken taal, rekenen en schrijven kijken we ook naar de resultaten die behaald zijn binnen de groep. Afhankelijk daarvan zullen we meer tijd voor het ene vakgebied nodig hebben en voor een ander vakgebied wat minder. Doordat de kinderen voorafgaand aan een blok worden getoetst kan de leerkracht van de groep zien wat uitgebreid behandeld moet worden, waar kort aandacht aan kan worden besteed of misschien zelfs overgeslagen kan worden.

Daarnaast kan het ook per leerling verschillen. We bieden zorg op maat aan. De ene leerling gaat sneller door de leerstof heen, terwijl de andere leerling daar juist meer tijd voor nodig heeft. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Tweemaster heeft twee intern begeleiders die hun werkzaamheden hebben verdeeld in de onder- en bovenbouw. Zij onderzoeken in overleg met de leerkrachten welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Extra ondersteuning vindt plaats indien de leerling meer nodig heeft dan het aanbod dat in de klas wordt gegeven. Indien het aanbod niet voldoende blijkt op cognitief gebied, heeft dit een remmend effect op het leren. In alle leerjaren hebben we te maken met leerlingen die meer dan het basisaanbod nodig hebben. Kinderen die wat minder snel, of juist sneller door de lesstof gaan dan de basisgroep in de klas. Ook kan het zijn dat een leerling op sociaal-emotioneel gebied meer nodig heeft. 

Als school hebben we de beschikking over een zorgbudget dat we kunnen inzetten om zo mogelijk en wenselijk externen in te huren, zoals een onderzoeksbureau, een remedial teacher, of een coach. Dit gebeurt in overleg met de ouders. Bekostiging kan door ouders gedragen worden via hun zorgverzekering. Advies winnen we in bij de adviseur PPO Leiden en/of het expertteam van het samenwerkingsverband. Ook is er contact met de verschillende clusterscholen met expertise op bijvoorbeeld het gebied van autisme.

Basisondersteuning en grenzen en mogelijkheden op de Tweemaster

De Tweemaster verzorgt onderwijs aan kinderen met uiteenlopende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Het team, geleid door de teamleiders, gesteund door directie en door de intern begeleiders, is stevig aan het werk om het opbrengstgericht werken van elke leerkracht te verbeteren. Kernthema’s daarbij zijn het bevorderen van zelfstandigheid van de leerlingen en het meer planmatig werken van de leerkracht zodat op alle terreinen gewerkt wordt met een cyclus van plan-do-check-act.
Kinderen die extra of andere ondersteuningsbehoeften (lijken te) hebben, worden per individu nader bekeken. De ondersteuningsmogelijkheden van de school kunnen begrensd worden door interne of externe oorzaken. De complexiteit of meervoudigheid van de problematiek bij de individuele leerling kan een grens voor de school zijn. Ook de volgende redenen kunnen grenzen van de school bepalen:         

  • Groepsgrootte en de zorgzwaarte van de groep op het moment van aanmelding
  • Capaciteiten van de leerling om onderwijs te kunnen volgen;
  • Veiligheid van medeleerlingen en leerkracht;
  • Mate van zelfredzaamheid;
  • Mate van fysieke en/of medische verzorging;
  • Kwaliteit en kwantiteit van het onderwijs dat mogelijk is;
  • Benodigde materiële ondersteuning van hulpmiddelen.

In overleg met de ouders wordt bepaald of de Tweemaster adequaat ondersteuning kan bieden, waarbij de ontwikkeling van het kind en zijn/haar welbevinden gewaarborgd worden.  

U kunt het volledige schoolondersteuningsprofiel lezen op de website van de Tweemaster, of op de website van 'Scholen op de kaart'.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het streven is om alle kinderen passende zorg te kunnen bieden. Zowel de kinderen die langzamer zijn en daardoor minder aan kunnen, als de leerlingen die sneller zijn en meer aan kunnen. Wel altijd met de kanttekening dat het binnen onze grenzen van de zorg op de Tweemaster moet passen. De grens wordt bepaald door de faciliteiten die de school kan bieden binnen het budget en de tijd van de medewerkers. 

Binnen deze kaders zullen we blijven zoeken naar extra scholing van de medewerkers, kritisch blijven kijken naar ons eigen lesaanbod en extra ondersteuning bieden waar nodig. Ondersteuning geboden vanuit de medewerkers op school en indien haalbaar ingekocht vanaf buiten.

Onze focus ligt de komende jaren op:

  • Rekenen: goede doorgaande lijn groep 1-8 met een nieuw lesaanbod van Semsom in groep 3 en de leerlijnen van Snappet van groep 4 t/m 8.
  • Spelling en lezen: kritisch bekijken van ons huidige lesaanbod en doorgaande lijn en voortzetting van remediërende methodes Bouw en Letterster, deels realiseerbaar vanuit de NPO gelden en gelden vanuit het samenwerkingsverband.
  • Meer- en hoogbegaafdheid: we zetten scholing in voor het werken in de groepen zelf met leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn. Hiervoor wordt extra materiaal aangeschaft, dankzij de NPO gelden. Darnaast zitten de kinderen die meer uitdaging nodig hebben wekelijks in een plusgroep. Dit is buiten de eigen klas.
  • Projectonderwijs DaVinci: door de samenhang in de vakken aardrijkskunde, natuur, geschiedenis en wereldburgerschap wordt de kijk op de wereld bij de leerlingen verruimd.  
  • Engels: leerlingen vanaf groep 1 hebben Engels. We zetten in op durven spreken en zijn EarlyBird gecertificeerd. Het is belangrijk om het juiste eindniveau van de leerling in groep 8 mee te kunnen geven naar de vervolgschool. Dit doen we door de toetsen van The English Benchmark Young Learners af te nemen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als een kind van een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal komt en met vier jaar naar De Tweemaster gaat vindt er een digitale overdracht plaats. Indien nodig vindt er een 'warme' overdracht plaats tussen ouders, peuterspeelzaal of kinderdagopvang en de school. Een 'warme' overdracht houdt in dat er een aanvullend overleg plaatsvindt waarin de onderwijsbehoefte van het kind worden besproken.

Terug naar boven