Klachtenregeling
Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout lopen. Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig pedagogisch klimaat. Mochten er ondanks onze inspanningen toch zaken anders gaan dan u verwacht had, dan kunt u ons hierop aanspreken.
Uitgangspunt van de klachtenregeling is dat klachten, problemen en vragen in eerste instantie worden besproken met degene die direct met de kwestie van doen heeft. Heeft u bijvoorbeeld een klacht over (het lesgeven van) een leerkracht, dan wordt verwacht dat u eerst contact opneemt met de betrokken leerkracht. Het is uiteraard de bedoeling dat de klacht naar tevredenheid wordt opgelost. Lukt het niet in overleg met de leerkracht de klacht op te lossen dan is het goed om contact op te nemen met de directie. Bent u daarna nog niet tevreden dan kunt u het schoolbestuur inlichten, dat samen met u naar een oplossing zal zoeken.
Interne contactpersoon
De contactpersoon functioneert als aanspreekpunt bij klachten en gaat eerst na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. De interne contactpersoon kan u advies geven over de te volgen route en kan u in contact brengen met de externe vertrouwenspersoon. De interne contactpersonen zijn Henriette Lamboo ([email protected]) en Kelly Arbouw ([email protected]).
Externe vertrouwenspersoon
Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en leerlingen een beroep doen op ondersteuning door de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon is er om met u verder over de klacht te praten en u te ondersteunen bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is door het bestuur aangesteld voor alle scholen van de Stichting. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk. De gesprekken met deze persoon zijn strikt vertrouwelijk.
Cora Koopman – GGD Hollands Midden
GGD-Secretariaat PZJ telefoon 088-3083342
E-mail: [email protected]
Als het nodig is, wordt de klacht officieel ingediend bij de landelijke klachtencommissie. De klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur over de te nemen maatregelen. Het bestuur beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten.
Landelijke Klachtencommissie Christelijk Onderwijs:
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Tel: 070-3861697
Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op de juiste wijze afgehandeld kunnen worden. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op de klachtenregeling. Indien u een klacht in wil dienen bij het bestuur, dient u dit schriftelijk in te doen. Meer informatie over dit onderwerp staat op de website van SCOL.