Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Ten opzichte van scholen die qua ligging en populatie vergelijkbaar zijn met de Lorentzschool, scoren wij met de CITO-eindtoets al jaren boven het landelijk gemiddelde. Dit is het resultaat van onze focus op de kernvakken taal en rekenen. Aan deze vakken wordt al vanaf groep 1 en 2 structureel veel aandacht besteed en dat vertaalt zich in een bovengemiddelde CITO-eindtoetsscore. Wij zien dit echter niet als doel: de eindtoets is een van de middelen die wij gebruiken om de ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren. Vanaf de laagste groepen volgen wij leerlingen met het CITO- volgsysteem, om het onderwijs zo goed mogelijk op de behoeften te kunnen afstemmen. Bovendien kunnen leerkrachten hierdoor aan het einde van groep 8 een advies geven dat breder onderbouwd is dan met alleen een eindtoets.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In lijn met de bovengemiddelde uitslag van de CITO-eindtoets op de Lorentzschool gaan de meeste schoolverlaters naar gymnasium, vwo, vwo-havo en havo. Het schooladvies voor het vervolgonderwijs wordt niet alleen op de CITO-eindtoets gebaseerd: het brede oordeel van docent en team is doorslaggevend. Bijna alle leerlingen kunnen terecht op de school van hun keuze.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Inspectie van het Onderwijs heeft vertrouwen in de kwaliteit van de Lorentzschool. Ons streven is om op alle criteria van de Inspectie minimaal voldoende/niveau 3 te scoren. Elk jaar stellen wij een jaarplan op met concrete doelstellingen. Dit geeft houvast voor de uitvoering van ons meerjarenbeleid. Als er doelen niet worden gehaald, wordt dat open gecommuniceerd. Is het niet-gehaalde doel voor het opvolgende jaar nog steeds relevant, dan blijft het gehandhaafd. In het jaarplan worden ook de punten meegenomen waarop de Lorentzschool in de ogen van de Inspectie nog verbetering kan boeken.